У 2024 році 15 українських IT-компаній увійшли до списку найкращих аутсорсерів світу. Галузь аутсорсингу активно розвивається і залишається привабливою для підприємців-початківців. Особливо це стосується бізнес-завдань у сфері IT.

OutSourcing
Аутсорсинг — це про послуги для бізнесу від фахівців у певній ніші. Проте, мало знати чим займається аутсорсингова компанія. Для успішного ведення бізнесу необхідно розуміти особливості розвитку такої організації, виклики та ускладнення, що можуть виникнути на її шляху. Як засновник UX/UI дизайн компанії DreamX, вирішив поділитися своїм досвідом відкриття аутсорсингової компанії. Вірю, що мої інсайти можуть допомогти підприємцям і усім, хто тільки замислюється про аутсорс бізнес, збагнути природу таких компаній.
Ідея створення DreamX
DreamX – аутсорс компанія, що спеціалізується на UX/UI дизайні. Я заснував її в січні 2022 року напередодні повномасштабного вторгнення. З чого все почалося? З цілей, на які повпливали декілька факторів. Хотів спробувати заробляти головою, бо ж руками завжди можна встигнути. До того ж прагнув займатися тим, що має сильний потенціал зростання. Колись в юності працював фотографом і відчув, що не вдається масштабуватися. Фізично не міг бути на кількох фотосесіях одночасно. Тоді й виникло бажання робити щось, що можна масштабувати в необмежених кількостях.
Вибрав UX/UI дизайн через високу маржинальність й невеликі ризики. Цей напрямок імпонував мені своєю прогресивністю і можливістю вийти на міжнародний ринок. Я не дизайнер і досі не вмію користуватися Figma, з якою працюють мої спеціалісти. При цьому я мав певний досвід у продажах, і це відіграло важливу роль і становленні бізнесу. Я чітко розумів як продавати й домовлятися. І що найважливіше – робити це вигідно. Чи створював я бізнес-план? Ні. У мене був документик із задачками, де я формував ідею і логотип. Де я шукав команду? Перших працівників знаходив серед знайомих, з якими міг домовитися на лояльних умовах. На початку компанії були я та лише одна дизайнерка. Нині DreamX вже три роки. В компанії понад двадцять людей створюють дизайн для клієнтів в різноманітних нішах, а я щодня говорю з клієнтами з різних континентів. Цьому передувало багато зусиль і викликів, про декотрі з них ділюся нижче.
Невдалий запуск першої компанії
DreamX – не перша аутсорс компанія, яку я заснував. У 2020 році я запустив схожу компанію – 2SA. Тоді я прагнув потрапити в IT, подавався на безліч вакансій, а на співбесіди мене не кликали. Вирішив торувати дорогу самостійно. У мене була знайома художниця, яка малювала логотипи та ілюстрації. Я запропонував їй співпрацю і знаходив клієнтів. За перший місяць ми заробили 10 тисяч гривень, за другий вже 30 тисяч. Далі вона захотіла займатися власною справою. Потім через знайомих я знайшов дизайнера-початківця з Вінниці, а через інстаграм найняв фрилансерку, яка шукала роботу. Так компанія доросла до шести людей. Працювали на лояльних умовах і домовлялися про певний відсоток від продажів. У мене була табличка, хто скільки відсотків мав отримувати. А потім в якийсь момент в компанії не було клієнтів, а люди хотіли працювати. Так все і посипалося. Після цього у мене був марафон співбесід з IT-компаніями, під час яких я дізнався про культуру і налагоджений процес роботи всередині багатьох з них. Ці інсайти допомогли побудувати гарну систему, яка нині є в DreamX.
Чому не склалося з першою аутсорсинговою компанією? По-перше, я не думав про “довгі” гроші. Відсутність якісного планування і фінансового аналізу унеможливлювали розвиток бізнесу. По-друге, не було фінансового резерву. Я не міг пропонувати людям зарплату у тисячу доларів, бо не був впевнений, що я її виплачу. Доводилося домовлятися на відсотковій основі. Я не відкладав гроші, які приходили в компанію. Тоді в мене ще не було розділення коштів і розуміння, як домовлятися з клієнтами вигідно. Усе це зрештою і призвело до закриття першої аутсорс компанії.
Факапи та уроки
Факапи – це безцінний досвід, який працює на розвиток справи. Так, це помилки, але якщо їх аналізувати, вони стають дуже цінними. На початку я не розумів, як залучати клієнтів. За часів першої аутсорс компанії якщо щастило залучити клієнтів – всі працювали. Коли не щастило – не працювали. Це був помилковий підхід. Зараз у DreamX розуміємо, як продавати з думкою про майбутнє. У нас є стратегії залучення короткострокових, середньострокових і довгострокових клієнтів. І це працює.
Перший рік діяльності я розумів, що треба сфокусуватися на маркетингу. Я хотів швидкого результату. Це мало десь такий вигляд: “давайте сайт створимо, працюймо над SEO, нумо ще щось зробимо, а що там далі?”. Фокус збивався з однієї цілі на іншу надто швидко. Основною помилкою було не фокусуватися на тих процесах, де все добре виходило. Якщо вдається продавати через якусь фриланс платформу, то спочатку ліпше масштабуватися на ній, а не бігти переробляти сайт.
Поради тим, хто хоче створити аутсорс-компанію
Не бійтеся бути жорсткими у своїх рішеннях. У свій час, у мене в команді працювали спеціалісти, які були гарними людьми, але не професіоналами. Те, що вони робили, було мені не потрібно, і мені довелося з ними попрощатися. Це неприємно, але варто робити задля розвитку та ефективності бізнесу.
Усім початківцям я б радив думати про продажі й рахувати маржинальність. І наостанок – не ускладнюйте собі життя і спрощуйте процеси, коли це можливо. Це перевірений шлях до прогресу.