Вже за два тижні після вторгнення в Україну економіка РФ зазнала найгіршого падіння від 90-х років. Через західні санкції країна-агресор втратила половину золотовалютних резервів. Аналітики вважають, що Росія впевнено йде до дефолту.
І це — тільки початок. Так зване geopolitical cancellation («геополітичне скасування») кровавого режиму набирає обертів: бойкот Росії оголосили вже сотні світових компаній та державних установ. Зупинимося на найбільш знакових санкціях, які прискорюють падіння економіки держави-терориста.
Одяг, взуття та косметика
Без кросівок, модних сумок та прикрас: Росію один за одним залишили як мас-маркет, так і люксові бренди.
Зупиняють офлайн- та онлайн-торгівлю іспанський рітейлер одягу Inditex (бренди Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Uterqüe), шведський — H&M, німецький — Hugo Boss, іспанський — Mango. Навіть популярний японський бренд Uniqlo, який до останнього запевняв, що «одяг — це базова потреба» та продовжував бізнес на крові, врешті змушений був тимчасово призупинити діяльність в країні «через низку труднощів».
Недовго вагалися відомі спортивні бренди. Онлайн- та офлайн-торгівлю зупинили гіганти Nike, Puma та Adidas. Останній до того ж призупинив співробітництво з російським футбольним союзом (бренд постачав форму для збірної Росії з футболу).
Досить одностайно виступив люксовий сектор: магазини в країні-агресорі тимчасово закривають Hermеs, Chanel, концерни LVMH (бренди Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi та Givenchy) та Kering (Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta і Balenciaga).
Трохи складніше ситуація з брендами, які працюють за франшизою. Так, усіма магазинами британського бренду одягу Marks&Spencer в Росії керує турецька франчайзі. Хоча M&S припинив нові постачання, але не може заборонити франчайзі продавати товари, які вони вже мають.
L’oreal також закриває свої магазини в Росії та призупиняє онлайн-продажі. А от шведська компанія Oriflame пішла проти течії та вирішила залишитися на російському ринку.
Товари для дому та побутова хімія
Шведський меблевий гігант IKEA призупинив виробництво в країні-агресорі, а також торгівлю, експорт і імпорт з Росією та Білорусією. Звичайно, за останніми килимками та каструлями одразу вишикувалися довжелезні черги, а за найбільш затребувані товари виникали навіть бійки.
Дещо хитріше поводяться виробники-гіганти косметики та побутової хімії. Так, Procter & Gamble (Ariel, Gillette, Head & Shoulders, Lenor, Mr. Proper, Oral-B, Old Spice, Pantene, Pampers, Tide) зупиняє рекламу та інвестиції в РФ, але залишає у продажу частину товарів, пов’язаних зі здоров’ям та гігієною. А ще — підвищує ціни в середньому на 40 відсотків.
Схожу політику обрав Unilever, який дозволить продавати в Росії лише продукцію, вироблену на місцевих підприємствах. Так само вчинив Colgate-Palmolive.
«Ми припинили всі капіталовкладення/медіа/рекламу та призупинили імпорт/продажі, окрім основних товарів для здоров’я та гігієни», — йдеться в заяві компанії.
Тим не менш, недооцінювати такі кроки не варто. Як повідомляє Центр комунікації та стратегічних досліджень, тільки від втрати реклами від топових брендів країна-агресор може недорахуватися близько 51 мільярда рублів. Адже більше половини з найбільших рекламодавців в РФ — іноземні бренді, більшість з яких вже оголосила бойкот терористам.
Технології
Прогресивний технологічний сектор виступив одностайно: справу з диктаторським режимом мати не можна. Apple призупинила продаж своєї фізичної продукції в Росії та обмежила послуги Apple Pay. А з App Store за межами Росії вилучили рупори ворожої пропаганди — RT News і Sputnik News.
Google призупинив переважну більшість комерційної діяльності в Росії, включаючи рекламу на своїх ресурсах і мережах у всьому світі для всіх російських рекламодавців, нові реєстрації в хмарі і платіжний функціонал більшості сервісів.
Microsoft призупиняє всі нові продажі продуктів і послуг в Росії. Так само вчинив ще один технологічний гігант — Oracle. Відмовилася від співпраці з терористами і корпорація Adobe, заявивши, що несе відповідальність за те, щоб її продукти та послуги «не використовувалися для підтримки незаконної війни».
До бойкоту доєдналися світові виробники чіпів та мікросхем: AMD, Intel, TSMC, Nvidia. Згортають продажі в Росії виробники комп’ютерної техніки Dell, Lenovo та Asus.
А точка обміну інтернет-трафіком LINX (London Internet Exchange) вимкнула двох ключових російських провайдерів, «Ростелеком» та «Мегафон», від міжнародного обміну трафіком. За словами мінистра цифрової трансформацїї України Михайла Федоріва, «тепер трафік піде через Азію, отже очікуються джітери, затримки, падіння пінгів».
Санкції США та ЄС
Президент Сполучених Штатів Джо Байден заявив про заборону експорту предметів розкоші в Росію. Йдеться про величезний перелік товарів на 19 сторінках. Серед них — автівки, мотоцикли, годинники, алкоголь, парфуми, прикраси а також — доларові банкноти. Найближчим часом США можуть впровадити повне ембарго на продукцію країни-терориста, а також заблокувати міжнародні водні шляхи для російських суден.
14 березня новий пакет санкцій проти кривавого режиму ухвалили і в ЄС. На момент публікації статті їх повний перелік ще не був оприлюднений. Але, за попередніми даними, вводяться такі обмеження:
- заборона бізнес-операцій з певними державними компаніями Росії (скоріше за все, йдеться про нафтових гігантів) та інвестицій в енергетику;
- обмеження експорту для компаній, які виробляють товари оборонного комплексу;
- обмеження імпорту на сталеву продукцію;
- обмеження експорту предметів розкоші;
- санкції проти російських олігархів та пропагандистів.
Також ЄС збирається підвищити мита на торгівлю з РФ.
Аналогічних заходів вжила Велика Британія, заборонивши експорт до Росії предметів розкоші та на третину піднявши тарифи на імпорт.
Між іншим, деякі олігархи, відчувши на собі санкції, раптово згадали, що вони пацифісти. Спочатку Олег Дерипаска, відомий близькими зв’язками з Путіним, заявив, що «мир дуже важливий». А згодом до миру закликав Андрій Мельниченко — одразу після того, як потрапив під санкції Євросоюзу.
Автомобілі та літаки
Автовиробники один за іншим залишили країну-агресор: BMW та Ford, General Motors та Volkswagen Group, Mazda та Mitsubishi припинили експорт до Росії та зупинили місцеве виробництво. Зупиняє виробництво в Росії найбільший виробник шин — японська компанія Bridgestone.
Одним з небагатьох автомобільних брендів, що поки не висловив свою позицію, залишається Renault, який володіє контрольним пакетом акцій «АвтоВАЗу». Щоправда, через санкції «АвтоВАЗ» залишається без французьких комплектуючих, отже, не зможе випускати нові машини.
Boeing, Airbus (а це — більшість літаків у російському авіапарку) та інші західні компанії, що виробляють літаки та їх складові частини, призупинили постачання та технічне обслуговування.
Нафта та газ
Найбільший челендж для західних країн — злізти з російської газової голки. Першими подали приклад Сполучені Штати: Джо Байден заявив про заборону імпорту російської нафти та природного газу.
Припиняють роботу на російському ринку British Petroleum, ExxonMobil, Shell, Equinor. А це — перш за все, технології, від яких залежить російський енергетичний сектор. Компенсувати їх буде вкрай важко. Якщо компанії коли-небудь вирішать відновити роботу, на це може піти багато років.
Фінансові втрати для світових нафтових гігантів становлять десятки мільярдів доларів: частка BP в «Роснафті» (20 відсотків акцій) — 14 мільярдів доларів, Shell має в Росії активи приблизно на 3 мільярди доларів, а ExxonMobil — на 4 мільярди. Але ніхто з них більше не хоче мати справи з терористами та вбивцями.
Експерти вважають, що війна Росії проти України повністю змінила аналіз фінансових вигод західних енергетичних компаній від ведення бізнесу в Росії: вторгнення в незалежну країну є занадто кричущим фактом, щоб ігнорувати його.
Банки та платіжні системи
Тільки російські картки «Мир», тільки хардкор. З ринку країни-агресора пішли:
- Mastercard та Visa: не будуть підтримувати картки, що випустили російські банки, а картки, випущені за кордоном, не будуть підтримуватися на території Росії;
- PayPal: блокує електронні гаманці росіян;
- Western Union: припиняє працювати в Росії;
- Paysend: припиняє працювати в Росії.
Також частина російських банків відключена від системи SWIFT і більше не має можливості здійснювати операції в доларах.
Бізнес в Росії припинили великі міжнародні фінансові установи, в тому числі американські банки Goldman Sachs и JPMorgan Chase, збирається згортати діяльність Citigroup. Після довгих вагань та критики інвесторів з російського ринку пішов навіть найбільш лояльний до путінського режиму німецький Deutsche Bank.
Про вихід з Росії заявила і велика фінансова четвірка: Deloitte, EY, KPMG та PwC. Серед її клієнтів є державні компанії: KPMG працювала на «Газпромбанк» і «Лукойл», EY займалася аудитом «Роснафти» та «ВТБ Банку», PwC працювала на центральний банк Росії, а Deloitte проводила аудит «Полюсу» — найбільшого виробника золота в РФ. Оскільки всі ці іноземні компанії глибоко залучені в економіку країни-агресора, процес виходу може тривати місяці.
З терористами та їх посібниками не хочуть мати справу навіть офшори. Багамські острови відмовилися проводити фінансові операції з росіянами та білорусами, проти яких запроваджено санкції.
Їжа та напої
Найбільшою трагедією для пересічних споживачів став вихід з російського ринку мережі McDonald’s. В останній день роботи ресторанів, 13 березня, до них шикувалися не менші черги, ніж у першій відкритий в Москві McDonald’s у 1990 році після падіння залізної завіси. Коло замкнулося.
Бойкот диктаторському режиму після тиску світової спільноти також оголосили Starbucks та Coca Cola.
Багато брендів намагаються проскочити поміж краплинами — мовляв, ми проти війни, але маємо «залишатися вірними гуманітарним аспектам». З цим формулюванням продовжують робити бізнес на крові PepsiCo та Danone. Вони відмовилися від інвестицій, реклами, продажу частини продуктів (на кшталт напоїв 7Up та Mirinda), але продовжують продавати молочні продукти та дитячі суміші.
Компанія Yum Brands, якій належать KFC та Pizza Hut, заявила, що призупиняє їхню діяльність в Росії, хоча більшість з них керуються незалежними власниками по системі франчайзінгу. А от Burger King, який працює по такій самій моделі, не збирається закривати ресторани.
Не дуже обходить війна і корпорацію Mars, якій належать бренди Mars, Snickers, Twix, Bounty, Milky Way, Orbit, Whiskas, Pedigree. Керівництво бренду досить розпливчасто заявляє, що збирається скоротити бізнес в Росії, зосередившись на «харчуванні російських людей і домашніх тварин». Інвестиції, реклама, експорт та імпорт в Росії та Білорусі припиняються.
Схожої політики дотримується і Nestle: з усієї бізнес-діяльності компанія залишила експорт продукції першої необхідності (наприклад, дитячого харчування) до країн СНД, а також імпорт в Росію, за винятком дитячого харчування, каш, а також деяких кормів для домашніх тварин.
Запивати горе росіянам доведеться вітчизняним алкоголем. Діяльність в країні-агресорі припинили корпорації Brown-Forman (бренди Jack Daniel’s та Finlandia), Diageo (Johnnie Walker, Captain Morgan, Guinness, Smirnoff, Baileys, White Horse), Heineken та багато інших світових брендів.
Бронювання житла
Всі операції в Росії та Білорусі скасував Airbnb. Так само вчинив і Booking. Отже, користувачі з цих країн не зможуть ні сами здавати в оренду житло, ні бронювати його. Ба більше, Airbnb запровадив ініціативу на підтримку українських хостів, які втрачають прибуток через те, що тимчасово не можуть приймати гостей.
Користувачі платформи з різних країн вже два тижні бронюють та оплачують житло в Україні, щоб підтримати тих, хто постраждав від війни. За останніми даними, люди забронювали «проживання» вже на 434 тисячі ночей, а українські хости отримали 15 мільйонів доларів фінансової допомоги.
Маркетплейси та сервіси доставки
Нема чого вештатися по іноземним онлайн-магазинам. Всі транзакції з російськими акаунтами припинили відомі маркетплейси: eBay, Amazon, Etsy.
Нічого купувати — нічого доставляти. А отже, доставку в Росію і Білорусь припинили такі служби, як FedEx, DHL та UPS.
Соцмережі
Важкі часи настали для російських блогерів «я-поза-політикою». Google зупинив функції монетизації YouTube у Росії. І хоча теоретично блогери ще можуть отримувати прибуток від глядачів в інших країнах, на практиці варіантів для отримання платежів з-за кордону для росіян з кожним днем залишається все менше.
Також YouTube заблокував по всьому світові доступ до каналів, пов’язаних з російськими державними ЗМІ. Мобільні застосунки цих медіа видалені з Google Play в Європі. А TikTok призупинив пряму трансляцію та новий контент для відеосервісу в Росії.
Компанія Meta, який належать Facebook та Instagram, заблокувала аккаунти, що підтримуються російською владою, та заблокувала всю рекламу російських компаній. Бонусом українським користувачам дозволили бажати смерті російським окупантам у Facebook та Instagram (правда, за винятком Путіна і Лукашенко).
Ще одні санкції держава-терорист оголосила собі сама, заборонивши використання Instagram. За даними аналітиків, це буде коштувати країні близько 200 мільйонів доларів. Що ж, непогана робота, Росія, продовжуй.
Також росіяни більше не зможуть шукати вакансії західних компаній. Соцмережа для пошуку роботи LinkedIn належить Microsoft, яка оголосила про заборону продажу її продуктів в країні-агресорі. А найбільша фріланс-біржа Upwork припиняє всі бізнес-операції в Росії та Білорусі.
Культура та освіта
Світові лідери у сфері бізнес-освіти — міжнародні асоціації AACSB Business Graduates Association, AMBA та EFMD — зупинили акредитацію російських університетів. Це означає, що дипломи російських вузів більше не визнаватимуть за кордоном.
Одностайно проти російської агресії виступив Голівуд. Про скасування всього кінопрокату в Росії заявили Sony Pictures, Paramount, Disney, Universal, Warner Bros.
А днями виявилося, що на російські сервіси «Яндекс. Музика» та «VK.Музика» — от несподіванка — більше не можна додавати композиції західних співаків. Це обумовлено санкціями Universal, Warner та Sony Music.
Більше не подивляться росіяни і нові серіали на Netflix: стрімінговий сервіс припинив обслуговувати країну, а також зупинив виробництво серіалів в РФ. Так само вчинив Amazon Prime.
До бойкоту долучилися знакові міжнародні фестивалі. У 2022 році жодного артиста країни-агресора не допустять до «Євробачення» у Турині. «Закенселив» Росію і Каннський кінофестиваль.
«Вирішено, якщо загарбницька війна не буде припинена за умов, які б задовольнили український народ, не вітати офіційні делегації з Росії та не погоджуватися на присутність будь-якого органу, пов’язаного з російським урядом», — йдеться в офіційній заяві.
Нічого спільного з кровавим режимом не хочуть мати і світові зірки. Так, Pink Floyd видалив свої композиції з усіх музичних платформ в Росії та Білорусі, а низка західних артистів скасувала концерти в РФ.
Спорт
УЄФА та ФІФА підтвердили, що російські клуби та національні команди відсторонені від змагань, в тому числі — від ЧС-2022 у Катарі. Фінал Ліги чемпіонів УЄФА 2022 року перенесено з Санкт-Петербурга до Парижа. Також розторгнутий контракт УЄФА з «Газпромом», який спонсорує і Лігу чемпіонів, і чемпіонат Європи.
«Футбол повністю об’єднаний і в повній солідарності з усіма постраждалими людьми в Україні», — йдеться у заяві ФІФА та УЄФА.
Аналогічну позицію зайняли і в НХЛ:
«Ми негайно призупиняємо наші відносини з нашими діловими партнерами в Росії, а також роботу російськомовних соціальних і цифрових медіа-сайтів. Крім того, ми припиняємо розглядати Росію як місце для будь-яких майбутніх змагань за участю НХЛ».
Дехто може заперечити: мовляв, спортивні санкції, на відміну від бізнесу, не впливають безпосередньо на економічний крах Росії. Але експерти вважають, що такий бойкот спрацює в довгостроковій перспективі.
«Путін — це президент, чия любов до спорту та змагань є центральною в його ретельно створеному образі мачо-націоналіста, який був увіковічений у мемах про те, як він грає в хокей, бореться та їздить верхи без сорочки, — йдеться в статті The Atlantic. — Виключаючи Росію з цих арен, міжнародні організації не лише відмовляють Путіну у важливому пропагандистському майданчику, але й підривають його імідж сили».
«Чим довше зберігається культурна ізоляція країни, тим більше шансів, що такі заходи прорвуться через наратив держави, — вважають аналітики. — Якщо звичайні росіяни більше не зможуть насолоджуватися багатьма видами діяльності, які вони люблять, включаючи такі повсякденні речі, як матчі футбольних команд на міжнародних турнірах, перегляд останніх фільмів та живі концерти, їхня терпимість до ізоляціоністської політики свого уряду зменшиться».
Окрім цього, експерти підкреслюють: нинішні санкції проти кровавого режиму Путіна — безпрецедентні. Це не тільки про крах економіки, але і про «скасування» країни у довгостроковій перспективі.
«Росія вже не зможе повернути наратив, — вважає всесвітньо відомий філософ Пітер Сінгер. — Йдеться не лише про втрату нафтогазових компаній та Coca-Cola. Коли проти вас Швейцарія і Швеція, які не вводили санкції навіть проти Гітлера, ви програли інформаційну битву».