Є п’ять ознак, якими можна визначити, що керівник не справляється з частиною своїх обов’язків. Прочитайте цю статтю до кінця — можливо, ви виявите, що якась із цих ознак є у вас чи у співробітників, яких ви ставите на посаду керівника. У такому разі не потрібно турбуватися — будь-який керівник може змінити свій підхід, поведінку та приносити більше результатів та з великим задоволенням робити свою роботу. Про те, які риси заважають роботі керівника, розповідаю далі.
1. Занижує вимоги
Перша ознака слабкості: керівник занижує вимоги. Він м’який і не хоче тиснути на своїх підлеглих. Але треба усвідомити одну річ: люди не завжди працюють на повну силу. Їм властиво засмучуватися, відволікатися, сидіти в соціальних мережах і лінуватися. Щоб працювати з повною віддачею, потрібно докладати зусиль. А люди часто просто не хочуть напружуватися. Але один із найголовніших аспектів роботи керівника полягає в тому, щоб допомагати підлеглим не лінуватися, докладати зусиль і виконувати завдання відповідно до розставлених пріоритетів.
Поділюся своїм спостереженням: співробітники провалюють саме пріоритетні завдання, бо вони потребують більше зусиль. Крім того, пріоритетні завдання часто не є рутинними — вони нові та незвичайні. Для їх виконання потрібно не просто докласти зусиль, а ще повністю зосередитися.
Як уникнути зірваних термінів
Слабкий керівник чинить так: спочатку він ставить завдання і встановлює дедлайн. Після того, як співробітник не справляється і зриває терміни, керівник спочатку зміщує дедлайн. А коли бачить, що все підходить до критичного моменту — або сам береться за цю роботу, або передає її більш відповідальному та компетентному співробітникові. Звичайно, така ситуація повторюється.
Тут треба взяти до уваги ще один чинник. Люди завжди перевірятимуть вас на міцність як керівника. Підлеглий завжди має вибір: швидко взятися і системно виконати завдання, або максимально відтягнути час. Співробітники частіше вибирають друге — особливо, якщо це не призводить до негативних наслідків. Але якщо вони з’ясовують, що керівник вимогливий і будь-що досягне виконання завдання, відбувається справжня магія. Завдання в точно зазначений термін виявляються виконані.
1. Поцікавтеся причиною невдачі
Тому якщо ваш підлеглий вчасно щось не виконав, вчиніть так. По-перше, спокійно з’ясуйте, чи існує реальна причина, яка заважає зробити цю роботу. Як правило, ні — керівники рідко ставлять нездійсненні чи неадекватні завдання. Як правило, основною перешкодою є те, що співробітник не взяв до уваги важливість завдання і таке інше. З’ясуйте причину та домовтеся про інший дедлайн.
2. М’яко вимагайте виконання роботи
Щоразу, коли зриваються терміни, трохи підвищуйте вплив. Вимагаєте, проявляйте наполегливість і пояснюйте, що ви не збираєтеся від цього відступати. Проводьте проміжний контроль. Дайте співробітнику знати, що від цього завдання залежить успіх інших підрозділів та компанії загалом. Наполегливо, при цьому дуже спокійно та доброзичливо пояснюйте, наполягайте та добивайтеся результатів без негативних емоцій. Якщо ви виявите грубість, хамство або агресію, у співробітника з’явиться ще одне виправдання, чому цього можна не робити.
2. Видає готові рішення
Такий керівник знає відповіді на всі питання, любить приймати рішення та почуває себе найкомпетентнішим. Але не розуміє однієї речі: такою поведінкою він привчає своїх підлеглих не думати та не брати відповідальності. Він заохочує це своєю увагою, часом і таке інше. А в результаті отримує підлеглих, які не хочуть самостійно ухвалювати рішення. І як тільки цьому керівникові треба кудись виїхати чи він чимось зайнятий, вся робота зупиняється. Звичайно, виникає питання: «Чи нормально, що підлеглі не в змозі самостійно приймати рішення?»
Такий ризик існує. Особливо якщо спочатку ви привчили їх ніколи не ухвалювати рішення. Колись я сам був таким керівником. У мене була виробнича компанія, і тоді я не розумів, що самостійно створюю собі пастку. Мені подобалося бути найрозумнішим і розв’язувати всі проблеми, що виникають.
Як навчити підлеглих брати на себе відповідальність
Починайте поступово привчати своїх підлеглих до того, щоб вони самостійно ухвалювали рішення. Введіть для себе правило «Не давай рішень — став питання». І коли до вас приходять із черговою проблемою, насамперед запитуйте, які варіанти вирішення ситуації співробітник може запропонувати. Повірте: більшість цих пропозицій заслуговуватиме на увагу.
Людям подобається втілювати власні ідеї у життя більше, ніж використовувати сторонні рішення. Так, цей процес займе деякий час. Але результат, який ви зрештою отримаєте, просто приголомшливий. Тому що ви отримуєте самохідних, талановитих та здібних співробітників.
3. Займається мікроменеджментом
Мікроменеджментом називають ситуацію, коли керівник намагається контролювати кожен крок своїх підлеглих. Йому важливо бачити кожен документ, який вони склали та стежити за кожною їхньою дією. Вони повинні спочатку схвалити у нього та показати кожен проміжний етап виконання роботи. У мікроменеджменту є два основні недоліки:
Найкращі будуть йти
Будь-якого впевненого фахівця такий підхід з боку керівника дратуватиме. Швидше за все, талановиті та компетентні люди не захочуть залишатися у вашій команді — вони просто втечуть.
Даремне марнування часу
Мікроменеджмент займає багато часу керівника. Йому треба стежити за кожним окремим документом, етапом виконання роботи тощо. Але контролювати співробітників можна і без мікроменеджменту. Для цього потрібно навчитися планувати їхню роботу та проводити проміжний контроль. А також аналізувати помилки, якщо вони виникли.
4. Впадає у трудоголізм
Це такий керівник: «Я запрацюю себе до напівсмерті, а також запрацюю до напівсмерті всіх своїх підлеглих». Він працює багато, проводить на роботі більшу частину часу і вважає, що він дуже ефективний та працелюбний. І в такий спосіб намагається показати всім приклад. Але такий підхід говорить лише про одне — людина не вміє розпоряджатися своїм власним часом та планувати свою роботу. Люди, які будують великі бізнеси та заробляють мільйони, не працюють у тисячу разів більше, ніж пересічний співробітник.
Час не визначає вашого успіху. Час не визначає, скільки ви заробите чи якого розміру буде ваша компанія. Це визначає ваше планування та вміння розставляти пріоритети. Щодо планування ефективності, то є дуже простий принцип — щоб реалізувати глобальну мету, треба щодня робити маленькі кроки в її бік. Іншими словами, потрібно щодня приділяти увагу пріоритетним для цього досягнення завданням. Не просто виконанню всього, що на вас впало, а тому, що по-справжньому веде до мети.
Ключова дія
Тому порада така — плануйте. Плануйте на 30-35 годин на тиждень, а решта прийде у вигляді термінових і раптових справ. Коли ви плануєте, обов’язково зважайте на пріоритетні завдання. Нехай вони не займають весь день, але зробіть хоча б маленьке зусилля для досягнення мети сьогодні та щодня.
5. Помічає лише негатив
Досить часто керівники звертають увагу лише на негативні моменти та помилки. Співробітник десь помилився, чогось не врахував, і керівник відразу накидається на цього співробітника і робить йому зауваження. Тільки вчора ця людина виконала свій план, принесла результати та добре впоралася із завданнями. Але цього ніхто не помітив. Коли ви працюєте керівником, у вас з часом виробляється такий тип поведінки.
Як правило, керівники мають багато проблем і завжди мають роботу. Тому, коли щось йде добре, вони вважають за краще це ігнорувати. «Поки все працює як треба, я в це не лізу». Вони входять у роботу тільки коли щось йде не за планом. Проблема в тому, що тоді вся увага керівника спрямована на помилки, люди до цього звикають.
Згодом такий керівник весь час матиме справу лише з проблемами. Тому якщо ви не говорите ні про що хороше, не розповідаєте підлеглим про те, які вони класні, то самі поступово занурюєтеся у суцільний негатив. Коли ви почнете помічати зусилля, результати та старання співробітників, згодом вам вдасться примножити позитивні моменти та зробити робочий процес приємнішим для обох сторін.
Висновок
Якщо ви хочете зробити вашу роботу ефективною та навчити підлеглих добиватися крутих результатів, потрібно в першу чергу подбати про їхню самостійність. Навчіть співробітників працювати без вашої активної участі:
- оберіть проміжний контроль замість постійного моніторингу;
- привчіть пропонувати рішення, а не приходити із проблемою;
- займайтеся своїми завданнями замість гасіння пожеж;
- плануйте діяльність та мінімізуйте перенавантаження;
- примножуйте позитивні моменти.
У всьому потрібний здоровий баланс. Здоровий не лише для співробітників, а й для вас. Насамперед ваше бажання мати справу з людьми є фундаментальним для того, щоб добре виконувати роботу керівника.