Буває, що співробітники конфліктують між собою: через це розвалюються робочі процеси, а в колективі немає нормальних відносин. Керівник розуміє, що це погано відбивається на команді, але не знає, як із цим боротися. Є чотири причини, через які відбуваються конфлікти. Кожен керівник повинен вміти розпізнавати їх, щоб швидко все залагоджувати. Поділюсь, як ми підбираємо співробітників у компанію, щоб звести конфлікти до мінімуму.
Ось основні помилки керівників щодо конфліктів:
- вставати на бік одного зі співробітників та змушувати замовчати його опонента;
- не сприймати конфлікт серйозно та попросити підлеглих «розібратися самим»;
- повністю уникати конфлікту — нібито він не має відношення до роботи.
Насправді щоб усунути конфлікт, слід визначити його причину. Розповідаю про чотири основних та про те, як з ними впоратися.
Причина №1
«Дірки» у бізнес-процесах
Продавець довго працює з клієнтом, зрештою домагається від нього оформлення замовлення та передає його на виробництво. Він отримує бонус та вмиває руки. Виробництво починає роботу над замовленням та виявляє, що в документації немає схваленого кошторису чи дизайну — клієнт щось не надав.
У результаті виробничники зупиняються, оскільки, на їхню думку, дані має зібрати продавець. А продавець давно вже забув про цього клієнта, адже угода закрита. Усі звинувачують одне одного, нормальної співпраці немає. При цьому клієнт вже заплатив гроші та свято впевнений, що його замовлення ось-ось буде готове. Виробництво зриває терміни, імідж компанії погіршується.
Що робити керівнику. Я бачив багато компаній, де неорганізованість є постійним джерелом конфліктів. Найсумніше, що ситуація все одно вирішується, але осад у співробітників залишається. Щоб такого не було, компанія має бути добре організована, всі процеси збудовані.
Причина №2
У команді є підбурювач
Причиною конфліктів може бути людина, яка нацьковує членів команди між собою. Є люди з руйнівними нахилами, які справді отримують від цього задоволення. Таку людину небезпечно тримати в команді, хоч би яким класним фахівцем та експертом вона була. Така людина — приховане джерело критичного ставлення, зокрема й до керівника.
Кейс нашого клієнта
У компанії нашого клієнта був співробітник, який скаржився колезі, який він нещасний, адже керівник з нього мотузки в’є. А при цьому керівнику «доповідав», що підлеглий неповажно про нього відгукується за спиною. Після цього вони дивилися один на одного з недовірою, були налаштовані критично і бачили більше недоліків, ніж переваг. При цьому той, що «розгойдував човен» говорив, що робить це з найкращих спонукань.
Така людина створює навколо хаос, щоб максимально відвернути увагу від себе та своєї діяльності. Найпростіше: приховати, що він погано працює або зовсім нічого не робить, не досягає результатів, має недостатню компетентність. Створюючи осередки конфліктів, він відвертає від себе увагу, і керівництво сприймає його як одного з небагатьох, хто не приносить проблем.
Були у наших клієнтів ситуації, коли співробітники-підбурювачі створювали хаос, щоб красти та приховувати свої дії. Вони крали гроші та речі, приймали оплати від конкурентів та зливали їм дані. І успішно відвертали від себе увагу.
Що робити керівнику. Якщо ви бачите, що дві продуктивні люди конфліктують без особливої причини — поговоріть окремо з кожною з них. Уточніть, чи не було випадків, коли хтось із добрих спонукань говорив про погане ставлення до них. І цілком імовірно, що вони назвуть ім’я не дуже визначної людини, такого собі «носія справедливості». Зверніть увагу, він завжди діє приховано.
Поговоріть з підбурювачем, намагайтеся його зрозуміти та привести до тями. Поясніть, що він руйнує компанію, відносини, організацію. Що він заважає вам як керівнику робити роботу — і ви не збираєтеся це терпіти. Або він поводиться пристойно, або ви його позбавляєтеся. Якщо ситуація не змінюється, звільняйте людину: ви займаєтеся бізнесом, а не перевихованням.
Причина №3
Бажання виправдати свої помилки
Коли ми робимо помилки та не виконуємо зобов’язання, то самі переконуємо себе, що винен хтось інший. Так улаштований наш розум. Пообіцяв зробити колезі документ чи презентацію, але не вклався у строки. І одразу ж хочеться це виправдати. Тому людині, яка не виконує свою роботу, властиво критикувати інших.
Що робити керівнику. Розібратися в ситуації. Домогтися виправлення помилки або допомогти з коригуванням планів, розставленням пріоритетів. Проконтролювати виконання.
Причина №4
Несумісність характерів
В нас усіх різні риси характеру, цінності, ми по-різному бачимо світ. Для когось цінні людські стосунки, а для когось ефективність та отримання результатів. І не можна сказати, що хтось неправий: наприклад, у бізнесі багато результатів отримують через людське ставлення. Особливо, якщо ти керівник. Але правильна послідовність дій та наполегливість теж важливі.
Що робити керівнику. Є типи людей, яким важко співпрацювати один з одним. Коли у нас у компанії йде найм на топові позиції, ми шукаємо тих, хто зможе розуміти один одного з півслова, кому комфортно працюватиме разом. Для цього ми використовуємо типування за соціонікою. Але це настільки трудомістка річ, що поки ми застосовуємо це тільки в наймі топів. Якщо у вас є два круті керівники, але вони не можуть спрацюватись — швидше за все, вони не підходять один одному за психологічними якостями. Ви не зможете виправити характери людей, але зможете, наприклад, відправити їх до різних підрозділів.
Підсумок
Здорові стосунки — основа ефективної роботи. Важлива співпраця та довіра. Тому керівник повинен вміти розпізнавати основні причини виникнення конфліктів у колективі та вирішувати їх:
- Погано організована компанія;
- Співробітник-підбурювач у колективі;
- Бажання співробітників виправдати свої помилки;
- Психологічна несумісність працівників.