Одна з особливостей бухгалтерського обліку полягає в тому, що вибачте за тавтологію, щоб рахувати гроші, треба витрачати гроші. Штатним співробітникам необхідно платити зарплату плюс ще будуть інші витрати, про які йдеться нижче. Більше того, доведеться найняти дуже кваліфікованого головбуха, інакше з’являться серйозні проблеми. То чи не простіше віддати бухгалтерські послуги на аутсорсинг?
Переваги передачі бухгалтерських послуг на аутсорсинг
Одне з найважливіших завдань будь-якого керівника полягає у пошуку досвідченого головного бухгалтера. Для цього треба запропонувати людині гідні умови. І навіть у такому випадку знайти відповідного фахівця вдається далеко не відразу. Справжній профі вимагатиме високу зарплату, окремий кабінет із сучасним обладнанням, додаткові бонуси та преференції. Залежно від специфіки діяльності компанії та обсягу роботи він може поставити умову про зарахування до штату одного-двох помічників. Витрати задоволення його вимог можуть здатися непомірними. Тим більше, що вони принаймні на перший погляд непродуктивні, а отже, економічно невиправдані.
З іншого боку, якщо найняти невідомого головбуха, то власники підприємства разом із генеральним директором отримають такий головний біль, що сто разів пошкодують про кошти, зекономлені на класному фахівці. Допущені у звітності помилки чи складання документів із запізненням це, як мінімум, причина для накладення штрафу та стягнення пені. А якнайбільше — адміністративна, а то й кримінальна відповідальність.
Мда-а-а, дилема. Класному фахівцю треба багато платити, а посередність «підведе під монастир». Де ж вихід?
Організаційно-кадрові вигоди
Якщо компанія передає бухгалтерські послуги в аутсорсинг, вона отримує численні переваги. Найперша з них — відпадає потреба на самому початку роботи шукати на місце головного бухгалтера такого «зубра», який вирішить усі проблеми. Серед інших плюсів найбільш очевидними є:
- Бухгалтерський облік будуть вести кваліфіковані співробітники з великим досвідом. Кожен із них у результаті жорсткого відбору давно довів свій високий професійний рівень.
- Продовження попереднього пункту — можна вибрати спеціаліста з бухобліку в тому сегменті, в якому працює компанія. Не треба нікого нічого навчати на курсах підвищення кваліфікації чи тренінгах, немає потреби у платних консультаціях. Бухгалтер вже має необхідний багаж знань та навичок з урахуванням специфіки фірми.
- У співробітників аутсорсингових компаній добре налагоджені зв’язки з представниками регіональних контролюючих та фіскальних організацій. Хто знає, про що йдеться, той розуміє, наскільки це важливо.
- Всі ми живі люди, кожен може захворіти, піти у відпустку і т.п. Гідна заміна знаходиться не завжди. В аутсорсингових компаніях це питання вирішується швидко і без зниження ефективності роботи.
І, нарешті, хоч як це дивно звучить, але фахівець на аутсорсингу доступніший для директора-наймача, ніж «свій» бухгалтер. Нерідко він працює шість днів на тиждень замість п’яти та не 8 годин, згідно із законодавством України для найманих співробітників, а довше. Хоча, в принципі, будь-якого штатного можна за дзвінком «висмикнути» на роботу в неурочний час, навряд чи він відмовиться, тож не загострюватимемо уваги на цій дрібниці. Хоча формально так і є.
Економічні плюси
Перелічені переваги є важливими, але це ще не все. Можна вважати і економічну вигоду. Спочатку звернемо увагу на зарплату штатного головного бухгалтера — йдеться, як ми пам’ятаємо, про фахівця високої кваліфікації. Отож йому треба заплатити 500-800 тис. грн. (Витрати наведені за рік, цифри — на довоєнному та «доковідному» рівні). Але ж не буде коріфей сидіти десь у куточку на стільчику! Як преференції доведеться виділити ергономічно і красиво обставлений кабінет. Це 40-160 тисяч. Плюс службовий автомобіль із оплатою заправки. Це ще 100–400 тисяч.
Тепер порахуємо поточні витрати. Пристрої для роботи та зв’язку: комп’ютер/ноутбук останньої моделі, принтер, телефон тощо, 5-50 тис. грн. Програмне забезпечення, включно з оновленням ліцензій, 2-5 тис. грн. МОП та комунальні витрати (сисадмін, прибиральниці, плата за світло, воду, опалення тощо), це ще 40-80 тис. грн. Періодика, канцтовари та необхідні дрібниці (питна вода, кава, мило та інше) потягне ще на 4-20 тис. грн. Можна було б додати оплатупонаднормового головбуха, але гаразд, будемо вважати, що суперспец повинен все встигати з восьми до п’яти (хоча це нереально).
За мінімальною планкою виходить 691 тисяча гривень на рік. За максимальним — півтора мільйона з маленьким хвостиком. Це від майже 58 тисяч до трохи більше 126 тисяч на місяць. Таку суму буде зекономлено, якщо віддати бухгалтерію на аутсорсинг. Але це ще не все!
Якщо вже вирішили рахувати економію, то робимо це за повною програмою. При аутсорсингу немає витрат на підвищення кваліфікації бухгалтера, як головного, так і його помічників. А також збільшення штату облікових працівників при розширенні підприємства. Якщо на фірму через бухгалтерську помилку буде накладено штраф або нараховано пеню, то утримання зі штатного співробітника обмежені законодавством. У той час як аутсорсингова компанія, згідно з укладеним договором, несе повну фінансову відповідальність. Ну і, нарешті, витрати на аутсорсинг вважаються витратами підприємства та не включаються до бази для оподаткування.
Насамкінець трохи статистики. У 96% компаній віддають бухгалтерію на аутсорсинг. У Європі цей показник трохи нижчий, але все одно вражає — 82%. В Україні, де з цією послугою познайомилися лише на початку нульових, поки лише 30% невеликих та середніх фірм довіряють бухоблік підрядникам. Отже, все ще попереду, перспективи є.