З початку повномасштабного вторгнення 71% українців долучилися до волонтерської допомоги армії, внутрішньо переміщеним особам або постраждалим від війни. Волонтерство охопило як індивідуальні ініціативи, так і корпоративну участь, коли бізнес бере активну роль у вирішенні соціальних викликів. Як змінилося волонтерство з початку великої війни та які тенденції відзначалися у 2024 році, — поговоримо далі.
![Мороз Павло, директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП](https://marketer.ua/wp-content/uploads/2025/01/Moroz_Pavlo.jpg)
Автор: Мороз Павло, директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП
У 2024-му році великий бізнес продовжив активно підтримувати волонтерські проєкти, спрямовані на підтримку захисників та військових частин, допомогу дитячим будинкам та медичним закладам, шелтерам та іншим установам, передавати гуманітарну допомогу.
Активну позицію компанії підтримують і її працівники, які беруть участь у зборах та передачі гуманітарної допомоги, плетінні сіток та виготовлені окопних свічок, ремонті автомобілів для військових та інших важливих волонтерських справах. КСВ-ініціативи об’єднали співробітників навколо спільного досвіду, цілей і цінностей, створюючи потужну команду, здатну допомагати у найскладніші часи.
У 2024 році до волонтерських ініціатив компанії долучилося понад 4000 працівників, а якщо врахувати донатство для мобілізованих колег та участь у благодійних заходах — ця цифра збільшується в рази.
Які головні тенденції в корпоративному волонтерстві були у 2024-році.
Від загальних зборів до персональних історій
З початку повномасштабного вторгнення ми бачимо зміну форматів корпоративного волонтерства і вони коливаються від участі у креативних кампаніях та зборах до організації спеціальних заходів, які мають благодійну мету. Згідно з аналітикою, українці почали менше донатити на підтримку армії та постраждалих від війни. А це спонукало шукати нові підходи для більшої залученості та об’єднання навколо цілі.
У МХП ми використовуємо різні способи збору донатів. Наприклад, співробітники можуть щомісяця робити фіксовані внески або брати участь у цільових зборах Благодійного Фонду «МХП-Громаді» на допомогу українським захисникам. Або долучаються на підтримку складних реабілітацій колег-ветеранів, зокрема дороговартісного протезування. Такий підхід ефективний, коли кошти спрямовуються на підтримку колег чи їх близьких. Важливо, щоб була прозорість: звіти доповнювали особисті історії захисників, їхні фотографії та відео зі словами вдячності.
Коли працівники розуміють, кому саме вони допомагають, і знають історії цих людей, їхня мотивація до регулярних донатів значно зростає. У нашій компанії, де працює 27 тисяч співробітників, такий формат підтримки обрали майже 70% працівників. А ще донатять і жителі громад, що свідчить про персональну довіру, прозорість відносин і особистий зв’язок з тими, хто потребує допомоги, є ключовими факторами у формуванні культури благодійності.
Цікавим прикладом внутрішнього донатства є його інтеграція в культурні події. Ми підтримуємо такі проєкти, як партнерство з Київською оперою, мистецький фестиваль Bouquet Kyiv Stage 2024, концерт «Симфонія Лаври» та інші. Співробітники можуть відвідати ці заходи, зробивши благодійний внесок на рахунок Благодійного фонду «МХП-Громаді», таким чином долучаючись до важливої справи.
![МХП](https://marketer.ua/wp-content/uploads/2025/01/13-tisyach-ton-blagodii-noi-dopomogi.jpg)
МХП
Благодійні забіги для об’єднання
Ще один тренд 2024, який практикували великі компанії — організація благодійних забігів. Це дієва ініціатива, яка об’єднує людей різного віку, професій та життєвого досвіду навколо спільних цінностей. У 2024 році мали досвід долучитися до організації п’яти масштабних заходів на 4000+ людей у Тернополі й Вінниці, Черкасах, Ладижині та Києві. І це спрацювало, бо завдяки забігам вдалося залучити понад 2,5 мільйон гривень на закупівлю необхідного обладнання для місцевих військових частин ТрО. У заходах взяли участь близько 2000 людей, які не є співробітниками компанії.
Важливою умовою, яка об’єднала людей було те, що кошти спрямували саме на підтримку місцевих частин, де проходять службу ті, кого знають люди. Так у Тернополі підтримали 105 бригаду ТрО, у Вінниці — 59-у окрему мотопіхотну бригаду ім. Якова Гандзюка, в Черкасах — 118-у бригаду ТрО, а в Ладижині — 144 окрему піхотну бригаду. Захід у Києві об’єднав людей навколо допомоги 13-ій бригаді Національної гвардії України «Хартія».
У 2024 році набрав популярності тренд інтеграції культури донатства в різноманітні ініціативи: вистави, кінопокази, конференції та інші події, які крім основної мети, мали благодійну: збір коштів для конкретних військових підрозділів чи окремих людей. Такий підхід не лише сприяє збору коштів, а й формує культуру взаємопідтримки та усвідомлення важливості благодійності, допомагає розширити аудиторію, залучаючи тих, хто раніше не був активним у цій сфері.
Донорство крові
Багато компаній популяризували донорство крові ще до повномасштабного вторгнення, організовуючи Дні донора та залучаючи своїх співробітників до цієї справи. Крім того, компанії створюють умови для зручної участі працівників у донорських акціях, співпрацюють з місцевими лікарнями та станціями переливання крові, а також проводять спеціальні заходи для підтримки родин постраждалих чи військових.
Після лютого 2022 року на прикладі наших колег ми бачимо, що ця ініціатива переросла у спосіб підтримати захисників та тих, хто цього потребує. Тільки за останній рік до Днів донора в компанії долучилося 1048 працівників, які здали понад 470 літрів крові, що допомогло більше ніж 3100 людям. Завдяки активності донорів у 2024 році МХП стала найбільшою корпоративною командою, яка здавала кров через платформу DonorUA for Teams, і була відзначена нагородою DonorUA Award.
Цінно, що ініціаторами таких акцій часто ставали самі працівники. Наприклад, після прильоту в дитячу лікарню ОХМАТДИТ наші співробітники оперативно здали кров постраждалим.
Швидка реакція на потреби — ще одна трансформація у корпоративному волонтерстві, яка сталася з початку повномасштабної війни. Це явище стало більш гнучким. Компанії оперативно реагують на виклики, наприклад, облаштовують укриття, організовують евакуацію чи підтримують працівників, які опинилися в зоні бойових дій.
Залученість у проєкти та волонтерські тренди
Традиційними активностями в межах корпоративного волонтерського руху для українських компаній лишалися щорічні екотолоки, прибирання територій та висаджування дерев, а також виготовлення окопних свічок, плетіння маскувальних сіток, ремонт автомобілів для захисників, приготування їжі для військових.
Залученість до таких волонтерських справ можлива лише через гарну комунікацію з працівниками, адже саме відкритість, довіра та прозорість мотивують людей долучатися до спільної мети. Коли кожен працівник розуміє, як його внесок допомагає змінювати ситуацію, формується спільна відповідальність за результат. У 2024 році наш стратегічний партнер КСВ-ініціатив МХП — «МХП-Громаді», допоміг відновити бібліотеку в деокупованому селі Рудницьке на Київщині.
Ми розповіли колегам про історію цього проєкту: під час окупації російські військові зруйнували інфраструктуру села, знищили школу та пошкодили приміщення бібліотеки. Вибили двері, топталися по прапору, ходили чоботами по книгах про незалежність України. Ця історія зворушила співробітників і,коли ми запропонували поповнити книжковий фонд якісною літературою, багато хто долучився до збору. У результаті ми передали в оновлену бібліотеку майже 100 чудових книг, які принесли зі своїх домашніх полиць наші колеги. І подібних кейсів, коли співробітники максимальні залучені в зовнішні проєкти компанії, насправді безліч.
Та підсумовуючи корпоративне волонтерство за 2024 рік, ми переконуємося, що люди, об’єднані спільними цінностями та метою, здатні реалізовувати масштабні проєкти, які змінюють життя громад, допомагають тим, хто потребує підтримки та беззаперечно роблять вагомий внесок у розвиток суспільства.