Жоден бізнес не приречений на успіх. Тим паче бізнес молодий, що розвивається в перспективній, маловивченій технологічній галузі. Тим більше проєкт у сфері криптовалют. Наприклад, чи знаєте ви, що понад 58% усіх запущених з 2014 року криптопроєктів, а це близько 14 000 продуктів та сервісів, припинили своє існування? Водночас більшу частину (40% із них) було запущено в період зростання ринку 2021 – часу, коли проєкти росли як на дріжджах і стрімко розширювалися.
Вітаю! Я Вадим Груша, CEO Trustee Plus. У цій статті, я б хотів дати вам три шкідливі маркетингові поради на старті проєкту. Суворо дотримуйтесь їх для досягнення успіху вже завтра!
Шкідлива порада #1: Геть сьогодення, дивіться тільки в майбутнє
З 2016 по 2018 рік ми з командою запускали понад 20 невеликих криптопроєктів – від допомоги у створенні смарт-контрактів до технічного запуску ICO токенів. Коли хайп криптовалютного буму 2017 року почав спадати, ми, з новими знаннями і розумінням індустрії, вирішили спрямувати сили на створення продукту, якого, на нашу думку, не вистачало на ринку, – зручного інтерфейсу для управління базовими речами: безпечно зберігати, надсилати, купувати криптовалюту з картки.
Цим проєктом став Trustee Wallet – гаманець, який пройшов шлях від примітивного застосунку (зберігання, надсилання) до повнофункціонального сервісу. Наступним кроком у цьому напрямку став запуск цілої системи – Trustee Plus.
У той час, на запуску першої версії Trustee, наші колеги щосили шукали бачення майбутнього – перспективи технології на роки вперед. З моєї точки зору, вони пішли надто далеко – за наступні 5 років вони так і не знайшли реального застосування, тут і зараз у нашому світі, у бізнес-процесах, що лежать поза полем експериментів.
Реальні потреби користувачів не в далекому майбутньому, а в сьогоденні.
Шкідлива порада #2: Шукайте великі інвестиції для великих цілей
Ще коли ми тільки починали займатися криптою, я бачив як автори стартапів займаються тільки тим, що шукають гроші. І не розумів навіщо, коли було очевидно, що грошей вистачає, що люди готові інвестувати в якісні розробки.
Як і багато хто на старті, ми створили “Road Map” проєкту – близько 30 пунктів, які ми б хотіли запустити, яких ні в кого не було або вони були зроблені погано. Але після численного спілкування з потенційними користувачами – людьми, які ніколи не працювали з криптовалютою – ми зрозуміли, що важливо приділити увагу базовим речам. І виправивши в цих речах незручні моменти, зробивши незначні на перший погляд поліпшення, вивести їх на новий рівень прийняття серед звичайних людей. Наприклад, одним із перших таких невеликих поліпшень у Trustee стала мета максимально спростити для користувачів купівлю та продаж цифрових активів за фіатні валюти. А потім додатково наділити цей продукт інструментом щоденного витрачання крипти, так в застосунку Trustee Plus з’явилась платіжна картка.
Створіть базу, удоскональте її і тільки потім вирушайте далі.
Шкідлива порада #3: Біткоїн застарів, забудьте про нього
І наостанок особисто від мене ще одна важлива порада. Якщо ви не хочете, щоб ваш крипто проєкт розвивався, щоб ви не помічали потреб користувачів і нових перспектив, то ніколи не заглиблюйтеся в блокчейн загалом і Bitcoin зокрема.
Криптовалюта – це не про спекуляції (точніше, на жаль, не тільки про них), а про технології, потенціал яких ще не розкритий. І без розуміння блокчейну, важливості децентралізації, смарт-контрактів, навіть NFT-токенів, а також того, чим криптовалюти відрізняються від інших цифрових активів, створювати криптопроєкт, націлений на більшу аудиторію та не на миттєву вигоду, не варто.
Також важливо розуміти важливість самого Bitcoin – першої криптовалюти, яка заклала основу всієї екосистеми. Хто б що не казав, що Bitcoin застарілий, не технологічний або дорогий, його не можна списувати з рахунків. Я раджу починати саме з нього – усі базові знання ви знайдете на дев’яти сторінках його White Paper.
Ще кілька шкідливих порад
Крім мого особистого досвіду, давайте ще поглянемо на деякі часті помилки більших проєктів. Хтось пройшов їх майже без втрат, а на когось чекав крах.
- Забудьте про регуляторів: після кожної нової хвилі зростання криптовалют, все більше держав звертають увагу на сферу їхнього регулювання. Одні ухвалюють сприятливі умови для розвитку (Швейцарія, Сінгапур, Велика Британія), хтось забороняє (Китай, Єгипет), а інші ніяк не можуть визначитися навіть із базовими законами (США) і масово відкривають справи проти великих криптобірж і компаній.
Під час старту проєкту, зверніть увагу на нові закони та вибір юрисдикції.
Україна, хоч і не має ще повністю готового законодавства, проте є чудовим варіантом для розвитку криптобізнесу. Сприяє цьому і підтримка держави та високий рівень прийняття криптовалют серед населення.
- Ігноруйте аудиторію: у травні 2023 року розробник апаратних гаманців Ledger оголосив про запуск функції Recovery – відновлення доступу до гаманця через seed-фразу (унікальний ключ). Спільнота сприйняла функцію в багнети, оскільки зберігання ключа третьою стороною суперечить сенсу холодного зберігання криптовалют. У жовтні 2023 року функція була запущена, але стала необов’язковою.
Таке рішення коштувало компанії багато нервів, старих і нових користувачів. А все через упевненість у тому, що продукт або функція корисні аудиторії апріорі.
Акцентуйте увагу на запитах аудиторії та прислухайтеся до її думки.
- Поспішайте в останній вагон: у січні 2021 року GameStop, чиї акції дешевшали на очах, дивом уникла краху – приватні інвестори фактично врятували її, пішовши проти угод великих компаній. У лютому вона вирішила осідлати успіх, а також хайп навколо NFT і оголосила про запуск маркетплейса для ігрових скінів. На початку 2024 року платформу було вирішено закрити через регуляторну неясність.
Незважаючи на формулювання, реальні причини відмови можуть бути куди простішими. За 2023 рік спільнота втратила інтерес до NFT-токенів і ціна більшості колекцій впала на 95%. Одночасно з цим компанія втратила інтерес до перспективної галузі, яка до моменту запуску майданчика вже починала буксувати.
Побудова свого бізнесу – це постійний пошук і низка компромісів. Щоб створити продукт, яким через місяць користуватимуться вже понад 150 000 людей, важливо розуміти технологію і бачити запити суспільства на актуальні рішення. Не женіться за ефемерністю майбутнього, але й не чіпляйтеся за згаяне.
Спілкуйтеся зі своїми людьми зараз, і жодні шкідливі поради вас не зупинять.