Соціальне самопочуття українців за перший місяць військової агресії Росії проти України покращилося. Такий, дещо несподіваний висновок можна зробити, аналізуючи результати дослідження YOUкраїна, отримані в березні цього року.
Так, інтегральний індекс соціального самопочуття (ІІСС-20)[1] у березні 2022 року, порівняно з даними за попередні два роки, зріс на 1 пункт і становив 42,0. Показник 2020 та 2021 років становив 41,0.
Найнижчим ІІСС був у липні 2020 року (40,1) та у березні 2021 року (39,9).
У березні цього року спостерігалося зростання показників, які стосуються задоволення таких базових потреб людей як:
- добротне житло (+0,4)
- необхідні меблі (+0,1)
- власне здоров’я (+0,3)
- необхідна медична допомога (+0,5)
- можливість повноцінно проводити відпустку (+0,1).
Окрім того, вищими були показники задоволеності потреби в:
- рішучості у досягненні своїх цілей (+0,1)
- юридичній допомозі для захисту своїх інтересів (+0,3)
- сучасних політичних знаннях (+0,2)
- сучасних економічних знаннях (+0,2)
Однією з причин таких змін в соціальному самопочутті людей може бути те, що війна спричинила суттєве переосмислення цінностей українців і спонукала їх більше цінувати те, що вони мають. А також зменшила рівень очікувань та рівень претензій щодо задоволення вказаних вище потреб.
Також, ми звернулися за коментарем до провідного наукового співробітника Інституту Соціології НАНУ, доктора соціологічних наук, Дембіцького Сергія Сергійовича. За його припущенням також, дане явище може бути обумовлене зміною стандартів оцінок та рівня соціальних вимог населення (детальніший коментар доступний в презентації звіту).
З тих показників індексу соціального самопочуття, які у березні 2022 року отримали менші значення, виділяються потреби, пов’язані з професійною самореалізацією, з харчуванням, дозвіллям та адаптацією до нової реальності:
- можливість працювати з повною віддачою (-0,4)
- можливість мати додатковий заробіток (-0,1)
- можливість купувати найнеобхідніші продукти (-0,3)
- можливість харчуватися відповідно до своїх смаків (-0,1)
- повноцінне дозвілля (-0,2)
- вміння жити в нових суспільних умовах (-0,1)
- ініціатива i самостійність під час розв’язання життєвих проблем (-0,1).
Саме ці сфери повсякденного життя людей постраждали найбільше через війну. І, вочевидь, респонденти мають менше відчуття контролю над своїм життям та поки що недостатньо навчилися виживати в таких складних життєвих обставинах.
Зрозуміти причини покращення в час війни показника соціального самопочуття українців допомагає аналіз трьох додаткових індексів, які у березні, порівняно з минулим роком, також виросли:
- Індекс 1. «Ми знаємо» (вимірює оцінку українцями власної поінформованості щодо ключових аспектів ситуації в країні): +0,9
- Індекс 2. «Ми відчуваємо» (вимірює, наскільки позитивними є емоційний стан та настрої українців): +1,4
- Індекс 3. «Ми воліємо» (показує, наскільки українці вважаються себе рішучими та готовими до активних дій): +1,8
Так, помітно вищі оцінки спостерігаються у всіх складових індексу 1 «Ми знаємо», а саме, — показників інформованості щодо стану економіки (+1), інформованості щодо стану політики (+1,1) та інформованості щодо стану охорони здоров’я в Україні (+0,6).
Аналогічна ситуація щодо показників індексу 3 «Ми воліємо». Так, з початком війни попри небезпеку для життя помітно зросла готовність українців діяти, змінювати своє життя (+0,7), готовність допомагати іншим, бути волонтером (+2,2) та бажання лишатися в Україні (+2,2).
Цікавим виявився той факт, що незважаючи на війну, емоційна стійкість та оптимізм (складові індексу 2 «Ми відчуваємо») залишилися на рівні минулого року (відповідно 5,4 та 5,3). Але рекордно зріс показник згуртованості, — до 8,0. Це більше як вдвічі, порівняно з минулим роком (показник 2021 року складав 3,4).
Можна припустити, що саме відчуття згуртованості стало драйвером покращення соціального самопочуття українців в умовах російської агресії. І, цілком можливо, що саме згуртованість в найскладніший для країни час є магічним кодом української нації, що надає їй сили та незламності. Так було і в 2014 році, і в 2004-2005 роках. Бо (пам’ятаєте?) «разом нас багато і нас не подолати».
Детальна інформація про дослідження та про методику прорахунку ІІСС-20 та трьох додаткових індексів в презентації за посиланням.
Інформація відкрита та безкоштовна, а інтерактивний сайт робить її сприйняття доступним для кожного, а не тільки спеціалістів.
YOUкраїна — соціальний проект, ініційований дослідницькою компанією Factum Group Ukraine. Він передбачає щотижневий моніторинг з наданням достовірної статистичної інформацію щодо настроїв українців. Щотижнева вибірка становить 400 інтерв’ю з максимальною статистичною похибкою не більше 5%. Цільова аудиторія: міське населення України 18-55 років (інтернет-користувачі, міста з населенням 50тис+).
[1] ІІСС-20, розроблений Є. І. Головахою та Н. В. Паніною, розраховується в діапазоні від 20 до 60