Розпродажі в сезонні свята набули популярності з розповсюдженням великих торгових центрів та інтернет-магазинів в Україні. Якщо повернутися навіть на 5 років назад, такі популярні заходи в західних країнах, як чорна п’ятниця, ярмарки в честь Різдва чи інших свят не були розповсюджені у нас. Проте тепер це невід’ємна частина життя сучасного споживача.
Чорна п’ятниця найбільш нове й незвичне явище, яке українські продавці перейняли у США, де у такий день рітейлери ставлять рекордно високі знижки на товари. У Україні це явище скромніше – більшість продавців не перевищували поріг в -50%, проте це уже є початком гарної традиції.
Суспільство споживання (consumer society) тільки починає зароджуватися в Україні і чорна п’ятниця один із факторів, які це підтверджує. Цей феномен грає на руку як споживачу, так і продавцю, проте останній в Україні ще не бачить всіх переваг і не використовує можливості на повну.
У США в цей час відбувається ажіотаж, яким важко керувати і в якомусь сенсі це схоже на масову паніку. І в якомусь сенсі так і є.
Основна причина, за якою криється ажіотаж навколо розпродажів в певні сезонні свята в тому, що ця пропозиція лише одноразова та обмежена. Таким способом часто користуються шахраї, коли намагаються видурити грошей з жертви. Така швидкоплинність акції змушує споживача робити швидкий вибір, а звідси більше необдуманих покупок.
Особливість чорної п’ятниці у тому, що знижки діють не на певний товар, а на весь асортимент, тому покупець може собі дозволити купити те, що він хотів, проте не завжди те, що йому дійсно потрібно.
Чорна п’ятниця в Україні має свої певні особливості. В цьому році вона набула особливої ефективності і у порівнянні з минулим, зацікавленість споживачів виросла.
За словами маркетинг-директора ГК «Алло» Євгена Резуєва, ця «Чорна п’ятниця» відрізнялася від минулого ступенем залученості покупців. «Партнери з Google ще на початку року попереджали про те, що попит зросте не на відсотки, а в рази – так і сталося. У грошовому еквіваленті рік до року приріст був більше ніж в два рази», – заявив він.
Велике навантаження прийняли популярні українські роздрібні мережі, такі як watsons – їх сайт не один раз падав під час свята. Деякі мережі підготувалися та попередили споживачів, про можливі незручності у зв’язку з великим навантаженням. Наприклад сайт Makeup заздалегідь попередив, що доставляти замовлення клієнтам будуть довше, ніж зазвичай.
Чому чорна п’ятниця є вигідною для продавця:
- Збільшує продажі.
- Привертає увагу.
- Можуть бути розпродані найбільш непопулярні товари.
- Привертає увагу нових клієнтів, які можуть стати постійними.
- «Розчищає» полиці перед новорічним сезоном розпродажів.
Найважливішими та найпривабливішими є пункт 1 та 3, так як це збільшує виручку, а отже і доходи. У США такі акції є максимально вигідними за рахунок повного обороту коштів – певний товар, на який ціна знизилась, може піти в мінус і продавець отримає від нього збиток, проте в загальному плані він все одно буде в плюсі за рахунок інших товарів. Для України це все ще далеко від ідеалу. Знижки в -50% все рівно дають дохід, хоча й являються приваблюючими для споживача.
Логічно, що сезон знижок вигідний для споживача в першу чергу. Проте чорна п’ятниця дає дещо більше приводів здійснити покупку, ніж в інші сезонні розпродажі.
- Купити товар дешевше, ніж зазвичай.
- Купити товар, який при інших обставинах не могли собі дозволити.
- Купити непотрібний товар задля свого задоволення.
Тобто, такі розпродажі дають можливість споживачу задовольнити свої бажання. Деякі споживачі можуть готуватися до чорної п’ятниця навіть за півроку, накопляючи гроші, щоб придбати товар.
Moyo.ua один з небагатьох продавців, які підійшли до чорної п’ятниці з американської точки зору.
Вони об’єднали «Чорну п’ятницю» і «кіберпонеділок» в єдиний розпродаж, знизивши ціни більш ніж на 6 500 найменувань товарів. Розпродаж в мережі стартував 17 листопада, за тиждень до Black Friday, і завершилася в так званий Cyber Monday, 27 листопада. За 11 днів знижок покупці придбали «десятки тисяч товарів на мільйони гривень».
Максимальний розмір знижки в період розпродажу досягав 75%. При цьому в середньому дисконт на ліквідацію складських залишків склав 50%, а на інші товари – 24%. Більш того, в Moyo стверджують, що з огляду на розміри знижок, багато товарів компанія продавала нижче закупівельних цін. Таку «щедрість» в компанії пояснюють бажанням очистити склади для нових товарів перед різдвяним сезоном. Тобто по суті це ліквідація складських залишків, завдяки якій покупці заощадили понад 2 млн грн.
«Наприклад, електровелосипеди Xiaomi Yunbike C1 були доступні за ціною 7 999 грн з кошиком або запасним акумулятором в подарунок. Ціна на цей велосипед до розпродажу становила 16 999 грн. Телевізор Samsung 49MU6103 по акції був доступний за 19 999 грн при базовій ціною 28 199 грн, а навушники Beats New Studio продавалися за 3 299 грн, замість 5 999 грн», – повідомили в Moyo.
Деякі продавці в чорну п’ятницю використовують і недобросовісні методи привертання уваги: ціни завчасно завищують, а потім ставлять великі знижки. Тому, на таких сайтах як aliexpress ціни потрібно перевіряти за допомогою додатків.
Чорна п’ятниця відрізняється від більшості інших сезонних знижок за деякими параметрами. Наприклад, вона коротка, що впливає на споживача, так як у нього немає часу думати про покупку. Варіант «тут і зараз» це як сир у мишоловці й він працює на невпевненості покупця доволі добре. До того ж, цей день відрізняється дуже високими знижками, які не будуть повторюватися в інші дні в році, що є особливістю. Ці два фактори і справляють особливе враження на покупця та заставляють його діяти.