2024 рік почався для Apple не дуже вдало:
- вперше за три роки компанія опустилася на друге місце в топі найдорожчих в світі;
- в США та Європі проти Apple розпочалися антимонопольні розслідування;
- в Китаї виробник iPhone стрімко втратив частку ринку.
Що відбувається з Apple та як може змінитися закрита екосистема компанії, розповідаємо в статті.
Сполучені Штати проти Apple
У 2010 році один з топ-менеджерів Apple надіслав тодішньому гендиректору Стіву Джобсу email. В ньому йшлося про рекламу нової електронної «читалки» Kindle. Щоби купувати та читати книги в застосунку Kindle, героїня реклами використовувала спочатку iPhone, а потім Android-смартфон.
Топ-менеджер Apple був занепокоєний тим, як легко можна перейти з iPhone на Android. Джобс у відповідь заявив: Apple «змусить» розробників та клієнтів використовувати її платіжну систему, щоби замкнути всіх на своїй платформі.
Протягом багатьох років Apple однаково реагувала на подібні загрози: ускладнювала вихід зі свого «огородженого саду» (так називають екосистему компанії) замість того, щоби створювати у ньому більш привабливі умови.
З цієї історії починається позов Сполучених Штатів проти Apple, висунутий в березні цього року. Міністерство юстиції звинувачує техногіганта у порушенні антимонопольного законодавства. За словами генпрокурора США Мерріка Гарленда, чистий прибуток Apple, який у 2023 році склав 97 мільярдів доларів, «перевищує ВВП понад 100 країн». Цьому успіху компанія завдячує одному з ключових продуктів — iPhone, який займає 65 відсотків американського ринку смартфонів.
В американському Мінюсті вважають, що протягом багатьох років
«Apple зберігає монопольну владу на ринку смартфонів» завдяки не просто «конкуренції за переваги», а навмисній стратегії виключення конкурентів. В Apple натомість заявляють: «Цей позов ставить під загрозу нашу ідентичність і принципи, які виділяють продукти Apple на ринках з жорсткою конкуренцією».
Йдеться, зокрема, про такі дії техногіганта.
«Зелені бульбашки» та класовий поділ
iMessage — програма обміну повідомленнями — дуже поширена в Сполучених Штатах. І якщо на iPhone вона працює бездоганно, то користувачі Android стикаються з проблемами: обмеженим функціоналом (відсутність наскрізного шифрування, можливості редагувати текст, індикаторів переглянутого повідомлення тощо) і низькою якістю надісланих фото та відео. Це створює своєрідний класовий поділ.
На конференції у 2022 році репортерка поскаржилася гендиректору Apple Тіму Куку, що через баги iMessage не може повноцінно спілкуватись зі своєю матір’ю, яка має Android-смартфон. Той порадив:
«Купіть своїй мамі iPhone».
Згадавши про цей випадок зараз, генпрокурор США підкреслив:
«Антиконкурентна поведінка Apple ускладнює спілкування користувачів iPhone з користувачами продуктів, які не належать Apple».
Як наслідок, користувачі iPhone сприймають конкуруючі смартфони як техніку нижчої якості.
Несумісність Apple Watch з Android
Apple Watch, один із найуспішніших продуктів Apple, навмисне несумісний із телефонами Android, стверджують в Міністерстві юстиції. В той час, як багато смарт-годинників працюють із будь-яким типом смартфона, користувачам Apple Watch потрібен лише iPhone.
«Apple використовує смарт-годинники, дорогий аксесуар, щоби запобігти вибору інших телефонів, — йдеться у скарзі Міністерства юстиції. — Скопіювавши ідею смарт-годинника у сторонніх розробників, Apple тепер перешкоджає цим розробникам впроваджувати інновації та обмежує Apple Watch, щоби запобігти негативному впливу на продажі iPhone».
Ексклюзивність Apple Pay
Apple Pay — єдиний спосіб, за допомогою якого власники iPhone можуть оплачувати покупки. Apple, посилаючись на міркування безпеки, забороняє стороннім програмам отримувати доступ до чіпа, який дозволяє iPhone здійснювати мобільні платежі.
«У той час як Apple активно заохочує банки, продавців та інші сторони до участі в Apple Wallet, компанія одночасно використовує свою монополію на смартфони, щоби блокувати цих самих партнерів у розробці кращих платіжних продуктів і послуг для користувачів iPhone», — стверджують в Мінюсті США.
Заборона сторонньої купівлі застосунків
Єдиний спосіб отримати будь-який застосунок — скачати через власний магазин Apple. В компанії вважають таку політику захистом клієнтів від спаму та шкідливих програм. А в американському уряді — обмеженням конкуренції, адже розробники потрапляють під жорсткі обмеження Apple та виплату 30 відсотків комісії з кожної транзакції.
Окрім того, Apple змушує розробників писати код спеціально для своєї операційної системи. Це не дозволяє застосункам ставати «суперпрограмами», які однаково працюють в операційних системах iOS та Android.
Європа проти Apple
Обвинувачення щодо застосунків — одне з найбільш обговорюваних як в США, так і в Європі. Євросоюз у цьому питанні випередив Сполучені Штати, у березні 2024 року змусивши Apple послабити контроль над App Store.
По-перше, близько місяця тому набув чинності закон ЄС про цифрові ринки, який вимагає від Apple відкрити екосистему для конкуруючих магазинів і способів оплати. Втім, розробники застосунків скаржаться, що в Apple намагаються обійти вимоги: до альтернативних магазинів програм і платіжних систем додалися нові комісії та вимоги. І хоча Apple наполягає, що її політика відповідає новим правилам, європейські регулятори з цим не згодні. Наразі тривають суперечки, які можуть призвести до ще одного судового розслідування проти компанії.
По-друге, антимонопольні органи ЄС оштрафували Apple на 1,8 мільярда євро: компанія перешкоджала конкуруючим застосункам для потокової передачі музики (таким як Spotify) спрямовувати клієнтів за межі App Store. Однак в Spotify повідомили, що після цього Apple не відреагувала на їхній запит щодо інформування користувачів про нові пропозиції. Європейська комісія погрожує компанії додатковими штрафами. Тим паче, що схожий випадок вже був у Нідерландах.
У 2021 році нідерландські регулятори постановили, що Apple порушила закон про конкуренцію на ринку застосунків для знайомств, таких як Tinder, забороняючи їм використовувати альтернативні платіжні системи. Замість того, щоби виконати вимоги, Apple знизила комісію за транзакцію з 30 відсотків до 27-ми. За це компанію оштрафували на 50 мільйонів євро, але вона оскаржує штраф.
До аналогічного кроку вдалися і в Південній Кореї, змусивши Apple дозволити альтернативні платіжні системи. Замість цього компанія знизила комісію за транзакцію до 26 відсотків. Наразі триває розслідування, яке загрожує Apple штрафом на приблизно 14 мільйонів євро.
Скоріш за все, подібні рішення протягом наступних років будуть приймати і інші країни. Якщо уряди цих країн досягнуть цілей, це може спричинити кардинальні зміни в екосистемі Apple. А значить — і в популярності її продуктів, адже одна зі складових успіху компанії — саме жорсткий контроль над продуктами та послугами.
«Якщо Apple буде змушена виконувати вимоги, потенційно це може означати кінець узгодженого та уніфікованого користувацького досвіду. Хоча з тієї ж причини споживачі будуть відкриті для більшого вибору програм і послуг, допомагаючи більшій кількості розробників і постачальників», — вважає директор з досліджень ABI Research Девід Макквін.
Китай проти Apple
За перші шість тижнів 2024 року продажі iPhone в Китаї впали на 24 відсотки порівняно з минулим роком. Натомість продажі китайських смартфонів Huawei зросли на 64 відсотки після випуску нового телефону з можливостями бездротового зв’язку 5G.
Стикнувшись з жорсткою конкуренцією, Apple зробила те, чого не робить майже ніколи: запропонувала в Китаї знижки на iPhone та інші продукти. Поки незрозуміло, чи буде цього кроку достатньо, щоби повернути собі частку ринку, адже з минулорічних 19 відсотків вона впала до 15,7. Наразі аналітики називають Китай водночас найбільшою проблемою та найбільшою можливістю для Apple.
Інвестори проти Apple
Продажі iPhone, які знижувалися весь минулий рік, викликають серйозні занепокоєння на Уолл-стріт. Особливо — враховуючи ситуацію з Китаєм. До того ж Apple пасе задніх у галузі штучного інтелекту. Все це призвело до того, що вперше за три роки Microsoft посунула Apple з першого рядка в рейтингу найдорожчих компаній світу.
Великі технологічні компанії — Microsoft, Meta, Google і Samsung — вже два роки розгортають генеративні функції штучного інтелекту у своїх гаджетах, в той час як Apple навіть не має такого продукту. Тім Кук запевнив інвесторів, що він буде представлений цього року (вочевидь, йдеться про Всесвітню конференцію розробників у червні), але з такими темпами відставання компанії буде важко наздогнати конкурентів.