Сучасний маркетинг вимагає сучасних рішень, і технології займають в цьому не останнє місце. Зокрема, особливу увагу в цифровому маркетингу заслуговує Інтернет Речей (IoT) – передова технологічна концепція, що передбачає збір даних із розрізнених джерел без участі людини. Нижче ми розкриємо потенціал IoT в маркетингових стратегіях більш детально, а також проаналізуємо те, як зазвичай відбувається інтеграція IoT систем у маркетингові канали.
Інтернет Речей (IoT): визначення та актуальність
Інтернетом Речей називається велика мережа пристроїв, що підключаються до Інтернету. У контексті маркетингу, цими пристроями зазвичай є розумні колонки, розумні годинники, смарт-телевізори, роботи, а також все інше, що може надавати людям корисний і розважальний контент в режимі реального часу. При цьому завдання для кожного такого пристрою є спільними: збирати дані з боку користувачів, діяти на основі цих даних і взаємодіяти з іншими пристроями, і все це – без прямого втручання людини. Переваги IoT в маркетингових стратегіях для бізнесу – колосальні, оскільки такий зв’язок відкриває безліч можливостей для прямої взаємодії з клієнтами та покращення користувальницького досвіду.
Переваги інтеграції IoT-рішень в маркетинг: вплив на ефективність стратегій
Давайте дізнаємося, як саме залучення IoT-рішень впливає на маркетинг, та якими є можливості IoT в маркетингу.
Реальність і точність даних
IoT – це одна з найперспективніших цифрових технологій, яка спрямована на передачу та обробку даних у режимі реального часу кінцевим споживачам. Зокрема, маркетологи можуть отримати бізнес-вигоду з цієї особливості, більш точно таргетуючи рекламу через використання даних з підключених пристроїв (а це, в свою чергу, може буде дуже актуальним в пошуковому маркетингу). Також вони можуть демонструвати рекламу користувачам, залежно від того, де останні знаходяться фізично.
Більш того, Інтернет Речей дозволяє досягати динамічної оптимізації контенту за найменший кошт. Це відбувається через миттєву персоналізацію результатів пошуку та реклами, за рахунок чого користувачі отримають найбільш актуальний, точний і привабливий контент з урахуванням їх індивідуальних уподобань і поведінки.
Автоматизація маркетингових процесів
Електронний маркетинг, реалізований за участю систем Інтернету Речей, дозволяє маркетологам автоматизувати та оптимізувати рекламні кампанії, впроваждувані через електронну пошту, в режимі реального часу. Наприклад, маркетологи можуть використовувати дані з підключених до IoT пристроїв для автоматичної розсилки електронних листів на основі певних подій або дій з боку користувача, забезпечуючи своєчасний і персоналізований зв’язок зі своєю аудиторією.
Варто також зазначити, що на електронному маркетингу можливості автоматизації, надані IoT, не закінчуються – вона може бути корисною у маркетингу соціальних мереж (SMM) та під час запуску персоналізованих рекламних кампаній. Зокрема, незалежно від розміру клієнтської бази даних, автоматизація маркетингу гарантує врахування потреб і побажань кожного наявного контакту.
Миттєва адаптація до змін у поведінці споживачів
Доставка орієнтованого на маркетинг контенту в режимі реального часу, що забезпечується системами Інтернету Речей, дозволяє бізнесам швидко реагувати на зміни даних щодо їх аудиторій (трендів, вподобань, проблем і больових точок тощо). Зокрема, Інтернет Речей, збираючи колосальні обсяги актуальної інформації безпосередньо від кінцевих споживачів, дозволяє маркетологам швидко реагувати на події, новини та актуальні теми.
Таким чином, IoT відкриває їм нові можливості для запуску своєчасних пропозицій, рекомендацій та закликів до дії та, тим самим, дозволяє залучати нових клієнтів, продуктивно взаємодіяти з ними та перетворювати їх на лояльних прихильників бренду. Все це відбувається незалежно від обраного комунікаційного каналу, адже використання IoT разом із сучасними маркетинговими інструментами забезпечує для маркетологів миттєву адаптацію пропозицій на кожному з них.
Підвищення конверсійних показників
При правильному налаштуванні, пристрої, що входять до складу систем Інтернету Речей, забезпечують безперервний збір гігабайтів корисної інформації про споживачів: де вони, ким вони є, і що саме вони шукають в інтернеті. У свою чергу, маркетологи, після відповідного аналізу, можуть використовувати ці дані для створення надцільової та персоналізованої реклами, спрямованої на отримання максимальних показників залученості споживачів за рахунок своєї цінності та привабливості для них.
Зокрема, коли компанії надсилають свої комерційні повідомлення та пропозиції, що повністю відповідають інтересам та діяльності їх цільових аудиторій, дедалі більше їх представників виявляють до них зацікавленість і, зрештою, здійснюють покупки або будь-які інші цільові дії, спрямовані на підвищення показників конверсії.
Актуальні маркетингові стратегії з IoT: 4 шляхи використання
Використання IoT в маркетингових стратегіях надає бізнесам суттєві переваги у вигляді можливості їх спрямування на індивідуальні потреби та больові точки кінцевих споживачів. Тож, давайте спробуємо визначити, яким саме чином це може відбуватися.
Збір даних про поведінку споживачів
Інтернет Речей істотно полегшує збір та аналіз даних у режимі реального часу за рахунок автоматизації, дозволяючи маркетологам швидко приймати обґрунтовані та точні рішення з приводу того, які методи та інструменти маркетингу використовувати в певний момент і для певного споживача. Така гнучкість має вирішальне значення на будь-якому динамічному ринку, де споживчі тенденції та вподобання можуть змінюватися вкрай швидко та непередбачувано.
Зрештою, маркетологам не доводиться діяти, покладаючись виключно на свою інтуїцію, адже натомість, у них завжди буде під рукою достовірна аналітика на основі найсвіжіших даних, а також прогнози споживчого попиту на певний часовий проміжок. Завдяки цьому, маркетологи зможуть оперативно коригувати свої стратегії, щоб забезпечити їхню повну відповідність очікуванням цільової аудиторії.
Для бізнесу це все має безперечну цінність, адже одним із основних показників ефективного маркетингу вважається рентабельність інвестицій в нього (тобто, ROI). Таким чином, Інтернет Речей дозволяє їм менше витрачати грошей на неефективні прийоми та методи і спрямовувати свої зусилля на те, що має точно спрацювати та принести прибуток та нових покупців.
Інтерактивність та залученість
В наші часи кінцеві споживачі все більше потребують миттєвого відгуку з боку компаній, до чиїх послуг чи товарів вони виявляють зацікавленість. Цієї інтерактивності і залучення буває досить складно досягти традиційними методами – наприклад, в рамках користувацького інтерфейсу вебсайта чи застосунка або в оффлайнових точках продажів.
Дійсно, багато компаній, незважаючи на активне впровадження інтелектуальних чатботів, а також живих консультантів, все одно мають певні проблеми з масштабуванням аудиторії, оскільки вищезазначені прийоми, зазвичай, демонструють свою ефективність вже тільки на попередньо залученій аудиторії. А як же бути з тими, для кого ваші товари чи послуги поки що не знайомі?
Ось тут, якраз, і приходить на допомогу Інтернет Речей. Наприклад, підключення до IoT-системи динаміків, якими наділена переважна більшість смарт-пристроїв, дозволяє маркетологам отримувати цінні інсайти про те, чого хочуть і які проблеми мають їх власники. Ця інформація може бути успішно трансформована на результативну маркетингову кампанію, яка, в свою чергу, буде спрямована на залучення споживачів з максимальною ефективністю.
Прогнозування та аналітика
Завдяки збору даних від кінцевих споживачів у режимі реального часу, системи на базі Інтернету Речей здатні надавати точну інформацію для аналітичних та предиктивних програмних рішень. Таким чином, маркетологи отримують потрібну їм інформацію, яка згодом або миттєво може бути використана для виявлення, частіш за все, неочевидних тенденцій в користувацькому попиті та поведінкових паттернах.
Наприклад, маркетингові системи Інтернету Речей досить часто інтегрують із рішеннями на базі штучного інтелекту та машинного навчання. За рахунок безшовної передачі даних без затримок (все це забезпечується саме через подібні інтеграції), потрібна інформація про споживачів автоматично надходить до інструментів з розумної аналітики та прогнозування.
В результаті, звіти та прогнози можуть бути згенеровані за лічені секунди, незалежно від часового проміжку, зазначеного маркетологом, і саме їх можуть взяти ці маркетологи за основу для побудови нових, більш точних стратегій або оптимізації вже існуючих. Як би там не було, а подібні інтеграції мають особливу цінність для бізнесів, що оперують у нішах з частими ринковими флуктаціями.
Покращення досвіду використання продукту
Нарешті, за допомогою технологій RFID (радіочастотна ідентифікація) та WSN (мережі бездротових датчиків), які нерідко є компонентами мережі Інтернету Речей, бізнеси отримують можливість відстежувати в режимі реального часу поведінкові патерни кінцевих споживачів при взаємодії з їхніми продуктами та/або послугами. Наприклад, це може бути їх реакція на колір або форму продукту, способи його застосування, найбільш переважний у використанні функціонал і т. д. По мірі того, як число користувачів зростає, маркетологи отримують все більше об’єктивної інформації щодо того, яким саме має бути ідеальний досвід користувача при взаємодії із конкретним товаром/сервісом.
З часом, зібрана аналітика може відіграти провідну роль у плануванні нових, більш досконалих і користувачево-орієнтованих версій продуктів і, тим самим, забезпечити довгострокову прибутковість і конкурентоспроможність для конкретного виробника.
Також відзначимо, що такий підхід до оптимізації користувальницького досвіду позитивно впливає і на лояльність цільової аудиторії, що, в цілому, є очевидним: чим зручніше споживачеві взаємодіяти з товаром, тим вища його чи її задоволеність, а отже, і більша ймовірність, що бренд, що виробляє цей товар, потрапить до списку його чи її фаворитів.
Як відбувається інтеграція IoT в маркетингові стратегії?
В цьому параграфі ми пропонуємо вам дізнатися, які етапи та складові є необхідними для здійснення швидкої та ефективної інтеграції IoT в маркетингові стратегії.
Визначення мети інтеграції
Спочатку ви повинні зрозуміти, навіщо взагалі здійснюється інтеграція IoT системи у маркетингові процеси, що відбуваються у вашій компанії. Це може бути збирання актуальних даних про користувачів з метою підвищення їх лояльності, залученості та задоволеності, персоналізація маркетингових стратегій, створення сильної конкурентної переваги за рахунок отримання аналітики в режимі реального часу, розробка точних маркетингових стратегій на основі предиктивної аналітики або щось інше.
Зрештою, від обраної вами мети залежатиме тип пристроїв у складі вашої системи Інтернету Речей, їх кількість та місцезнаходження, а також способи передачі даних. Крім того, це дасть вам додаткове розуміння, компонентом якої, більш глобальної маркетингової системи, стане ваше IoT рішення (тобто, які інші програмні інструменти будуть до неї включені, як саме будуть в ній реалізовані сценарії збору, передачі та обробки даних тощо). І, звичайно, цей інсайт може бути взятим в якості відправої точки для вашого цифрового партнера, якщо разом із ним ви прийняли рішення про створення власної IoT системи з нуля.
Вибір відповідних IoT пристроїв та технологій
Цей етап потребує вже більш точного планування ІоТ системи та, зокрема, вимагає визначення конкретних типів IoT пристроїв та технологій для збору, передачі та обробки даних, які мають бути в ній реалізовані. Наприклад, як ми вже говорили раніше, це можуть бути як зовсім примітивні RFID-мітки, так і смарт-девайси, якими володіють самі споживачі: смарт-годинники, смарт-колонки або щось інше.
Насправді, фізичне планування таких систем – це досить складний і тривалий процес, з яким впоратися самостійно, без наявності релевантного досвіду та знань, є практично неможливим. Справа в тому, що мало хто з власників бізнесу, залучених до своїх бізнес-операцій 24/7, здатний досконало вивчити сценарії, за якими користувачі зможуть надати про себе максимально багато корисної інформації. Більше того, навряд чи здатні із цим впоратися навіть досвідчені маркетологи.
Зрештою, єдиним вірним рішенням у такій ситуації є делегування цього завдання досвідченому підряднику, який має багаторічний досвід як у розробці маркетингових інструментів, так і в побудові кастомних IoT систем.
Інтеграція з існуючими системами
Ще одним, не менш важливим завданням у рамках інтеграції Інтернету Речей у ваші маркетингові процеси та сценарії може стати поєднання такої системи з іншими системами, а також програмними рішеннями та інструментами (як маркетинговими, так і тими, що не мають прямого відношення до нього). Окремими випадками таких інтеграцій є синхронізація з CRM-системами, ERP-системами, месенджерами, чатботами тощо. Дійсно, сам по собі Інтернет Речей може бути корисним з точки зору забезпечення автоматизації та консолідації актуальних даних про кінцевих користувачів. Однак для більш складних маркетингових сценаріїв, які потребують детального аналізу зібраних даних, інтеграцію цих даних, або складання на їх основі точних прогнозів, автономної реалізації системи на базі Інтернету Речей може виявитися зовсім недостатньо.
Саме тому, важливо вміти поглянути на маркетингові процеси, що відбуваються у вашій компанії, “з висоти пташиного польоту” – тобто, загалом. Це необхідно, перш за все, для забезпечення розуміння того, які саме цифрові інструменти зможуть примножити ефективність вашої IoT системи та направити операції, які в ній здійснюються, на благо та посилення конкурентної переваги вашого бізнесу.
Розробка протоколів безпеки та конфіденційності
Важливо відзначити, що в переважній більшості країн діють внутрішні політики захисту та безпеки споживацьких даних, у тому числі тих, що збираються за допомогою IoT систем. Найпоширенішими з них є GDPR, PCI DSS, HIPAA та CCPA. Крім того, що кінцевий споживач повинен надати власну угоду на їх використання, сам бізнес, який впровадив подібну систему для своїх маркетингових цілей, зобов’язаний забезпечити високий рівень їхньої конфіденційності та доступ для самого споживача для їх видалення за потреби.
Ця проблема може бути ускладнена тим, що пристрої, які є компонентами більшості IoT рішень, є досить примітивними для того, щоб програмувати їх за допомогою передових алгоритмів шифрування. Таким чином, у разі кастомної розробки системи на базі Інтернету Речей, розробникам доводиться впроваджувати власні стандарти та протоколи безпеки, які дозволили б забезпечити легальне функціонування цієї системи в певному регіоні. В іншому ж випадку, ваш бізнес може зіткнутися з величезними штрафами і, в цілому, припинити своє існування (зокрема, якщо хтось зі споживачів раптом виявить, що його або її дані збираються та зберігаються неналежним чином і через це потрапили у руки третіх осіб).
Моніторинг та оптимізація
Нарешті, будь-яка система на базі Інтернету Речей, особливо – реалізована для маркетингових завдань, повинна знаходитися під постійним моніторингом. Це необхідно як і для вищевказаної проблеми – підтримки її безпеки, так і для того, щоб ви змогли своєчасно зайнятися її оптимізацією, якщо ваші нинішні бізнес-показники перестали вас влаштовувати.
Наприклад, з часом, ви можете усвідомити, що нинішньої кількості та типів пристроїв, залучених до вашої IoT системи, вже недостатньо для того, щоб отримувати з них усі необхідні дані для створення персоналізованих рекламних пропозицій для вашої цільової аудиторії. Причиною цього усвідомлення може стати як незадовільний аналітичний звіт, так і невтішні прогнози щодо майбутнього попиту користувачів. Таким чином, якщо ви помітите, що отримані інсайти суперечать вашим нинішнім бізнес-цілям, ви зможете завчасно зайнятися оптимізацією існуючої системи і, тим самим, зберегти ваш бізнес від краху або навали нових, більш проактивних конкурентів. Зрештою, постійний моніторинг та перегляд раніше обраних методів та практик є ключем до успіху будь-якої діяльності, не тільки тієї, що пов’язана з маркетингом.
Майбутнє IoT в маркетингових стратегіях
Що стосується майбутнього Інтернету Речей, у контексті цифрового маркетингу, ця технологія тільки набиратиме свою популярність. Ми можемо припустити, що згодом, на світовій арені буде з’являтися дедалі більше інтегрованих рішень, які поєднують у собі відразу кілька передових технологій, окрім IoT. Наприклад, це можуть бути штучний інтелект та машинне навчання, доповнена та віртуальна реальність, а також блокчейн.
В цілому, спільне використання цих трендових технологічних концепцій обіцяє зробити свій вагомий внесок у ще більше підвищення персоналізованості пропозицій, спрямованих на споживачів, а отже, і максимізувати ROI від маркетингових зусиль.
Як маркетингу отримати максимум переваг від IoT?
Як бачимо, IoT в маркетингу може надати маркетологам сучасні, економічно ефективні рішення для персоналізованої взаємодії зі споживачами. У той же час, сепарованість рішень на базі IoT від інших маркетингових інструментів може спровокувати певні складнощі, пов’язані з передачею, управлінням та аналізом даних, а також забезпеченням їх конфіденційності.
Ось чому, враховуючи всі можливі переваги IoT в маркетингу, у багатьох випадках є сенс створювати подібні системи “під ключ”, спираючись на конкретний парк маркетингових застосунків, які використовує конкретний бізнес. Зокрема, якщо вас цікавить розробка IoT, ви можете зв’язатися з нами прямо зараз, і ми запропонуємо вам оптимальне рішення з урахуванням вашого бюджету та бізнес-цілей.