Пандемія COVID-19 дісталась і України, через що 16 березня був введений карантин по всій країні. З наслідками зіткнувся кожен: одні панікують і запасаються предметами першої необхідності, інші вибирають маски в інтернет-магазинах, які підкреслять їх індивідуальність, треті вважають за краще врятувати світ, відповідально сидячи на дивані. Школярі та студенти радіють позачерговим канікулам або освоюють дистанційні методи навчання, а втомлені домашні тварини вже здригаються при слові «прогулянка».
Для підприємців же цей період став справжнім випробуванням. В умовах карантину заборонено роботу будь-яких розважальних і торговельних закладів, крім аптек і продуктових. Кав’ярні, бари, спортзали, магазини, салони краси і багато інших підприємств просто не можуть надавати власні послуги в звичному ритмі.
У цій статті ми хочемо розповісти про те, як бізнес адаптується до змін.
Перехід на торгівлю онлайн
На щастя, тенденція діджиталізації бізнесу торкнулася України досить давно. Багато торгових підприємств вже роками освоюють інструменти електронної комерції. Якщо раніше сайти і мобільні додатки виступали виключно як корисний придаток – спосіб отримувати додаткові продажі онлайн, то зараз вони стають основним джерелом прибутку.
Завдяки роботі поштового сервісу «Нова Пошта», а також кур’єрській доставці по містах, багато торгових підприємств змогли продовжити роботу в сфері онлайн. Зміни також торкнулися маркетингових стратегій компаній. Оффери на сайтах пропонують додаткові вигоди, пов’язані з доставкою, а рекламні кампанії орієнтовані на продаж товарних категорій зі зростаючим попитом: особиста гігієна, розваги, робота вдома і ін.
Мережа магазинів «Спортмастер» пропонує клієнтам 15% знижки на перше замовлення online, а також безкоштовну доставку на замовлення від 990 грн.
Вартість доставки в «Ельдорадо» до закінчення карантину – 1 грн. Бренд активно рекламує товари для комфортної роботи на дому.
А ось кілька офферів на сайті компанії «Цитрус». Тут також акція на доставку, а найбільш актуальні товари: особиста гігієна, гаджети для розваг вдома і електротранспорт, як безпечніша альтернатива громадському.
Варто зазначити, що сфера online-торгівлі в даний момент користується величезним попитом. Яскравим підтвердженням того, служить досвід компанії Amazon. Торгова мережа розширила власний штат на 100 тис. нових співробітників, для обробки online-замовлень, кількість яких в умовах карантину зросла в рази.
Доставка та їжа на виніс як спосіб залишатися на плаву
У Києві вже в перший день після введення карантину кількість замовлень їжі додому в сервісах Glovo, Menu.ua і Uber Eats зросла на 20-25%. При цьому багато закладів здійснюють доставку власними кур’єрами. Це свідчить про те, що попит на страви в ресторанах, кафе і піцеріях якщо і знизився, то не зник повністю.
Більшість брендів тимчасово закрили частину власних закладів, але все ж не припиняють роботу повністю, надаючи страви на виніс і з доставкою.
Багато закладів зайнялися розширенням свого раціону, додаючи комплексні обіди і бізнес-ланчі. Відносно невисока вартість дозволяє збільшити число замовлень, надаючи клієнтам щоденне харчування.
Відмінний приклад адаптації – піцерія Mister Cat. Компанія не тільки вдало перейшла на взаємодію з замовниками online, а й використовує доступні можливості для брендингу. Так при замовленні на суму вище 500 грн клієнт отримує в подарунок захисну маску, виконану у фірмовому стилі бренду.
Тренування в режимі реального часу
Сфера послуг також поступово переходить на цифрові канали комунікації. Замість живого спілкування з клієнтами і співробітниками підприємці використовують відеодзвінки і сервіси для онлайн-конференцій, найбільш популярний з яких Zoom.
Команда спортклубу Smartass змогла заздалегідь підготуватися до умов карантину, адаптувавши більшість тренувальних програм під домашні умови. Спортивний клуб запустив програму online-тренувань, взаємодіючи з клієнтами в режимі конференції.
Самі тренери вважають, що формат спілкування в режимі реального часу буде набагато ефективнішим, ніж відеозаписи тренувань або списки вправ.
Карантинний маркетинг
Змінилася і стратегія комунікації з цільовою аудиторією. Основну частку рекламного бюджету більшість брендів перенаправляє в інтернет-маркетинг. Зростає попит на цифрові рекламні інструменти, які приносять швидкий результат:
- пошукова реклама;
- показ оголошень в КМС і РСЯ (рекламних мережах пошукових систем);
- таргетована реклама.
Наприклад, ось динаміка частоти запиту «контекстна реклама» за даними Google Trends за останні 3 місяці:
Використовуючи безкоштовні канали взаємодії з клієнтами: сайт, email-розсилка, SMS, месенджери і соцмережі, більшість компаній намагаються проявити додаткову турботу про власних клієнтів:
- заспокоїти;
- надати корисні рекомендації щодо запобігання зараження;
- розважити в умовах самоізоляції;
- просто зайвий раз нагадати про те, що краще залишатися вдома.
Навіть при повній заморозці діяльності підприємці не припиняють спілкування з цільовою аудиторією. Такий підхід дозволяє підвищити лояльність клієнтів і зберегти власну частку ринку після закінчення кризи.