Франчайзинг — це коли франчайзер продає франшизу франчайзі. Все ясно. А тепер, будь ласка, ще раз, тільки так, щоби було ще й зрозуміло.
«Не питай, чого в мене заплакані очі»
Розкрутка бізнесу «з нуля» — справа дорога, складна та ризикована. Ще років сорок тому у журналі «Америка» було сказано, що 95% нових підприємств закривається протягом першого року роботи. Якщо перебільшили, то не дуже. Тому що сьогодні ситуація не надто змінилася. Як стверджує співправитель 4E Consulting А. Кіценко, протягом перших п’яти років припиняють роботу 95 нових компаній із кожної сотні. А за стартапами ситуація ще більш плачевна, 90% прогорають у перший рік (Startup Genome). Причому, незалежно від того, в якій сфері працює бізнес, проблеми для всіх однакові:
- Перший рік роботи власник ще не знає, чим залучити покупців. Немає менеджерських скілів, він не здатний делегувати обов’язки. Якщо бізнесмен повірив у рекламний стереотип про те, що фірмою можна керувати годину-другу на день з пляжу на Канарах, то необхідність щодня «орати» шокує його. У результаті — невіра в успіх.
- Другий-третій роки. Проблеми масштабування. Якщо не розвиватися, фірма збанкрутує. Робити це надто енергійно — впаде якість продукції. Зростання кількості замовників змушує набирати нових співробітників без ретельної перевірки компетентності. Вони не справляються, загальний рівень падає, клієнти йдуть. Іноді це призводить до втрати УТП.
- Четвертий-п’ятий роки. За три роки на фірмі вже має діяти чітко відпрацьований регламент: фінансовий та маркетинговий плани, стандарти щодо процесів тощо. Інакше плутанина б’є по результатам. Плюс у цей час розпочинаються серйозні перевірки з боку контролюючих органів.
Кожен підприємець хоче створити успішну компанію — із пристойним доходом, розкрученим іміджем, чіткою структурою, професійними співробітниками, безліччю клієнтів тощо. Але де взяти свіжу ідею? Якщо своїх грошей мало, то де знайти інвестиції та як прорахувати їхню окупність? Як створити ефективну структуру? Де знайти професіоналів, а якщо їх немає, то як навчити тих, що є? Якщо у бізнесмена недостатньо досвіду та спеціальних знань, то ці та багато інших питань постають перед ним на повний зріст. Що треба робити, щоб новий бізнес не закрився після кількох років роботи? Одне з ефективних рішень — франчайзинг.
Франчайзинг та франшиза
Франчайзинг — це вид співпраці між двома бізнесменами (компаніями), при якому Продавець, що є власником ліцензії на товарний знак за гроші надає Покупцеві на певний термін право користуватися цим товарним знаком. Тобто продавати під ім’ям його бренду свою продукцію. Також може йтися про використання бізнес-моделі Продавця, його ноу-хау, сировини та технологій.
Коли два бізнесмени вибудовують свої взаємини подібним чином, це означає, що вони уклали між собою договір франчайзингу. Суть його в тому, що коммерсант-початківець купує в успішного бізнесмена право на використання його бізнес-моделі і товарного знака для своєї компанії. Те, що він купив, тобто предмет договору, називається франшизою. Якщо сказати точніше, то франшиза — це ліцензія певного виду, після придбання якої Покупець отримує доступ до системи ведення бізнесу, розробленої, впровадженої та перевіреної Продавцем. А також може реалізовувати свої товари або надавати послуги під торговою маркою. Продавець франшизи називається франчайзер, а покупець — франчайзі. У сучасній літературі слова “франчайзинг” та “франшиза” нерідко вважаються синонімами. Плата за франшизу: одноразовий паушальний внесок та щомісячне роялті.
Франшиза — це чудовий варіант для того, хто не бажає чи не в змозі вигадати блискучу ідею і не збирається витрачати роки на створення бізнесу з нуля та його розкручування. А головне не хоче ризикувати. За різними даними, у перші п’ять років від 80 до 86 відсотків франчайзі як мінімум виходять на точку беззбитковості, а багато хто навіть отримує серйозний прибуток. До речі, цей вид стосунків привабливий не тільки для початківців. Подібні договори нерідко укладають і власники підприємств, що вже сформувалися, з чималим досвідом роботи на ринку. Тому що це вигідно.
Переваги франчайзингу
Для франчайзера
Здавалося б, навіщо великій успішній компанії, у якої й так усі процеси відпрацьовані до дрібниць і до каси регулярно «капає» чималий прибуток, продавати комусь права на свої розробки? Ну, по-перше, грошей ніколи не буває багато, а успіх він завжди проміжний, як перепочинок перед новим ривком. У бізнесі немає статичного становища, будь-яка компанія йде або вгору (розвивається), або вниз (деградує). Стагнація є смертельною. Договір франчайзингу дозволяє не тільки отримувати додатковий дохід, але й захоплювати при цьому нові регіони. І відбувається цей процес із певними плюсами:
- Не всі корпорації для розширення регіональних продажів хочуть створювати нові філії і посилювати управлінський апарат, вирішувати юридичні, логістичні, кадрові та інші питання, що виникають. Франшиза дозволяє зберегти існуючу структуру.
- Найманий працівник у філії, зокрема ТОП-менеджер, може звільнитися. І тоді керівництву доведеться негайно закривати позицію. З франчайзі таких проблем не буде, він зацікавлений в успіху підприємства.
- Ще одна проблема відкриття філії полягає у необхідності інвестицій. А за договором франчайзингу покупець ліцензії вкладає власний кошт, сам наймає працівників тощо.
- Відкриття франчайзингових підприємств, що більше, то краще, розширює географію присутності компанії-донора, отже, робить її сильнішою і підвищує капіталізацію бренду. Торгова марка стає доступною більшій кількості покупців, це працює на зміцнення іміджу.
Так що для франчайзера цей вид ділових відносин дуже вигідний. Можна сказати, що він отримує безліч «плюшок» практично не напружуючись, тому що витрати базової компанії на сприяння франчайзі щодо її річних фінансових оборотів зовсім невеликі.
Для франчайзі
Вигоди франчайзі очевидні. Він отримує готовий та перевірений на практиці бізнес-проєкт. Торгова марка вже розрекламована, популярність його продукції забезпечена апріорі. Старший партнер підтримує: передає технології, забезпечує постачання, консультує з технічних та фінансових питань, навчає персонал та багато іншого. Адже він також зацікавлений в успіху підопічного! А найголовніше, ризик збанкрутувати зводиться до мінімуму.
Недоліки
Головним мінусом для франчайзера є неможливість постійного жорсткого контролю над діяльністю сателітів. А значить, є небезпека втрати репутації, якщо вони почнуть продавати товари або надавати послуги нижче певного рівня.
Основні недоліки для франчайзі — зобов’язання перед старшим партнером, необхідність якісної роботи, залежність від системної компанії та неможливість прийняття самостійних стратегічних рішень.