Для реалізації проєкту житлового будівництва залежно від класу та обсягів будівництва девелоперській компанії потрібно вкласти щонайменше 30-60% від собівартості будівництва.
Про це на III Residential Development Forum повідомила керуюча партнерка бізнес-асоціації RED Community Тетяна Шульга-Забєльська.
На її погляд, часи, коли забудовники могли вийти на майданчик і будувати лише за рахунок залучених коштів інвесторів, минули.
«На даний час для стабільного девелопменту та запобігання будь-яких кризових явищ, забудовник повинен мати власну фінансову базу («фінансове плече») для вкладання в проєкт», – зазначила вона.
За її даними, наразі в Україні будується понад 2000 житлових комплексів. Лідером за кількістю ЖК є Київ та Київська область – близько 330 об’єктів будівництва, У Львові зводиться майже 290, Харкові – 121, в Івано-Франківську – 105, Хмельницькому – 101 і Дніпрі – 86.
При цьому, на думку Тетяни Шульги-Забєльської, попит на таку кількість житла сьогодні складає лише близько 60-75%.
«Звісно, що такий обсяг будівництва при наявному попиті є причиною високої конкуренції забудовників і не лише за ціновими характеристиками. Попит розподілений на ЖК з більш комфортною і функціональною інфраструктурою, технічним наповненням та архітектурними особливостями. Саме тому, знання потреб свого покупця, вміння швидко реагувати на його потреби, культура комунікації з покупцем стають ключовими для успішної реалізації проєкта», – сказала експертка.
Вона акцентувала увагу, що окрім суто маркетингової стратегії, на забудовника суттєво впливає політико-економічна ситуація в країні.
«Політичні процеси, немотивоване зміцнення гривні на 8-10% по відношенню до долара, призвели до того, що в 2019 році середні показники продажів нового житла знизилися на 20-50% залежно від якості та класу самого об’єкту, його характеристик», – розповіла Тетяна Шульга-Забєльська.
За її прогнозом, в 2020 році триватиме процес перерозподілу існуючого попиту на первинне житло, а також його ймовірне збільшення за рахунок впровадження більш лояльних умов розтермінування – збільшення тривалості безвідсоткового періоду в середньому з 1 до 1,5 років, та терміну кінцевого погашення до 40-42 місяців.
«За умови політичної та економічної стабільності, у 2020 році ключовими при реалізації того чи іншого проєкту, разом з лояльними умовами придбання, стануть якісні характеристики майбутнього ЖК: створювані об’єкти інфраструктури, сучасні планування, наявність рекреаційних зон тощо», – підсумувала Тетяна Шульга-Забєльська.