“Вам терміново потрібен блог” — таке власники бізнесів чи маркетологи часто можуть почути від SEO-спеціаліста. Але часто після цього ствердження у власників сайтів з`являється ще більше запитань. Наприклад, а навіщо? Що ми від цього отримаємо? Чи як правильно вести цей блог, аби досягати поставлених цілей?
Я — SEO-спеціалістка з понад 10-річним досвідом роботи в маркетингу. Тож у цій статті спробую зрозумілою мовою пояснити що, де, коли та навіщо?
Важливе уточнення: я розповім про нюанси ведення блогу не з точки зору формування контент-плану, а з точки зору SEO-оптимізації сайту.
Навіщо на сайті блог: що кажуть власники бізнесів та SEO-спеціалісти?
Якщо запитати власників бізнесу/сайтів про те, чому вони прийняли рішення створити блог, можна почути такі основні ідеї:
- так порадили SEO-спеціалісти;
- бо є в конкурентів, а це сигнал, що нам потрібно теж;
- маємо на це ресурси — спеціалістів та час;
- хочемо стати лідером думки на ринку, демонструвати свою експертизу;
- з метою конвертування читачів блогу в клієнтів;
- для заробітку (продавати рекламні статті або посилання);
- з освітньою метою: навчати свою аудиторію та клієнтів тощо.
Кожна з цих думок може бути слушною. Але спершу варто глянути на це з точки зору SEO-оптимізації та користі для всього домену. Тож навіщо блог для SEО?
- Ріст органічного трафіку. Як це працює? Якісні та цікаві статті можуть потрапляти за пошуковими запитами в ТОП-10 і це, звісно, збільшить кількість трафіку на сайт. Але важливо розуміти, що трафік не дорівнює клієнти.
- Покращення поведінкового фактору на сайті. Читаючи матеріали в блозі, людина проводить на сайті більше часу. А цей показник — один з важливих факторів ранжування пошуковиків.
- Збільшення кількості посилань на сайт. Корисною та цікавою статтею не ліньки й поділитися. Зі свого досвіду підмічаю, що якщо матеріал крутий, люди без додаткового заохочення діляться ним у соцмережах, форумах чи посилаються зі своїх статей.
- Блог допомагає пошуковій системі краще зрозуміти тематику сайту.
Базовий чек-ліст з SEO-оптимізації блогу
Створення блогу — це не просто зробити новий розділ та публікувати там матеріали. Аби все працювало чітко, існує ряд вимог, як правильно оптимізувати статті. Нижче наведені базові поради з SEO-оптимізації статей.
Порада 1
Додавайте зміст статті. Спеціалісти називають його TOC, скорочено від Table of Content. Його можна писати вручну або ж використовувати готові плагіни WordPress, які формують зміст, враховуючи підзаголовки. У змісті обов`язково мають стояти анкорні посилання, щоб при натисканні на них читач одразу потрапив на цікавий йому блок статті.
Порада 2
У заголовках використовуйте ключові запити H1, H2,…,H5 тощо та розмічайте ці заголовки. Не забувайте збирати семантику під кожну статтю та “зашивати” ключові запити в заголовки\підзаголовки. Але обережно: без спаму. Нижче наведено гарний приклад, де в заголовках декілька разів використані ключові запити:
Порада 3
Ключові запити існують як високочастотні, так і середньо-, низькочастотні. Тож у матеріалі використовуйте різні запити: як високочастотні, так і низькочастотні, не полінуйтеся зібрати усю семантику для тематики статті.
Порада 4
Додавайте унікальні зображення та обов`язково прописуйте Alt з ключовими запитами до картинок.
Порада 5
Створюйте нумеровані та марковані списки, розмічайте текст за змістовими блоками, додавайте таблиці, діаграми тощо. Пошукові системи “не люблять”, коли текст “простирадлом”.
Порада 6
Стаття, яка публікується у блозі, повинна бути унікальною.
Порада 7
Зберігайте регулярність публікацій. Краще опублікувати по дві статті на тиждень, ніж вісім матеріалів в один день.
Порада 8
Не пишіть щодня, пишіть якісно. Якість завжди переважає над кількістю. Краще, щоб у вас було менше статей, але вони, наприклад, потрапили у ТОП-3 в Google, ніж багато матеріалів, які загубилися на другій чи третій сторінках пошуковика.
Порада 9
Не забувайте додавати в статті блок з вашим товаром або посилання на ваші послуги в тексті.
Порада 10
Якщо в статті є зовнішні посилання на невідомі вам сайти, рекомендовано закривати їх тегом nofollow. Трастові посилання (ті, яким довіряєте) можна не закривати.
Порада 11
Якщо ви пишете на тему здоров`я, краси тощо, обов`язково додавайте посилання на дослідження авторитетних інститутів чи університетів.
Порада 12
Використовуючи Google Search Console, відслідковуйте результати та аналізуйте, які ключові запити найпоширеніші, як “працюють” ваші статті. Робіть висновки, що можна покращити, які ключові слова додати в текст під час наступного рерайту статті. Наприклад, якщо стаття не хоче ранжуватися за потрібними вам ключами, їх можна “посилити” в тексті.
Порада 13
Додавайте відповідну мікророзмітку, наприклад Article, FAQ.
Порада 14
Вказуйте автора або ж запросіть когось зробити перегляд статті. Це дозволить вам потім додати текст “Reviewed by”. Автором має бути реальна людина, у якої є соцмережі, інформацію про яку можна знайти в пошуковику.
Порада 15
Оновлюйте статті, які були опубліковані давно. Так, цей спосіб працює. Можна актуалізувати їх, додати інформацію та дату оновлення матеріалу.
Порада 16
Робіть перелінковку між статтями, пов`язаними тематично. Наприклад, “Вам також буде цікаво …”
Порада 17
Додавайте FAQ — відповіді на поширені запитання. Якщо правильно розмістити цей блок, то він бере участь у формуванні сніпету — скороченого опису вебресурсу або окремої його сторінки. У нього можна “зашити” низькочастотні запити.
Порада 18
Додавайте кнопки “Поділитися в соцмережах”.
Порада 19
Обов’язково прослідкуйте, щоб URL статті потрапив у sitemap.xml — карту сайту.
Порада 20
Відстежуйте індексацію матеріалів. Якщо стаття не індексується, робіть це “насильно” через Google Search Console або іншими інструментами.
Порада 21
Займайтеся лінкбілдингом — розміщуйте посилання на вашу статтю на інших сайтах.
Помилки, яких спеціалісти припускаються найчастіше в роботі з блогом
Після того, як ви все зробили, варто провести роботу над помилками. Зі свого досвіду я зібрала перелік помилок, які я зустрічала на сайтах неодноразово:
- Нерозмічені заголовки статей. Часто в технічному завданні SEO-спеціаліст вказує важливість розмітки, але при публікації на сайті забувають розмічати саме Н1, Н2 тощо.
- Коли в тексті 15 разів використаний один і той самий високочастотний запит, але немає низькочастотних (або їх мало). Отримувати трафік ви можете швидше саме з низькочастотних запитів.
- Помилки в зображеннях, наприклад:
- зображення вставлене з посиланнями на інші сайти. Усі зображення повинні бути власними;
- зображення з водяними знаками;
- без ALT-ів;
- занадто великий розмір картинок. Це негативно впливає на швидкість завантаження сторінки;
- деякі зображення, наприклад, після переїзду сайту залишилися на http-протоколі. Це доволі дивний кейс для 2023-го року, але так, досі таке зустрічаємо.
- Неунікальні тексти, повністю або частково поцуплені з чужого сайту.
- Коли копірайтери змінили заголовки та провідміняли ключові запити.
- Коли сайт має кілька мовних версій, але стаття не перекладається й публікується на всіх мовних версіях однаковою мовою.
- Відстеження результатів. Інколи про це забувають, але так робити не треба. Наприклад, ваша стаття може перебувати на 11-ій позиції й ви можете її допрацювати, дотягнути до ТОП-10. Якщо ж не відстежувати результати, ви просто цього не помітите.
- Часто трапляються внутрішні посилання з помилками 404 або 301.
- Відсутня структура та логіка блогу, публікуються статті на абсолютно різні теми.
- Блог закритий у robots.txt. Так трапляється, коли ви закривали сайт, тестували його, але забули відкрити.
- Забули додати статті в sitemap або ж sitemap сам не оновлюється, при тому, що матеріали публікуються.
- Коли в Title та Description просто копіюють заголовок статті. Не полінуйтеся прописати унікальні Title та Description.
- Орфографічні помилки. Завжди варто перевіряти уважно тексти. Для автоматизації цього процесу рекомендую використовувати контент-інструменти, наприклад, Grammarly чи LanguageTool.
- Вказаний автор статті — SEO або admin. Часто можна зустріти таке на сайтах, створених на WordPress-платформах.
Але основна помилка, яку я зустрічаю, це статті, опубліковані виключно заради трафіку. Завжди ставте собі запитання “Чи можна потім конвертувати читачів у своїх клієнтів? Або який інший бенефіт ми від цього отримаємо?”
Якщо стаття не несе цінності для читача й відповіді на питання ви не знаєте, варто подумати, чи публікувати цей матеріал взагалі.
Замість висновку
Ключ до успіху блогу — це регулярність його ведення. Немає ніякого сенсу в тому, аби наймати SEO-спеціаліста та копірайтера на один місяць, чекати на диво після перших трьох статей, а через місяць зупинити роботу, бо “не спрацювало”.
Тож перед тим, як почати, подумайте та зважте усі “за” та “проти”. Адже стратегія “блог заради блогу” — не працює. Або не робіть зовсім, або вкладайте в це ресурси постійно. Проте я досі переконана, що блог сильно допомагає в просуванні сайту. Тож успіхів вашому блогу!
Додаткова інформація для тих, хто хоче знати більше:
- Детальний гайд для асесорів Google — приготуйтеся до прочитання 176 сторінок, на яких детально описані вимоги до сайтів та їхніх блогів від Google.
- Поради зі створення та ведення блогу від SEO-платформи Ahrefs.
- Детальний гайд про SEO-блог від Backlinko.