Після 2019-2020 світ вже не стане колишнім. Звичайно, все це трагічно і сумно, але є і прогресивні моменти. Домашня відсидка, нервозність, загострення пристрастей і паніка привели до того, що у кожного третього тепер під шкірою чіп 5G (щеплення), вдома річний запас туалетного паперу, алергія на гречку і впевненість у завтрашньому дні.
Разом з тим, минулі півтора року зробили для розвитку бізнесу в соцмережах та інтернеті взагалі, роботу на 5 років вперед. Тепер навіть ледарі і ретрогради зрозуміли, що Аліса була права і «щоб залишитися на місці, потрібно бігти з усіх ніг», а краще – «в два рази швидше».
Ті, хто виживуть в бізнесі, швидше за все, вже «перекувалися» і працюють по-новому. (Звичайно, є рідкісні унікуми, які сидять в таких нішах, що їм «і сам чорт не брат», але про них тут мова не йде).
Сенс цієї статті – «переварити» досвід, зробити правильні висновки і прогресувати. Давайте розглянемо тренди сучасного бізнесу, виходячи з ситуації, що склалася.
Розвиток цифрових каналів продажів
Коли виявилося, що «тролейбуси не ходють, метро закрито і в таксі не содють», виникло питання – де брати приправу до гречки, килимки для йоги, «пухнасті» гантельки, жироспалювачі, термометри, настільні ігри, піжами і взагалі все, що так необхідно для життя?
Бізнес дав швидку відповідь – купити онлайн з доставкою!
За даними Google Trends, в 2020 кількість комерційних запитів зросла в 4 рази. А число мережевих проєктів практично подвоїлася (за оцінками EVO)!
Природно, все це потягнуло розвиток цифрових каналів продажів. Мова йде про:
- інтернет-магазини;
- соціальни мережі (функціонал торгівлі в FB та Instagram);
- месенджери і чат-боти;
- торгові майданчики.
Інтернет-магазин або лендінг – must hаve будь-якого комерційного проєкту, а також обличчя фірми, візитка і найбільш популярний канал продажів. За минулі півтора року інтернет-магазини країни оперативно модернізувалися. Навіть ті компанії, у яких мережеві продажі вважалися вторинною справою, звернули увагу на інтернет і модернізували свої старі занедбані сайти.
Цьому сприяли такі чинники:
- поширення надійних, захищених систем платежів;
- зниження вартості доставки;
- поліпшення якості сервісу в умовах конкуренції.
За минулий рік кількість інтернет-покупців в Україні збільшилася на 35%, і це не дивно, адже це безпечно, швидко і недорого.
Соцмережі, природно, не бажають втрачати привабливість в комерційному плані. Facebook нарешті запустив свій «Магазин», хоча мало сенс зробити це ще років 4 тому. Для кого підходить комерційна модель торгівлі в соціальних мережах:
- для стартапів з обмеженим бюджетом;
- для брендів, чия цільова аудиторія схильна купувати в соцмережах;
- для всіх, у кого специфіка товару або послуги відповідає формату соцмереж;
- для тих, у кого дружина (сестра, брат, знайомий) SMM-фахівець (жарт).
Магазин в соцмережах – це сучасний, бюджетний канал продажів. Є думка, що там можна продавати навіть адронні колайдери, якщо люди, які цікавляться і купують, сидять в цих соціальних мережах.
Торгівля в месенджерах ведеться на мікро і макрорівнях. У вайбері і телеграм вже сьогодні продають брендовий одяг, послуги, меблі, автомобілі та електроніку. Так що там говорити, картопля, огірки і помідори – в кожному сільському чаті вайбера.
Месенджери вже підкорили світ, і цьому сприяють автоматизовані чат-боти, які вміють:
- спілкуватися з користувачами;
- бронювати товари і послуги;
- купувати і продавати;
- консультувати з різних питань;
- повідомляти про акції та нові пропозиції;
- розпізнавати і інтерпретувати команди.
Головна ідея і висновок, який можна зробити з росту онлайн-продажів, формулюється так:
Зараз, бути в тренді – означає автоматизувати все, що може бути автоматизовано!
Тим більше цьому сприяє поява і поширення цифрових інструментів, про які поговоримо докладніше.
Цифрові інструменти продажів
Відразу не зовсім зрозуміло, про що йде мова. До цифрових інструментів іноді відносять соцмережі, месенджери тощо. Відразу потрібно сказати, що це помилка, так як це не інструменти, а канали. Також не варто відносити сюди аналітичні, маркетингові послуги, хоча, безумовно, вони сприяють зростанню прибутку.
Цифрові інструменти – це те, за допомогою чого реалізується сам процес продажів.
1. Електронні системи платежів
У 2020 році і трохи раніше, в країні стали набирати популярність сервіси безпечного переказу грошей, що гарантують чесні платежі. Причому, вартість послуг таких систем цілком помірна і доступна навіть для бюджетних стартапів.
Приклад – Fondy, система, встановити яку може будь-який користувач. Платежі підтримуються в 200 країнах світу і приблизно з такою ж кількістю валют. Компанія співпрацює з трьома десятками банків і має філії по всій Європі. Пропонує переклади і оплати з усіх популярних карткових систем і електронних гаманців.
Важливо, що Fondy гарантує високу ступінь захисту згідно з міжнародними сертифікатами і підтримує двофакторну авторизацію.
Ще один плюс – легка інтеграція з сайтами, на всіх популярних «движках» і можливість вести звітність в CRM.
Поява і доступність таких інструментів – величезний плюс для будь-якої компанії, яка торгує в інтернеті. Зростання продажів через інтернет неможливо уявити, якби не системи онлайн-платежів.
2. API і SDK модулі
Ще один тип електронних інструментів – відкриті програмні API і SDK модулі, які дозволяють інтегрувати системи.
Наприклад, потрібно з’єднати склад з бухгалтерією і службою доставки – ніяких проблем! Тепер це може зробити будь-який розробник.
Звичайно, API з’явилися не в минулому і навіть не в позаминулому році, але популярність цієї технології зростає разом з загальною автоматизацією.
3. CRM
CRM, як інструмент онлайн торгівлі, – велика і стара тема, але актуалізувалася у зв’язку з карантином і автоматизацією бізнес-процесів. В Customer Relationship Management можна враховувати практично всі бізнес-процеси. Особливо актуально – для тих, хто перейшов на «віддалену роботу». В системі збирається і зберігається інформація по:
- клієнтам і контактам з ними;
- особисті дані і статистика;
- дані по товарах, їх наявність та місцезнаходження;
- етапах продажів, відвантажень, оплат;
- робочим завданням і стадіям виконання;
- наскрізний аналітиці та інтернет-маркетингу;
- рекламним кампаніям;
- телефонним дзвінкам;
- листуванні і повідомленням на сайтах;
- стану воронок продажів.
По суті, це зручний і функціональний пульт управління компанією. Тепер тільки ледачий не використовує CRM, якщо у нього більше двох співробітників.
4. Новітні технології
Використання новітніх технологій, як бустера торгівлі. Уже кілька років йдуть розмови про AR і VR (доповнена і віртуальна реальність). Якщо ще не стикалися, ось приклад: вибираєте рояль або шафу, і в спеціальних окулярах бачите, як буде виглядати кімната з цією покупкою. Точно також з макіяжем, одягом, ювеліркою і взагалі всім, що побажаєте.
Вважається, що доповнена реальність зменшить кількість повернень в магазини, але на даний момент – це просто дуже цікаво!
Технології VR і AR змінюють маркетингові компанії і привносять новизну, хто встигне – той отримає все. Інтерактивні примірочні кімнати вже десь поруч.
5. Штучний інтелект
Штучний інтелект, перспективи та реальність. На сьогоднішній день немає інформації про те, винайшли повноцінний ШІ чи ні. Швидше за все, ще ні, але є приголомшливі по продуктивності системи з машинним навчанням, які з успіхом оперують великими масивами даних. На таких системах побудовані сервіси Google і т.і. Велика кількість компаній планують впроваджувати ШІ для прогнозування ситуацій на ринку, а також для автоматизації бізнес-процесів.
Замість висновку
Пару років тому компанія Леново відкрила в Пекіні перший в світі повністю автоматизований оффлайн магазин. У той же час компанія Алло впровадила доповнену реальність в інтернет-магазині. Зараз прихід «світу матриці» стримується дефіцитом і дорожнечею відповідних гаджетів, але все змінюється, окуляри і шоломи дешевшають, смартфони вчаться новому.
Майбутнє бізнесу багато в чому визначається набором інструментів і технологій, задіяних в продажах. Торгівля активно розвивається, і споживачі хочуть отримати кращі послуги і сервіс.