Денис Гобов (Art of Business Analysis, DataArt) та Інна Гученко (DataArt) за підтримки DataArt та українського відділення Міжнародного інституту бізнес-аналізу (IIBA) провели опитування щодо стану бізнес-аналізу в Україні у 2020 році.
В опитуванні взяли участь більше трьохсот бізнес-аналітиків, які працюють в аутсорсингових, продуктових та аутстафінгових IT компаніях, а також у підрозділах не-IT компаній. Більше 50 % респондентів працюють у компаніях зі штатом понад 1500 спеціалістів, що дозволило продемонструвати у дослідженні комплексне бачення теперішнього стану бізнес-аналізу в IT. Загалом учасники анкетування розповіли про техніки збору та аналіз вимог, документацію, стан бізнес-аналізу у проектах та проблеми, з якими вони зіштовхуються.
Дослідження складається з наступних блоків:
- Портрет учасників опитування
- Виявлення вимог
- Аналіз вимог
- Верифікація вимог
- Управління вимогами
- Стан бізнес-аналізу у проектах
- Проблеми, їхні причини та наслідки
Денис Гобов, автор дослідження стану бізнес-аналізу в IT, розповідає:
«Однією з ознак розвитку ІТ індустрії в Україні є перехід до сервісної моделі, коли замовник повністю передає компанії-розробнику відповідальність за створення програмного продукту, та продуктової моделі. Цей перехід був неможливий без залучення фахівців з бізнес-аналізу, що несуть відповідальність за виявлення бізнес-потреб, визначення найкращого рішення та опису вимог до нього. Дане дослідження мало на меті зрозуміти, яким чином бізнес-аналітики працюють сьогодні в реаліях українського ІТ, визначити залежності між контекстом проектів та ефективністю технік і підходів, сформувати рекомендації для фахівців, які б дозволили підвищити якість їхньої роботи.»
Інна Гученко, авторка дослідження стану бізнес-аналізу в IT, доповнює:
«Навіть досвідчений бізнес-аналітик іноді задається питанням, наскільки проблема з конкретного проекту поширена в цілому, які шляхи її вирішення — найбільш ефективні. Безумовно, є колеги, з якими можна порадитися, зводи знань, книги і статті, в яких можна знайти деякі відповіді, але ніщо з цього не дасть можливості подивитися на ситуацію через призму різних індустрій, типів компаній, проектів. Подібних досліджень, що мають достатню теоретичну і практичну базу, як виявилося, не так вже й багато. Це підштовхнуло до думки про актуальність проведення опитування як з наукової, так і з прикладної точки зору.»
Майже чверть учасників опитування працюють у проектах фінансової/банківської індустрії, що відповідає загальносвітовій статистиці, зібраній IIBA (за їхніми результатами у цьому домені працюють 25 % з опитаних бізнес-аналітиків). На другому місці — домен електронної комерції та рітейлу — 13,58 %. До п’ятірки лідерів також увійшли медицина/фармацевтика, ERP-системи і домен «Медіа, реклама та розваги».
Переважна більшість (58,64 %) респондентів працюють у проектах, що виконуються за Agile. За старим-добрим плановим підходом (Waterfall, RUP тощо) — тільки 14,81 %.
«Для мене виявилося відкриттям, що близько 37% учасників опитування не використовують шаблони документів для специфікації вимог. Також цікавим виявився той факт, що 53% опитаних вважають відсутність менторства однією з основних причин труднощів у розвитку базових компетенцій бізнес-аналітика.» — повідомляє Інна Гученко.
Серед найбільш критичних проблем, пов’язаних з бізнес-аналізом у проектах, виділяють постійну зміну цілей, процесів і вимог (43 % респондентів) та неповні або приховані вимоги (41 %). На думку учасників опитування, основні причини їхнього виникнення — брак комунікації з ключовими зацікавленими особами (70 %) і відсутність у замовника чіткого бачення продукту / сервісу (62 %). З цього можна зробити висновок, що бізнес-аналітикам варто бути більш уважними при формуванні та підтримці спільного бачення цілей проекту в рамках передпроектного аналізу та ході проекту. А також боротися за доступ до ключових осіб з боку замовника, розвиваючи доменні знання та комунікаційні навички.
Денис Гобов додає:
«Тішить, що 60% респондентів задоволені тим, як виконується бізнес-аналіз на їхніх проектах. Також хочу відзначити, що популярність професійних сертифікацій для бізнес-аналітиків зростає рік від року.»
Учасники дослідження вважають, що втішний стан бізнес-аналізу був досягнутий завдяки узгодженому процесу та високій якості вимог, а це, в свою чергу, призвело до високого рівня довіри від зовнішніх зацікавлених осіб і підвищення ефективності роботи самої команди.