Середина осені — гарячий сезон у світі маркетингу. Магазини продумують стратегію дій на Чорну п’ятницю і розписують плани на сезонні розпродажі. Покупці в цей час складають списки покупок і додають в закладки бажані товари. Чого очікують обидві сторони та як звичайному п’ятничному розпродажу вдалося стати всесвітнім святом, розповість ця стаття.
Звідки взялася Чорна п’ятниця
Ідея Black Friday з’явилася в Америці — країні, де розпродаж вважається національним хобі. Почав цю традицію Френк Вулворт. У кінці 19 століття його прибуток впав до нуля, і щоб врятувати сім’ю від голоду, він розпродав весь товар за ціною в 5 центів. Відчайдушний крок приніс йому тижневий виторг за один день, тому незабаром колеги взяли з нього приклад і розпродажі поширилися по всій країні.
Історія назви Чорної п’ятниці має кілька версій. Одні пов’язують її зі стрімким падінням цін на золото й банкрутством скупників, яке припало на кінець тижня. Інші наполягають, що цей вислів вигадали поліціянти, коли спостерігали за заторами й натовпами людей у п’ятницю після Дня подяки. Треті розповідають про звичаї магазинів виділяти прибуток у зошиті чорним кольором, який заповнював всі сторінки в четверту п’ятницю листопада. У будь-якому випадку зараз Чорна п’ятниця — це день масштабного розпродажу майже в усіх країнах світу.
Що таке Кіберпонеділок
Кіберпонеділок — це старт розпродажу в онлайн-магазинах, який з’явився приблизно 15 років тому. Він настає після Чорної п’ятниці і є продовженням свята. Початково Кіберпонеділок був розрахований на офісних працівників, які під враженням від Black Friday продовжують робити покупки з офісних комп’ютерів.
З розвитком онлайн-шопінгу цей день став не менш важливим, ніж Чорна п’ятниця, і проходить у багатьох магазинах. Також у цей день зростає запит на техніку, оскільки люди часто помилково пов’язують назву кіберпонеділок зі знижками на гаджети та електроніку.
Особливості розпродажу в Україні
Перша Чорна п’ятниця в українських магазинах пройшла 7 років тому — у 2013 році. Спочатку це був швидше маркетинговий хід із накрученими заздалегідь цінами й фальшивими знижками. Але поступово магазини відмовилися від такого шахрайства та почали пропонувати покупцям реальну вигоду.
Так з’явилася справжня Black Friday в Україні, але зі своїми особливостями:
- розпродаж особливо успішний в інтернет-магазинах;
- магазини дарують знижки тільки на частину товару;
- акції тривають довше, ніж 24 години, і можуть розтягнутися на 2 тижні;
- Кіберпонеділок іноді переносять на зиму.
До 2020 року Чорна п’ятниця стала традиційною подією і поширилася по всіх торгових точках України: від онлайн-бутика локального бренду до величезного залу всесвітньо відомої мережі гіпермаркетів.
Вигода Black Friday для магазину
Головна причина участі магазинів у Чорній п’ятниці — власна вигода, яка проявляється по-різному. Великим і популярним торговельним мережам масштабний розпродаж дає змогу звільнити склади для нових колекцій і позбутися залежаного товару. Брендам з бюджетного сегменту вдається в цей день отримати величезний прибуток завдяки збільшенню кількості проданого товару навіть за значних знижок.
Особливе значення Black Friday має для невеликих брендів і магазинів. Це чудовий спосіб привернути увагу, запустити ефективну рекламу й заманити відвідувача «на свою територію». Якщо добре продумати стратегію на цей період, можна отримати чимало постійних клієнтів і хороший прибуток.
Що отримує покупець
Як уже говорилося, Чорна п’ятниця поступово перейшла від маркетингового шахрайства до ідеального балансу між вигодою магазину й економією покупця. Так, у цей день навіть дорогі товари елітних брендів стають на крок ближчими й реальнішими. Знижки на майже весь асортимент дають змогу зробити заплановані покупки й заощадити чималу суму. Black Friday на EVA.UA, Розетці, ЛаМоді та сайтах інших популярних магазинів дають можливість дозволити собі трохи більше, ніж зазвичай. Також Чорна п’ятниця — це чудовий спосіб відкрити для себе нові бренди та продукти.
Чого очікувати у 2020 році
Натовп, що вбігає у двері торгового центру, черги біля кас і ночівлі біля порогів брендових магазинів. У 2020 році про ці атрибути Black Friday можна забути. Через епідемію коронавірусу розпродаж переміститься з офлайну в онлайн, а кількість людей в магазині буде суворо контролюватися. Оскільки бізнес втратив прибуток за весну та літо, варто очікувати більш щедрих знижок від одних магазинів і повної відмови від розпродажів від інших. У будь-якому випадку ця Чорна п’ятниця пройде в масці, на дистанції і в хмарах антисептика.