Вітаю! Мене звуть Максим Дем’янов, Senior QA Manual Engineer та викладач курсу QA в Академії IT.LIFE Україна. Маю понад 10 рокiв досвiду у сфері IT та 5 років досвіду успішного онлайн викладання. В цій статті я хочу розповісти вам, чому Тестування або Quality Assurance (QA) називають найшвидшим шляхом в IT без технічного досвіду. І одним з найбільш перспективних для подальшого кар’єрного просування у цій сфері.
Уявімо, що ви успішно закінчили якісні курси тестування, отримали перший офер і розпочали роботу. Але IT настільки динамічна сфера, що доволі скоро постає питання: а що далі?
Сьогодні розглянемо всі популярні варіанти вертикального та горизонтального професійного розвитку тестувальника. Та на які навички варто спиратись, коли обираєте певний шлях.
Вертикальний розвиток — у команді QA
Якщо тестування — повністю ваша стихія і хочеться лише поглиблювати знання, то пріоритетом буде розширення хард скілів та просування по рівнях. Як і в інших it-спеціальностях виділяють такі рівні trainee → junior → middle → senior. Якщо адаптувати до української: стажер → новачок → спеціаліст → професіонал.
- Trainee — це тестувальник, який не має робочого досвіду: на цю позицію приходять після закінчення курсів і зазвичай, стажер працює з ментором, який контролює виконання завдань та відповідає на питання. Але позиція trainee є не у всіх компаніях.
- Junior QA — з цієї позиції починається розвиток у компаніях без програм стажування, також джуніором (або джуном) часто вважається тестувальник, що має 6-9 місяців досвіду (це умовно та залежить від проактивності та бажання розвиватись), тут вже немає потреби в контролі на кожному етапі, але все ще не має досвіду, щоб брати на себе рішення у спірних питаннях або ініціювати зміни в процесах і нести за них відповідальність. Більшість випускників ІТ курсів, включаючи і випускників IT.LIFE, отримують всі знання, необхідні для успішного початку роботи на позиціях trainee та junior.
- Middle QA — спеціаліст, який має достатній рівень навичок, щоб самостійно працювати з більшістю типів завдань, а також достатній досвід, щоб естимувати свої задачі (планувати час необхідний для їх завершення).
- Senior QA — продовжує працювати з задачами, оптимізує внутрішні процеси тестування та несе повну самостійну відповідальність за свою роботу, може бути ментором менш досвідчених тестувальників.
Досягнувши рівня Senior, можливий перехід на позицію Team lead (керівник команди) — на цій посаді більше часу починає займати менеджмент і координація задач та команди. Якщо описати позицію ліда одним словом — це буде “відповідальність”. Лід має бути лідером для членів своєї команди: мотивувати та підтримувати, стандартизувати процеси та документацію, контролювати розвиток членів команди та ініціювати запити на підвищення рівня тестувальника та збільшення йому зарплати.
В частині компаній виділяють також окрему роль Quality Architect (архітектор якості) — він розглядає задачі зі сторони бізнесу, інформації та технологій і опрацьовує всі вимоги з замовником, для того, щоб скласти план з реалізації та тестування.
Якщо немає зацікавлення у менеджменті та плануванні, серед можливих перспектив є і вибір:
- продовжувати розвиток у мануальному (ручному) тестуванні — тут тестувальники самі проводять тести, порівнюючи результат з документацією чи наперед описаними тест-кейсами;
- займатися автоматизованим тестуванням — цей вид тестування передбачає написання коду програмного забезпечення, яке буде самостійно запускати тести та порівнювати фактичний результат з очікуваним;
- сфокусуватися на тестуванні навантаження — це оцінка та перевірка швидкості й стабільності роботи системи при збільшенні навантаження, визначення граничного навантаження на сервер: для успішного розвитку тут потрібно розбиратися у процесах оптимізації, кешування даних та налаштуваннях сервера;
- або на тестуванні безпеки — це перевірка захищеності мережі, додатку чи програми від можливих загроз: потрібно орієнтуватись у практиках та методах, якими можуть скористатись зловмисники та визначати найбільш вразливі місця для потенційного злому.
Також у межах команди тестування можливий розвиток зі спеціалізацією у певному напрямі:
- сайти;
- мобільні додатки;
- хмарні сховища.
А ще можна обрати собі для спеціалізації галузь, наприклад:
- онлайн продажі;
- ігри;
- банкінг;
- охорона здоров’я.
Що робити для просування по рівнях?
- робота над технічними навичками: поглиблення знань та опанування нових підходів, методологій та інструментів тестування..
- позаробочі активності: професійна література, блоги, подкасти, додаткові курси, майстер-класи та конференції — це дозволить слідкувати за актуальними трендами та новими рішеннями.
- запити на аналіз і відгуки про свою роботу від колег, менеджера або користувачів і використання їх для визначення областей для удосконалення та розвитку.
- розвиток софт-скілів для покращення навичок комунікації.
- зміна компаній: доволі дивно виглядає порада, коли для покращення професійного рівня рекомендують періодично звільнятись і переходити в іншу компанію, але це дозволяє розібратись з різними процесами та підходами до тестування, які можуть суттєво відрізнятись навіть у компаніях одного напрямку.
Горизонтальний розвиток — у інших відділах
Одним з плюсів входу в IT через тестування є те, що команда QA дотична до всіх етапів розробки. Тобто вже зі старту паралельно з розвитком ключових навичок тестування, формуватиметься все чіткіше бачення циклу розробки в цілому.
Отож, якщо на певному етапі виникає розуміння, що подобається працювати в IT, але хочеться вийти за межі тестування — такі можливості є.
Існує вислів, що колишніх тестувальників не буває, але з них виходять гарні:
- Менеджери — як і тестувальник, менеджер багато у чому відповідає за фінальну якість продукту. Цей напрям варто обрати тим, хто зацікавлений у структуризації, плануванні та координації дій команд різних відділів.
- Аналітики — тут стане у пригоді досвід роботи QA з документацією та уважність до деталей, аналітики є певними посередниками між замовником та розробниками для збору вимог та підготовки документації.
- Розробники — якщо перші два напрями більше орієнтовані на софт-скіли і комунікаційні навички, то програмування підійде тим, кого цікавить технічна сторона. Перевага досвіду у QA команді в тому, що такий розробник має більше бачення про те, як відбувається тестування та ефективніше перевірятиме власний код перед передачею завдання в тест.
Як перейти в інший відділ?
Тестування дозволяє базово розібратись у різних напрямках і зрозуміти, який цікавіший, але не виключає необхідності додаткового навчання та набуття досвіду нової позиції. Тому як і в технічних знаннях тестувальника, не обійтись без професійної літератури та додаткових курсів.
Часто менеджмент активно підтримує бажання горизонтального розвитку працівників, бо це дозволяє зберегти людину, яка вже знає проект і лояльна до компанії. Розповсюджена практика при переході в інший відділ — це швидше залучення до реальних задач. Досвідчені спеціалісти на практиці показують, що і чому вони роблять та можуть поступово віддавати нескладні завдання майбутньому колезі.
Коли і з ким починати говорити про кар’єрний розвиток?
На першому місці роботи потрібен час на адаптацію та засвоєння на практиці основних робочих процесів та задач. Це період жаги досвіду і ставлення запитань більш досвідченим колегам. Освоївши базові процеси, документацію та задачі, можна починати планувати свій подальший шлях.
Перша людина, до якої варто звернутись — це лід команди тестування. Лід відповідає не лише за розподілення задач, а і за якість роботи своєї команди та її розвиток. Лід може ставити професійні цілі (наприклад, покращення швидкості або ефективності у певному виді тестування). Також зі збільшенням досвіду, лід може розширювати вашу зону відповідальності та долучати до складніших задач.
Друге вдале місце для цієї теми — зустріч 1*1 (тобто наодинці) з HR. Ці зустрічі відбуваються мінімум раз на рік (у деяких компаніях частіше). Їх проводять для обговорення відгуку по нинішній якості роботи, розвитку навичок, кар’єрних перспектив та можливого росту зарплати. Основним критерієм для підвищення рівня працівника та його фінансової винагороди є сукупність факторів: відгук ліда (про досягнення робочих цілей, якщо вони були поставлені), продуктивність працівника, його залученість у команду та бажання (і результати) розвитку.
Підіб’ємо підсумки
Напрям тестування відкриває широкий вибір можливостей для вашого професійного росту. І найкраще те, що ви можете обирати чи стати експертом в одному напрямку, чи продовжити розширення кругозору та спробувати себе на різних позиціях. Ринок завжди шукає талановитих фахівців, тож ваші навички та бажання вчитися завжди будуть вам у нагоді для подальшого розвитку кар’єри.