Наразі ментально змінюється парадигма управління організаціями і людьми. Військові реалії призвели до того, що HR-спільноти зіткнулись із новими викликами в роботі з людським капіталом. HR-дослідження, які раніше проводилися рідко, почали ставати популярними, бо дають важливі інсайти по залученню талантів. Проте виявилося, що компанії не мають достатньо досвіду чи кваліфікованих спеціалістів у штаті, які могли б їх організовувати. Gradus Research провели спеціальне дослідження про види, методи і бар’єри щодо досліджень серед керівників та експертів напрямку HR, а також торкнулися теми проблем у people management.
Які проблеми у сфері управління талантами існують наразі?
Повномасштабна війна призвела до загострення проблем у people management: 68% респондентів зазначили, що суттєвою складністю у сфері управління талантами є вигорання і втома. 62%, у свою чергу, вказали про труднощі у пошуку спеціалістів за певними напрямками, а 60% — про дефіцит персоналу на ринку.
Як часто компанії проводять HR-дослідження?
Ольга Прохоренко, незалежна HR-експертка, зазначає, що тема досліджень стає все більш затребуваною і важливою, а самі дослідження — більш популярними.
За результатами опитування, 82% респондентів організовують HR-дослідження у 2023 і планують це робити у 2024 році. З них у 60% компаніях вони проводилися раніше, і проводяться зараз. Ще 5% опитаних представників компаній зазначають, що почали досліджувати питання в управлінні людським капіталом із початком повномасштабної війни, а 17% планують вперше ввести подібну практику у 2024 році.
Що переважно цікавить компанії у HR-дослідженнях?
На думку респондентів, найпопулярнішим методом HR-досліджень є замір eNPS (67% опитаних), а найзатребуванішими темами є залученість (57%) та корпоративна культура (41%). Вони показують ставлення співробітників до організації, чи подобається їм працювати в компанії і чи будуть вони з нею у скрутні моменти.
“HR-дослідження допомагають будувати людиноцентричну організацію не тільки за формою, а й за суттю. Вони сприяють розвитку культури інклюзивності та життєстійкості в компаніях, через те, що таким чином організації стають проактивними, а не реактивними. Дослідження допомагають розуміти тренди, бути стратегічними, гнучкими та знати варіативність”, — коментує Ольга Прохоренко.
Що заважає проводити HR-дослідження?
32% респондентів вказали, що основним бар’єром до проведення HR-досліджень є нестача людей, які могли б цим займатись.
Ще 21% респондентів не вбачають потреби у проведенні досліджень. І це може означати, що топ-менеджери компаній і HR-фахівці не завжди розуміють, що це за дослідження, і, відповідно, навіщо вони потрібні.
“Дослідження допомагають зрозуміти суть проблеми та не діяти наосліп, тобто відбувається робота з проблематикою без дарма витрачених часу та зусиль, — зауважує Ольга Прохоренко. — Дослідження можна порівняти з чек-апом організму, тільки відмінність в тому, що це стосується не окремої людини, а організації в цілому. Вони допомагають виявити проблеми, і врешті-решт, отримати “висновки лікаря” у вигляді рекомендацій до подальших дій. Це економить гроші і час, і допомагає проаналізувати, що відбувається в організації зі станом людей, культурою, лідерством тощо. Розуміння цього дає можливість сформулювати правильні плани і діяти ефективно”.
Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research коментує:
“Повномасштабна війна загострила багато проблем із людськими ресурсами в компаніях. І дослідження зараз — гарний інструмент пошуку інсайтів та тестування гіпотез для вирішення цих проблем. Ми у Gradus Research, маючи експертизу в соціологічних і маркетингових дослідженнях, бачимо цей потенціал для використання в HR-дослідженнях. А наша велика споживацька панель дозволяє нам проводити дослідження як серед внутрішніх аудиторій, так і серед зовнішніх, тобто потенційних кандидатів, аби допомогти компаніям побачити неочевидні недоліки залучення талантів та зарадити їм”.
Повний звіт за результатами дослідження доступний на сайті Gradus Research за посиланням.
Дослідження було проведено компанією Gradus Research з використанням методу самозаповнення анкети в мобільному додатку. Цільовою групою дослідження були представники HR-спільноти. Всього було проведено 77 результативних інтерв’ю. Період проведення опитування тривав з 18 вересня до 16 жовтня 2023 року.