Її вплив на світ стартапів та інвесторів порівнюють з впливом Джобса на Apple. Вона стоїть за лаштунками зльоту Clubhouse. ЗМІ мало пишуть про неї, зате багато — про її клієнтів, серед яких Airbnb, Netflix, Pinterest, Facebook, Twitter.
Офіційно Маргіт Веннмахерс — маркетолог і партнер одного з найбільших венчурних фондів Andreessen Horowitz (або a16z). Неофіційно її називають секретною зброєю компанії та королевою Кремнієвої долини.
З німецького села до Кремнієвої долини
Маргіт народилася в 1965 році в німецькому селі недалеко від Аахена. Її дитинство пройшло на свинарській фермі, якою володів батько. Після закінчення університету Веннмахерс переїхала до Франкфурту і у 24 роки вже керувала маркетинговим відділом філії американської компанії Ardent Computer.
У 1991 році її хлопець, який працював в тій же компанії програмістом, переїхав в Сан-Франциско і покликав її з собою.
«Моє дитинство було хорошим мотиватором: мені не було чого втрачати», — каже Маргіт.
Попрацювавши декілька років в наймі, в 1997 році Веннмахерс разом з партнеркою Керін Марун заснувала PR-агентство Outcast Communications. Назву Outcast («Ізгой») було обрано не випадково: саме так відчували себе клієнти — засновники стартапів, до яких довгий час ніхто не ставився серйозно.
Маргіт і Керін збиралися змінити культуру технологічний компаній: перетворити ботанів на прогресивних підприємців. І їм це вдалося: агентство швидко стало одним з найвпливовіших в Кремнієвій долині. Серед його клієнтів — десятки гучних імен, в тому числі Yahoo, Facebook, Amazon, Etsy, Netflix, Salesforce.
Одні з клієнтів, Бен Хоровіц і Марк Андріссен, в 2010 році переманили Маргіт до себе. Вона стала партнеркою в венчурної компанії (рідкісний випадок для жінок в Долині) Andreessen Horowitz. Її головними завданнями були робота над іміджем інвесторів і позиціонуванням стартапів.
Історії для брендів і вплив на ЗМІ
Сучасного засновника стартапу зазвичай описують як ексцентричного і доброзичливого гіка з блискучою ерудицією. За формуванням цього образу стоять роки роботи Маргіт Веннмахерс.
Десять років тому технарів з Кремнієвої долини мало турбувало, як їх сприймають оточуючі.
«Багато хто з них думають, що маркетинг — це брудне слово, — пояснювала Маргіт. — Вони кажуть щось на кшталт: «Код працює, мені не потрібен для цього гарний заголовок». Але коли вони виходять на IPO і банкір запитує їх історію, зазвичай вони розуміють, що це може спрацювати».
Протягом багатьох років Веннмахерс просувала новий образ Кремнієвої долини як групу розумних і креативних хлопців, які передбачають майбутнє і розширюють межі можливого. Вона придумувала історії брендів, роблячи їх привабливими для журналістів і інвесторів. Вона допомагала навчати свіжоспечених генеральних директорів всьому: від того, як вдягатися, до того, як долати комунікаційні кризи..
«Вона неймовірно різнобічний консультант, — розповідає один з клієнтів Веннмахерс Хосейн Рахман. — Вона допоможе вам пояснити, чим ви займаєтеся, навіть самому собі».
Багато питань Маргіт воліє вирішувати в неформальній обстановці, наприклад, на званих обідах. Вона любить готувати і запрошувати в своїй будинок в Сан-Франциско репортерів, інвесторів і підприємців. Іноді Веннмахерс кличе до ресторану журналістів, чию думку потрібно «скорегувати». І їй це непогано вдається.
У 2012 році вона готувала до продажу стартап Nicira, коли технічний репортер New York Times Квентін Харді висловив сумніви щодо перспективності компанії. Після обіду з Маргіт він випустив статтю під назвою «Стартап Nicira планує зруйнувати мережевих гігантів». В результаті компанію, яку спочатку оцінювали в 500 мільйонів доларів, купили за 1,26 мільярда.
Веннмахерс знає, як розповісти світові про революційні технології, як написати історію, що запам’ятається, та як спрацювати на випередження поганих новин ще до того, як вони потраплять в ЗМІ. Через неї Кремнієва долина виглядає зовсім інакше, ніж десять років тому.
«Стів Джобс» в світі венчурних фондів
Маргіт змінила світ не тільки стартапів, але і венчурних фондів. На початку 2000-х ситуацію на цьому ринку ринку визначали два фактори.
З одного боку, венчурні компанії були такими ж закритими, як і стартапи, в які вони інвестували. Всі питання вирішувалися за лаштунками, а з пресою не було ніякого контакту.
З іншого боку, у інвесторів назрів конфлікт з новим поколінням підприємців. Молодь не влаштовувала стара модель відносин: коли бізнес масштабували, засновників міняли на «дорослих» професійних менеджерів.
У цій ситуації навички піару Маргіт Веннмахерс були дуже затребовані. Вона позиціонувала фонд a16z як відкритий і доброзичливий до преси і стартапів. Її майстерність проявилася під час однієї з перших інвестицій — в Skype.
Андріссен і Хоровіц тоді не були сильними інвесторами, вклавши всього лише 50 мільйонів доларів з 1,9 мільярда загальної суми. Через півтора року Microsoft купила Skype, і Маргіт зуміла отримати зиск з інформаційного приводу.
Веннмахерс знала, що Microsoft випустить прес-реліз про угоду до відкриття ринків на східному узбережжі, і новину одразу ж підхоплять журналісти. Вони з Андріссеном приїхали в офіс о 5 ранку і самі подзвонили ключовим репортерам, щоб повідомити новину і запропонувати експертні коментарі. Тактика окупилася: ім’я Андріссена з’явилося в провідних ЗМІ, включаючи New York Times.
Завдяки репутації, яку сформувала Маргіт Веннмахерс, a16z перетворився на один з топових венчурних фондів. У числі компаній, в які він вклав мільярди доларів, — Facebook, Groupon, Twitter, Pinterest, Instagram, Zynga, Airbnb.
Бен Хоровіц порівнює вплив Маргіт на компанію з впливом Стіва Джобса на Apple. І коли інші венчурні фонди, дивлячись на успіх, теж почали наймати маркетологів, в Andreessen Horowitz посміювалися:
«Вона не фахівець з маркетингу, вона Маргіт. Люди не беруть до уваги те, що її точніше описати як підприємця і генерального директора, ніж маркетолога».
Clubhouse і нова медіаімперія
«Ми часто жартуємо, що ми медіакомпанія, яка монетизуються за рахунок венчурного капіталу», — каже Андріссен.
Цей жарт все більше стає схожим на правду, а Маргіт поступово перетворюється з фахівця зі зв’язків з громадськістю в медіамагната.
Сьогодні бізнесу більше не потрібні журналісти. Andreessen Horowitz просуває свої ідеї за допомогою блогів, подкастів, YouTube, соціальних мереж. А на початку 2021-го в фонді заявили: вони збираються представити нову цифрову медіавласність, щоб публікувати статті партнерів і сторонні думки. Зараз компанія наймає велику редакційну команду, яка буде розповідати про бізнес і технології.
Частиною нової стратегії став різкий зліт Clubhouse, в який активно інвестує Andreessen Horowitz. А просування стартапу — приклад вмілої роботи Маргіт.
У травні 2020-го, через два місяці після запуску Clubhouse, венчурні компанії конкурували за можливість в нього інвестувати. У Andreessen Horowitz запропонували не просто більш високу ціну, ніж суперники (12 мільйонів доларів), а й підтримку в піарі. І одразу підтвердили обіцянку: в одній з кімнат Clubhouse з’явився актор Кевін Харт.
Найбільш цікаве почалося в січні 2021 року, коли Andreessen Horowitz інвестувала в Clubhouse близько 100 мільйонів доларів.
Приблизно в цей час в кімнатах соцмережі стали з’являтися знаменитості — Ілон Маск і Марк Цукерберг. Обидва — (не)випадково — на Good Time Show, до числа гостей якого часто входить керівництво Andreessen Horowitz. А один з ведучих шоу, Шрірам Крішнан, недавно став партнером в цій компанії (факт деякий час тримали в секреті).
Виступаючи в прямому ефірі, Маск запросив приєднатися до розмови генерального директора Robinhood Влада Тєнєва, щоб той дав пояснення з приводу кризи, пов’язаної з компанією. Один з інвесторів Robinhood — знову-таки Andreessen Horowitz! При цьому Марк Андріссен нібито відключив від бесіди журналістів.
Як сказав репортер Ерік Ньюкомер:
«Значить, нерозкритий майбутній партнер a16z проводить захід з партнером a16z, де портфельна компанія a16z займається кризовим піаром, але з Ілоном Маском це подається, як невимушена розмова?».
На відміну від більшості подібних шоу, тональність Good Time Show доброзичлива: технологічні підприємці не критикують один одного. Це відповідає місії, про яку заявили в Andreessen Horowitz, створюючи медіавласність: стати місцем розуміння і побудови майбутнього для всіх, хто займається виробництвом або цікавиться технологіями. І формат Clubhouse відмінно вписується в стратегію з завоювання нової ніші на медіаринку.