E-commerce (електронна комерція, від англ. electronic commerce) – це електронна купівля або продаж товарів через онлайн-сервіси або через інтернет. За останні кілька років електронна комерція стала невід’ємною частиною глобальної системи роздрібної торгівлі (Retail). Retail (роздрібна торгівля) – процес продажу споживчих товарів або послуг покупцям через кілька каналів розподілу з метою отримання прибутку. Роздрібні торговці задовольняють попит, визначений через ланцюжок поставок. Термін “retailer” (роздрібний торговець) зазвичай застосовується, коли постачальник послуг виконує невеликі замовлення багатьох осіб, які є кінцевими користувачами, а не великі замовлення невеликого числа оптових, корпоративних або державних клієнтів.
Як і в багатьох інших галузях, роздрібна торгівля зазнала суттєвих змін після появи інтернету, і завдяки триваючій цифровізації сучасного життя споживачі практично з усіх країн тепер отримують вигоду від онлайн-транзакцій. Оскільки доступ до інтернету і його поширення стрімко зростають у всьому світі, кількість покупців цифрових технологій у всьому світі продовжує зростати з кожним роком. У 2019 близько 1,92 мільярда чоловік придбали товари або послуги в інтернеті. У тому ж році обсяг продажів E-commerce в усьому світі перевищив 3,5 трильйона доларів США, і, згідно з останніми розрахунками, зростання E-commerce в майбутньому прискориться ще більше.
Провідні світові інтернет-магазини
Користувачі інтернету можуть вибирати з різних онлайн-платформ для перегляду, порівняння та покупки необхідних їм товарів або послуг. Хоча деякі веб-сайти спеціально націлені на клієнтів B2B (business-to-business), індивідуальним споживачам також надається величезна кількість цифрових можливостей. Станом на 2020 рік на онлайн-торговельні майданчики припадає найбільша частка онлайн-покупок у всьому світі. У світовому рейтингу інтернет-магазинів роздрібної торгівлі по відвідуваності лідирує Amazon. Гігант електронної комерції з Сіетла, що пропонує електронну роздрібну торгівлю, комп’ютерні послуги, побутову електроніку і цифровий контент, зареєстрував у червні 2020 року понад 5,2 мільярда унікальних відвідувачів. Однак за валовою вартістю товарів (GMV) Amazon займає третє місце після Китаю, конкуренти Taobao і Tmall. Обидві платформи управляються Alibaba Group, провідним постачальником онлайн-торгівлі в Азії.
Згідно з Statista.com, 63 відсотки онлайн-покупців переходять на Amazon, щоб почати пошук товарів.
Мобільний зв’язок збільшує світовий трафік електронної комерції
Одна з найпомітніших тенденцій в світі електронної комерції – це безпрецедентне використання мобільних пристроїв. У 2019 на смартфони припадало понад 67 відсотків усіх відвідувань роздрібних веб-сайтів в усьому світі. Оскільки впровадження мобільних пристроїв йде швидкими темпами, особливо в регіонах, де відсутня інша цифрова інфраструктура, мобільна інтеграція буде як і раніше визначати купівельний досвід в майбутньому. M-commerce (Mobile commerce – мобільна комерція) особливо популярна в країнах Азії: де генерується до 65 відсотків загального обсягу онлайн-транзакцій через мобільний трафік.
Продажі мобільної роздрібної торгівлі як відсоток від роздрібних продажів електронної комерції у всьому світі з 2016 по 2021 роки, Statista.com:
Ця статистика дає інформацію про частку продажів мобільного роздрібної торгівлі у відсотках від загальних роздрібних продажів електронної комерції у всьому світі з 2016 по 2021 рік. Очікується, що в 2021 році 72,9 відсотка всієї роздрібної електронної торгівлі буде генеруватися через мобільну комерцію, в порівнянні з 58,9 відсотка в 2017 році. Ринки електронної комерції, що розвиваються в країнах, орієнтованих насамперед на мобільні пристрої, є важливою рушійною силою цієї тенденції.
Вплив COVID-19 на індустрію онлайн-покупок
Пандемія коронавіруса (COVID-19) продовжує надавати значний вплив на електронну комерцію і поведінку споживачів в Інтернеті по всьому світу. Оскільки на початку 2020 року мільйони людей залишилися вдома, щоб стримати поширення вірусу, цифрові канали стали найпопулярнішою альтернативою переповненим магазинам і особистим покупкам. У червні 2020 року світовий роздрібний трафік електронної комерції досяг рекордних 22 мільярдів відвідувань в місяць, причому виключно високий попит на повсякденні товари, такі як продукти харчування, одяг, а також роздрібні технічні товари. Те, як використання Інтернету, купівельні звички і спільне майбутнє ринку електронної комерції будуть виглядати в 2021 році і в наступний період, багато в чому будуть залежати від поширення COVID-19.
У міру того як все більше і більше міст і регіонів по всьому світу вживають заходів ізоляції, споживчі моделі змінюються, відображаючи нові потреби і способи пристосуватися до нової реальності. Згідно Сontentsquare.com, вплив коронавірусної пандемії на онлайн трафік по галузях такий:
Зміни в транзакціях по галузях:
Загальна статистика E-commerce
Звіт про глобальне опитування споживачів за 2019 рік передбачає, що інвестування в якість обслуговування клієнтів має бути пріоритетом для бізнесу. Крім вимірювання ROI (рентабельності інвестицій), компанії також повинні почати вимірювати ROX (рентабельність досвіду) і визначати, як підвищення задоволеності клієнтів масштабує їх бізнес. Згідно 99firms.com до 2040 року більше 95% всіх покупок буде здійснюватися через електронну торгівлю:
- Найдинамічніший ринок E-commerce в світі – це Китай.
- До 2021 року M-commerce займають 72,9% ринку E-commerce.
- Більшість онлайн-клієнтів воліють розплачуватися кредитною карткою.
- Близько 51% онлайн-покупців роблять покупки через смартфони.
- У світі налічується понад 2 мільярди цифрових покупців.
- У світі налічується від 12 до 24 мільйонів сайтів E-commerce.
- Очікується, що до 2021 року глобальні продажі E-commerce B2C досягнуть 4,5 трильйона доларів.
- Найшвидше зростання роздрібної електронної торгівлі в період з 2018 по 2022 рік очікується в Індії та Індонезії.
- Роздрібні продажі E-commerce склали 14,1% світових роздрібних продажів в 2019 році
E-commerce маркетинг і дослідження
DigitalCommerce 360 провела опитування про поведінку клієнтів в 2019 році. Дослідження показало, що 61% опитаних учасників не порівнюють магазини на іншому веб-сайті, коли знаходять продукт, який їм подобається. Безкоштовна доставка грає вирішальну роль для онлайн-покупців. Другий за важливістю чинник – це простота доставки, за якою слідує вартість повернення. Причина номер один, по якій споживачі вирішують робити покупки на торговому майданчику, а не в роздрібному магазині, – це цінник. Іншими вирішальними факторами є безкоштовна доставка або доставка зі знижкою, швидкість доставки і широкий асортимент товарів.
Як підприємства електронної комерції заробляють постійних клієнтів? Дослідження показують, що клієнти добре реагують на клієнтський досвід, який заслуговує на довіру. Від зручних сторінок продукту і корисного обслуговування клієнтів до прозорих зборів за доставку. Щоб залучати клієнтів, підприємства E-commerce звертаються до різних маркетингових каналів. За інформацією Digitalthirdcoast.com:
- Продавці отримують в середньому 23% своїх доходів від партнерського маркетингу.
- Найефективніший метод генерування трафіку в магазинах електронної комерції – це контекстна реклама.
- На пошуковий трафік доводилося 65% всіх сеансів електронної торгівлі. З них 33% було створено за рахунок звичайного пошуку, а 32% – за рахунок платного пошуку.
- У дослідженні 46 000 покупців 73% використовували кілька каналів для здійснення покупок.
- 64% інтернет-користувачів з більшою ймовірністю куплять товар в інтернеті після перегляду відео.
- Споживачі, ймовірно, витратять на 47% більше, якщо до них буде індивідуальний підхід.
- 24% маркетологів B2C стверджують, що платний пошук має найбільший вплив на дохід від всіх цифрових тактик.
- 40% продавців використовують соціальні мережі для збільшення продажів.
- У 2019 30% покупців заявили, що готові купувати товари в соціальних мережах.
- Facebook використовується в 53,1% часу для входу в соціальні мережі в додатках і на веб-сайтах, щоб спростити E-commerce.
- Близько 66% компаній з більш ніж 100 співробітниками використовують Twitter як частину свого маркетингу.
- Інтернет-магазини з присутністю в соціальних мережах бачать на 32% більше продажів, ніж ті, у кого їх немає.
- 74% споживачів покладаються на свої соціальні мережі при прийнятті рішень про покупку.
- Тільки 12% споживачів «сильно» довіряють рекомендаціям інфлюенсерів. У той час як 47% покупців кажуть, що вони «дуже» довіряють рекомендаціям друзів і сім’ї.
Висновок
Стався зсув попиту від звичайної роздрібної торгівлі до електронної комерції. Криза COVID-19 прискорила поширення E-commerce за рахунок нових фірм, клієнтів і типів товарів. Він надав клієнтам доступ до великої різноманітності товарів, не виходячи з дому, і дозволив компаніям продовжувати роботу, незважаючи на різні обмеження.
Транзакції E-commerce в багатьох країнах частково перейшли від предметів розкоші і послуг до предметів повсякденної необхідності, що актуальні для великої кількості людей.
Деякі з цих змін в ландшафті електронної комерції, ймовірно, будуть носити довгостроковий характер в світлі можливості нових хвиль епідемії, зручності нових купівельних звичок, витрат на навчання і стимулів для компаній отримувати вигоду з інвестиції в нові канали продажів.
Для споживачів різко загострилися системні проблеми, пов’язані з підключенням, фінансовою доступністю, навичками і довірою (наприклад, цифрова безпека, конфіденційність і захист споживачів). Для вирішення цієї проблеми необхідно нарівні держави поширити доступний і якісний широкосмуговий зв’язок на сільські райони і райони з недостатнім рівнем обслуговування, підвищити фінансову доступність, а також зміцнити довіру та набути навичок для участі в електронній торгівлі. Необхідно сприяти участі найбільш вразливих верств населення в електронній торгівлі, наприклад, шляхом впровадження програм доставки на рівні спільнот для літніх людей і зарезервованих місць для доставки. Забезпечувати захист вразливих споживачів від недобросовісної ділової практики і небезпечних товарів.
Підтримувати створення інноваційних бізнес-моделей електронної комерції, гарантуючи, що нормативно-правова база залишиться досить гнучкою для поєднання онлайн- і офлайн-бізнес-функцій. Зниження невизначеності нормативних вимог і підвищення прозорості за рахунок обміну інформацією.