Nestle — найбільший в світі виробник продуктів харчування. Кава і дитячі суміші, корм для тварин і косметика, чай і лікувальне харчування — простіше перерахувати, що не продає корпорація, до складу якої входять більше 2 тисяч брендів.
В інтернеті Nestle часто називають «однією з найбільш ненависних компаній світу». За останні 50 років вона прославилася, зокрема, маніпуляцією неосвіченими матерями, підкупом медиків, відмові людям в праві на безкоштовну воду. У статті розповімо про три її відомих гріха.
Продаж дитячих сумішей: підкуп лікарів і шантаж урядів
Історія Nestle почалася більше 150 років тому з виробництва революційного продукту для штучного годування немовлят — суміші з сухого молока, борошна і цукру. А через сотню років, у 1974-му, організація A War on Want випустила звіт під назвою The Baby Killer. У ньому йшлося про те, що Nestle маніпулює матерями з країн третього світу, просуваючи дитячі суміші за рахунок грудного вигодовування.
Агресивна стратегія компанії полягала в тому, щоб «підсадити» матерів з бідних верств населення на штучні суміші і змусити їх купувати. Торгові представники Nestle в костюмах медсестер безкоштовно роздавали продукт в пологових будинках і розповідали про його переваги. Жінки відлучали дітей від грудей і змушені були продовжувати годувати немовлят сумішшю, купуючи її.
Наслідки для бідних сімей були не тільки фінансовими, а й небезпечними для здоров’я немовлят. По-перше, більшість жінок з країн третього світу не могли прочитати інструкції до сумішей через неграмотність. Не знаючи, що потрібно використовувати кип’ячену воду, вони розбавляли порошок брудною. По-друге, щоб заощадити, вони використовували менше суміші, через що діти недоїдали.
Оприлюднення цієї інформації призвело до міжнародного бойкоту корпорації, який охопив США і Європу. Він тривав з 1977-го до 1984 року, коли Nestle погодилася дотримуватися Міжнародного зводу правил збуту замінників грудного молока. Проте, за даними Міжнародної мережі дій з дитячого харчування, в 90-х Nestle успішно продовжувала агресивну стратегію:
- Підкуповувала лікарів, щоб вони пропагували штучні суміші: постачала лікарням безкоштовні матеріали, організовувала «фінансову допомогу», влаштовувала круїзи для медиків.
- На Філіппінах наймала медсестер в якості «інструкторів з питань здоров’я», які відвідували вагітних жінок і матерів на дому, рекламуючи дитячі суміші. Коли про це повідомили по телебаченню, Nestle пригрозила відкликати свою рекламу на телеканалі.
- Безкоштовно або зі знижками поставляла дитячі суміші для китайських лікарень.
- Маніпулювала владою. У Пакистані лобіювала виключення дитячого харчування зі списку ліків, щоб продавати його не тільки в аптеках, а й в магазинах і на ринках. А в Зімбабве загрожувала відкликати інвестиції, якщо уряд не скасує суворий закон щодо дитячого харчування.
Відтоді компанія кілька разів оновлювала маркетингову стратегію. Сьогодні, будучи найбільшим в світі брендом з виробництва дитячих сумішей, Nestle щорічно звітує про дотримання вимог. У корпорації заявляють: грудне вигодовування оптимально для немовлят, але суміші Nestle займають друге місце після нього.
Проте в недавньому звіті Changing Markets Foundation йдеться: між словами і справами корпорації, як і раніше, багато невідповідностей, а заяви про користь її продуктів викликають сумніви. Наприклад, декілька продуктів позиціонуються як «найбільш близькі до грудного молока», незважаючи на зовсім різні інгредієнти.
«Nestle керується не наукою про харчування, а чіткою і пріоритетною увагою до прибутку і зростання за рахунок немовлят та їхніх батьків», — резюмують автори звіту.
Видобуток води: зробити водопровідну воду небезпечною
Nestle — найбільший в світі виробник бутильованої води. Корпорація володіє більш ніж 50 брендами, включаючи Perrier, San Pellegrino і Poland Spring. Питання в тому, звідки вона бере воду: осушує природні джерела, провокуючи екологічні проблеми.
Ця проблема стосується як країн третього світу (Пакистану, африканських країн), так і США.
У 2005 році генеральний директор Nestle Пітер Брабек заявив:
«Одна точка зору, яку я б назвав екстремальною, полягає в тому, що вода повинна бути оголошеним правом людини. Інша точка зору полягає в тому, що вода — це продукт. І, як будь-який інший продукт, вона повинна мати ринкову вартість».
Після хвилі обурення керівник Nestle сказав, що його слова вирвали з контексту. Але пізніше запропонував, щоб люди мали вільний доступ тільки до 30 літрів на день, сплачуючи за додаткове використання.
Що б не мав на увазі Пітер Брабек, але дії корпорації говорять красномовніше за слова. Nestle забирає у людей чисту доступну воду, розливає в пляшки і продає їм же.
Так, в Лахорі (Пакистан) Nestlе почала продавати воду Pure Life в 1998 році, щоб «забезпечити безпечне і якісне водне рішення». Фактично це зняло з уряду зобов’язання по ремонту комунікацій, що погіршило якість водопостачання міста.
«Двадцять років тому ви могли зайти куди завгодно в Лахорі і отримати безкоштовно склянку чистої води з-під крана, — говорить юрист з питань екології Ахмад Рафал Аллам. — Тепер всі п’ють воду в пляшках. Nestle використала хорошу маркетингову схему, щоб зробити воду з-під крана небезпечною».
У Nestle вміють домовлятися з владою про пільгові умови видобутку води: в країнах третього світу обіцяють взамін створити робочі місця і нову інфраструктуру, а в США — агресивно лобіюють свої інтереси і шукають штати зі слабким водним законодавством.
Такі, як Мен і Техас, де досі діє правило 1800-х років, яке дозволяє землевласникам необмежено використовувати грунтові води.
А у національному заповіднику Сан-Бернардіно (Каліфорнія) Nestle щорічно видобуває понад сотню мільйонів літрів води, незважаючи на сильні посухи. Кілька років в регіоні тривають запеклі бої між місцевою владою і корпорацією. Поки — на користь останньої. Nestle платить всього 524 долара на рік за видобуток необмеженого обсягу води, посилаючись на дозвіл, отриманий ще в 1865 році.
Екологи стверджують, що корпорація споживає в середньому в 25 разів більше води, ніж їй належить. Але перевірити це неможливо: у влади немає законних підстав вимагати у неї звіт про видобуток води.
Тим часом прибуток Nestle зростає. Згідно зі звітом організації Food & Water Watch, галон (близько 3,8 літра) — бутильованої води коштує приблизно 9,5 доларів — майже в 2 тисячі разів дорожче за водопровідну воду! Хоча насправді вода з-під крана більш безпечна: федеральний уряд суворіше контролює її якість, ніж якість бутильованої.
На «водний» маркетинг Nestle витрачає мільярди доларів:
- Орієнтується, перш за все, на групи людей з низьким доходом (іммігрантів, кольорове населення), у яких не було або досі немає доступу до чистої водопроводної воді. Так, в 2014 році Nestle витратила більше 5 мільярдів доларів на рекламу свого бренду Pure Life, з них 3,8 мільярда — на іспаномовну телерекламу.
- У 2011 році Служба національних парків США заборонила продавати воду в пляшках в національних парках, щоб зменшити забруднення пластиком. Але в 2017-му, після декількох років збільшення лобістських витрат з боку галузі, адміністрація Трампа скасувала заборону.
- Щорічно Nestle витрачає мільйони доларів на лобіювання виборчих кампаній на федеральному рівні і рівні штатів, а також впроваджує своїх лобістів в органи влади.
Небезпечні продукти: свинець в локшині і кишкова паличка в тесті
За свою історію корпорація не раз потрапляла в продуктові скандали:
- У 2009 році в охолодженому тесті для печива Nestle Toll House знайшли кишкову паличку. До того, як продукт вилучили з продажу, заразитися встигли кілька десятків людей. У десяти з них розвинулися серйозні ускладнення, одна жінка померла. У компанії виплатили компенсацію її сім’ї і запевнили, що будуть суворіше контролювати якість продуктів.
- У 2008 році в Китаї спалахнув так званий молочний скандал: на місцевих фабриках в молочні продукти додавали меламін, щоб збільшити вміст білка. Серед цих продуктів було сухе молоко Nestle. Жертвами отруєння стали сотні тисяч дітей. Nestle заперечувала свою причетність і стверджувала, що всі її продукти чисті.
- У 2015 році в Індії була заборонена локшина швидкого приготування Maggi (найбільш продавана локшина в країні) через високий вміст свинцю. Місцева влада звинуватила Nestle в недотриманні закону про безпеку харчових продуктів. Компанія подала в суд і в результаті довела, що її локшина відповідає нормам. Maggi знову випустили на ринок, але, щоб відновити продажі та повернути довіру покупців, знадобилося більше двох років.
Під час цих скандалів в Nestle фокусувалися на юридичних і технічних аспектах, ігноруючи питання комунікацій. Компанія видаляла коментарі в соцмережах, ображала підписників і не співпрацювала зі ЗМІ, що позначалося на репутації. Зараз в Nestle розуміють: сучасні споживачі чекають від брендів, перш за все, прозорості та відкритості до діалогу.
У травні 2021 року Financial Times опублікувала дані внутрішньої презентації Nestle. У ній аналізується приблизно половина продукції, за винятком кави, кормів для тварин, лікувального та дитячого харчування. У корпорації визнають, що більше 60 відсотків лінійки продуктів і напоїв не відповідають визначенню здорового харчування. Йдеться, перш за все, про шоколад, морозиво, молочну продукцію.
Цього разу в Nestle відреагували оперативно: мовляв, будемо вдосконалювати продукцію та оновлювати стратегію в області харчування. Експерти вважають, що оприлюднення звіту не повинно суттєво вдарити по репутації корпорації. По-перше, багато брендів, які входять до її складу, не асоціюють з Nestle, а по-друге — більшість людей сьогодні і так розуміють, що їжа в фабричних упаковках не корисна для здоров’я. Тому навряд чи щось завадить світовому гіганту утримувати лідерство на ринку.