Навчання — одна з найважливіших сфер життя, яка допомагає постійно прогресувати та розвиватися як особистість. У всіх моїх компаніях навчання було пріоритетом. Будь-який підприємець, який прагне зростання, повинен забезпечувати своїм підлеглим доступ до знань та мотивувати.
Але власники бізнесу під час спроб зробити навчання обов’язковою частиною роботи часто бачать саботаж з боку співробітників. Чому виникає таке явище і як власнику привчити свою команду вчитися — розповідаю у цій статті.
Чому люди не люблять вчитися
Проблема тут полягає в наступному: більшість дорослих людей, з якими ми маємо справу, не люблять навчатися. Я можу довго про це розповідати, але причина дуже проста: досвід, який вони здобули під час навчання, був жахливий. Це досвід навчальних організацій, де заохочується не розуміння і кмітливість, а послух та дотримання волі вчителя. Тому якщо комусь із вас пощастило з вчителями у школі, у ВНЗ — ви просто щасливчики. Але не всі можуть похвалитися подібним, тому більшість людей (особливо ті, які працюють у торгових компаніях) вже переповнені негативним досвідом щодо навчання. Тобто в глибині душі вони знають, що навчання нічого не дає, це страждання і марно витрачений час, це відсутність будь-яких результатів.
Зазвичай навчальні заклади орієнтовані на те, щоб людина здавала залік, отримувала диплом і йшла. У мене немає ідеї як це змінити. Якщо ми подивимося на факти, то в школі хороші оцінки отримує учень, який найкраще вирішує завдання і старанно поводиться в школі. Не отримує кращих оцінок той, хто здатний застосувати ці знання на практиці. Те саме відбувається в інституті, і це формує певне ставлення до системи навчання. І коли люди приходять до вас працювати, вони вже видихнули та знають, що «відмотали свій термін» у школі та університеті. Часто вони виходять звідти з ідеєю, що більше ніколи не навчатимуться. І тут ви пропонуєте їм навчання у вас. Ви не винні, що цей бар’єр є.
Як проходить навчання у Business Booster
Розкажу, яку систему навчання вибудовуємо ми, її рекомендуємо клієнтам. Перше — для кожного співробітника складається індивідуальна програма навчання. Є серед них обов’язкові матеріали для будь-якої посади, які розповідають про цілі, стратегію, продукт. Чим складніша у вас послуга або продукт, тим довшою буде програма навчання.
При складанні програм для новачків ми намагаємося вичавити максимум із мінімуму ресурсів. Використовуємо наші політики, інструкції, складаємо списки перевірок. Також беремо записи моїх виступів, семінари керівників, загальнодоступні статті тощо. Програми не потрібно складати довго.
Корпоративне навчання: індивідуальний план
Коли людина виходить на основний термін, програму навчання підбирають за посадою, а також особистими якостями. Сюди входять і зовнішні курси, які компанія оплачує. Проходження програми на випробувальному та основному термінах займає понад рік, причому щотижня потрібно приділяти приблизно 8 годин. Звичайно, деяких співробітників це шокує, але в сучасному світі без постійного навчання не обійтися.
Зверніть увагу: програму, яка прокачує професійні та особисті якості, даємо тільки тим, хто вийшов із випробувального терміну, добре себе показав, довів, що в нього можна інвестувати.
Як прищепити інтерес до навчання
Щоб здолати цей бар’єр, є кілька фішок. Нижче докладно розповім про кожну з них.
1. Проводьте атестації
Перше: найпростіша і найдієвіша — це атестація. Атестація в компаніях проводиться не для того, щоб заранжувати співробітників і не комусь платити більше чи менше. Атестація проводиться лише для того, щоб у процесі люди, які менш компетентні, усвідомили це. Щоб у них з’явилося розуміння, що треба підтягнути знання.
Складіть перелік питань. Наприклад, для продавців — які є особливості продуктів, особливості презентації, роботи із запереченнями? Список має бути прив’язаним до роботи співробітників. Як правило, всі вони вперше отримають двійку. Це спрацює з будь-яким працівником. Раніше він не мав проблем, а атестація допоможе їх виявити. Включиться також конкуренція з колегою, який пройшов атестацію краще.
Іноді виявляється, що людина, яка працює в компанії вже тривалий час, не може відповісти на елементарні питання щодо своєї посади. Якщо співробітник не може відповісти на питання з галузі, в якій він заробляє гроші, це змушує його замислитись. Для тих, хто не здав атестацію, очевидно, що треба вчитися. У цей момент ви й підштовхуєте їх до навчання.
2. Дисциплінуйте
Друге — люди ліниві. Потрібно зрозуміти, що звички керують життям та поведінкою людей. Якщо у звичках немає навчання, буде складно зламати цей патерн. Змінити ситуацію можна лише дисципліною. Отже, ви повинні виділити час і місце для навчання. Наприклад, всі, хто не набрав потрібну кількість балів, повинні витратити кілька годин на тиждень, щоб освіжити знання. Навчання має бути обов’язковим. Незалежно від бажання потрібно просто зробити це обов’язком, щоб успішно перездати атестацію.
3. Станьте прикладом
Третій момент — це приклад керівників та засновника компанії, які говорять, чому вони навчаються, скільки часу на це витрачають. Тому що в компаніях насправді керівники та засновники є авторитетами. І коли вони говорять про навчання, всі розуміють, що треба вчитися та відповідати. Я зараз проходжу три курси з різних тем. Я постійно навчаюсь і підштовхую до цього моїх підлеглих. Навіть помічники та близькі коли заходять у мій календар (а він доступний для моїх безпосередніх підлеглих), то бачать, що в такий час я проходжу навчання. Я витрачаю багато годин на отримання нових знань щотижня.
Висновок
Якщо ви хочете, щоб компанія росла і розвивалася, потрібно привчати підлеглих постійно прокачувати свої знання та навички. Бізнес не йтиме далі, якщо команда стоїть на місці. Ваше прагнення мотивувати співробітників вчитися не реалізується без трьох основних принципів:
- атестації;
- дисципліни;
- та вашого прикладу.
Крім того, навчання потрібно коригувати індивідуально під посаду співробітників, їхні сильні та слабкі сторони. Для цього на етапі найму визначте сильні та слабкі сторони людини. Дізнайтеся, які навички потрібно підтягнути і яких знань поки що не вистачає. Відштовхуючись від цього, можна створювати план навчання.