Людський мозок обробляє близько 4 мільярдів біт інформації в секунду (здебільшого несвідомо) і передає інформацію зі швидкістю 200 миль на годину. Іншими словами, при обробці візуальної інформації, що потрапляє в наші очі зі швидкістю 1000 кадрів в секунду, наш мозок воліє бути кілька «ледачим». Гештальт-теорія і психологія зародилися, коли вчені вивчили це явище більш глибоко, і народився керівний принцип гештальта, згідно з яким наш розум схильний сприймати об’єкти як частину більшого цілого. Даній психологічній теорії майже 100 років, але вона не втратила своєї актуальності і сьогодні.
Будь-який професійний графічний дизайнер розуміє важливу роль, яку психологія відіграє у впливі на візуальне сприйняття. З цієї причини багато дизайнерів застосовують в своїй роботі відкриття гештальт-психології. Фактично, поряд з такими поняттями, як правила золотого перетину, теорія кольору і негативний простір, гештальт-принципи займають центральне місце в більшості сучасних дизайнів.
Передісторія…
Гештальт – німецьке слово, перекладається як «єдине ціле». Даний принцип був розроблений німецькими психологами в 20 столітті Куртом Коффкой, Максом Вертхаймером і Вольфгангом Колером. Принципи засновані на тому спостереженні, що, коли люди бачать дизайн або який-небудь об’єкт, вони схильні бачити його як єдине ціле, а не як частини.
Теорія гештальту описує, як люди зазвичай бачать об’єкти, групуючи схожі елементи разом і розпізнаючи загальну форму/візерунок, перш ніж побачити окремі компоненти та деталі. Це природна психологічна реакція на пошук порядку серед хаотичних подразників.
Професіонали в сфері дизайну швидко прийняли ці принципи, і з тих пір дизайнери широко використовували гештальт-принципи для створення дизайнів з вдало розміщеними елементами, які краще привертають користувачів і здаються більш зв’язковими і візуально привабливими.
Що таке гештальт-принципи?
Гештальт-принципи – це принципи/закони людського сприйняття, які описують, як люди групують схожі елементи, розпізнають закономірності і спрощують складні зображення, коли ми сприймаємо об’єкти.
З теорією гештальт зазвичай асоціюються 10 окремих принципів: схожість, продовження, завершення, близькість, симетрія і порядок (що також називають прегнанц), фігура і фон. Є й інші додаткові, більш нові принципи, іноді пов’язані з гештальтом, наприклад, загальна доля.
Ось деякі з них.
1. Подібність
Предмети, які мають один або кілька загальних фізичних атрибутів – чи говоримо ми про колір, форму, розмір, візерунок або будь-яку іншу якість – будуть розглядатися як пов’язані або навіть становлять єдину групу в незалежності від їх відстані.
Чим більше спільного у окремих елементів, тим сильніше відчуття узгодженості завдяки схожості.
2. Продовження
Це один з найбільш часто використовуваних гештальт-принципів. Він часто показує напрямок і рух дизайну. Коли око спрямоване на перехід від одного об’єкта до іншого, ми говоримо про закон безперервності.
Цей принцип можна використовувати в веб-дизайні з лініями або стрілками, що ведуть до кнопок або контенту, і тим самим спрямовуючи увагу на те, що є найбільш важливим.
3. Закриття
Людський мозок може заповнити прогалини!
Закон замикання або матеріалізації описує здатність нашого мозку заповнювати відсутні частини форми, щоб завершити її.
Пунктирна лінія, наприклад, все ще може утворювати для нас коло або квадрат.
Таким чином, наявність незакритих ліній не заважає нам створювати в розумі знайомі форми.
Прекрасним прикладом цього є логотип Adidas.
Три форми маркізи утворюють листя (трилисник), але очевидні наскрізні штрихи плавно створюють фірмові три смуги бренду Adidas.
Проте, ці смуги не заважають нам бачити зображення цілком – вони просто додають йому ще один рівень складності.
Знакові логотипи, такі як логотипи WWF, що складається з групи чорних фігур на білому тлі, що розкривають знайому форму панди. Хоча панда не є закінченим чином, його досить, щоб очі завершили форму.
Один з варіантів використання закриття – негативний простір. Ми бачимо це в логотипах і іконографії. Це робить дизайн більш читабельним або навіть приємним.
4. Близькість (воно ж угрупування)
У гештальтпсихології закон близькості говорить, що об’єкти, розташовані близько один до одного, сприймаються як група, що вказує на відносини між ними.
Близькість настільки важлива для нашого сприйняття, що вона сильніша інших характеристик, таких як форма або колір.
Хороші приклади близькості можна побачити у веб-дизайні, коли посилання або кнопки меню розташовані близько один до одного, так що між цими елементами створюється відчуття «єдності» і ясності.
5. Закон фігури
Закон основи малюнка відноситься до гармонійних відносин між фоном дизайну і переднім планом.
Ці принципи гештальту свідчать, що елементи візуального елемента сприймаються або як фігура, або як центральна точка вашого дизайну, яка повинна складати передній план, або як фон або фон плану.
Правильне його використання може вплинути на те, на що ви звертаєте увагу і на що ви робите фокус вашого дизайну.
Деякі з кращих прикладів закону основи фігури – це ті, в яких обидва елементи дизайну щось значать; вони представляють собою ясну картину окремо і виробляють абсолютно новий і вражаючий ефект, якщо розглядати їх в цілому.
Наприклад, погляньте на цей захоплюючий логотип ініціативи «Надія для африканських дітей».
Що ви бачите в першу чергу? Фігура Африки? Або силует двох людських персонажів, дуже схожий на дитину, дивиться на матір?
Разом ці два елементи дизайну створюють сильну емоцію надії для африканських дітей, віддаючи належне цій ініціативі. У цьому сила гарного дизайну через принципи гештальту.
6. Загальна доля
Закон спільної долі говорить, що коли люди бачать візуальні елементи, що рухаються в одному напрямку, навіть коли рух просто мається на увазі на повністю статичній фотографії, вони схильні сприймати, що всі ці елементи приводяться в рух одним і тим же стимулом.
У природі є кілька очевидних прикладів – косяки риб і зграї птахів. Коли багато об’єктів рухаються разом, ми схильні ігнорувати окремі елементи і бачити тільки більш велике зображення того, що вони формують.
Можливості підключення елементів
Принципи, які слідують за зв’язаністю елементів, стверджують, що люди будуть слідувати зв’язку від одного зображення до іншого, щоб зв’язати їх.
Прекрасним прикладом цього є логотип PlayStation, який (незважаючи на те, що він складається з трьох окремих частин) представляється нам як взаємопов’язані літери, що лежать в двох різних площинах, тобто вертикальній і горизонтальній.
Малюнок/Земля
Цей принцип відноситься до вродженої здатності людини сприймати глибину, навіть якщо її немає.
Логотипи часто спотворені, щоб дати їм перспективу, і тому можуть ефективно обдурити очі, змусивши їх повірити в те, що вони насправді тривимірні.
Це пов’язано з ефектом «Малюнок/Земля», який говорить, що, коли менший об’єкт представлений на великому однорідному тлі, ми бачимо, що це два об’єкти, один з яких знаходиться перед іншим, а не плоске зображення.
Цей ефект проявляється в логотипі Sony Walkman.
Мультистабільність
Мультистабільність – це дивна здатність людини сприймати два зображення одночасно на основі неповних даних.
Це схоже на ті оптичні ілюзії, які запитують, чи бачите ви дві особи або вазу, кролика або качку.
Відповідно до принципу, логотип NBC має яскраво забарвлені елементи, розташовані у формі кола.
Але це двояке: вони не тільки виглядають як пір’я павича (голову якого ви можете бачити в розрізі з центру), але і виглядають як сонячні промені, коли сонце встає над їх ранковим шоу.
Закон симетрії
Закон симетрії передбачає, що люди схильні розглядати об’єкти як симетричні форми, які приймають форму біля центру і однаково простягаються в обидві сторони.
В результаті дизайн з симетрією приємний для очей і допомагає створювати більш збалансовані композиції.
Висновок:
Принципи гештальту спрямовані на вирішення основних аспектів дизайну, щоб підвищити його візуальну привабливість. Ваш дизайн повинен забезпечувати ідеальний баланс між зручністю використання і візуальною привабливістю. Дизайн повинен бути цілісним і достатнім, щоб він звертався до людського розуму. Повідомлення повинно бути ясним. Це можливо тільки в тому випадку, якщо ви зможете вивчити основні тригери людського розуму. Принципи гештальту дають вам правильні підказки для розробки ваших дизайнів і перетворення їх у воістину революційні.