Google — лідер ринку онлайн-пошуку протягом десятиліть. «Загуглити» стало загальноприйнятим терміном. Коли справа доходить до пошукових систем, продукт материнської компанії Alphabet важко перевершити, особливо у мобільному сегменті.
За даними Statcounter, у 2022 році частка Google на ринку смартфонів складала близько 96%. Yahoo! — 0,8% всіх пошукових запитів, російський сервіс Яндекс — 1%, а китайський Baidu — близько 1,1%. На ринку настільних комп’ютерів американський конкурент, який майже не представлений, якщо говорити про використання мобільних телефонів, досягає частки ринку близько 9%: пошукова система Microsoft Bing.
Bing доступний для широкої публіки з січня 2012 року, але, незважаючи на його зростаюче використання, останніми роками він був скоріше другорядним гравцем. Тепер все може змінитись. У січні Microsoft оголосила, що інвестує десять мільярдів доларів США в стартап OpenAI в галузі штучного інтелекту. У свою чергу, продукти компанії, яка була заснована як некомерційна та фінансувалася, зокрема, Ілоном Маском та Пітером Тілем, мають бути повністю інтегровані у додатки Microsoft. Наприклад, версія Bing, підтримувана текстовим генератором ChatGPT, поки що перебуває у стадії закритого бета-тестування.
Тим часом Google бореться із проблемами, пов’язаними з реалізацією свого конкурента ChatGPT, Bard. У рекламному ролику, що присвячений продукту ШІ, додаток, серед іншого, зробив невірні заяви про телескоп Джеймса Вебба. Ціна акцій Alphabet згодом впала приблизно на 10 відсотків вранці 8 лютого.
Перед тим як перейдемо до розгляду статистики за 2023 рік, давайте згадаємо як виглядала статистика в:
- Топ пошукових систем 2015,
- Топ пошукових систем 2016,
- Топ пошукових систем 2017,
- Топ пошукових систем 2018,
- Топ пошукових систем 2019,
- Топ пошукових систем 2020,
- Топ пошукових систем 2021,
- Топ пошукових систем 2022.
Щоб скласти рейтинг популярності пошукових систем у світі, достатньо скористатися даними Statcounter. Цей безкоштовний онлайн сервіс із центральним офісом у Дубліні аналізує дані понад 3 млн. веб-ресурсів на всіх континентах та надає точні відомості щодо трафіку та інших основних показників у галузі IT-технологій.
Рейтинг пошукових систем світу
Частка ринку пошукових систем для настільних комп’ютерів, світ:
Таблиця: Частка ринку пошукових систем у світі в 2023 та 2022 роках, десктоп:
Частка ринку пошукових систем у світі, десктоп | ||
Бренд: | 2023 | 2022 |
86,55 | 85,21 | |
bing | 7,23 | 8,05 |
Yahoo! | 2,16 | 2,63 |
Yandex | 1,9 | 1,21 |
DuckDuckGo | 0,67 | 0,99 |
Baidu | 0,4 | 0,9 |
CocCoc | 0,24 | 0,11 |
Sogou | 0,23 | 0,17 |
Naver | 0,19 | 0,11 |
Ecosia | 0,13 | 0,23 |
Haosou | 0,09 | 0,07 |
Seznam | 0,06 | 0,06 |
StartPage | 0,03 | 0,04 |
Qwant | 0,03 | 0,06 |
Daum | 0,02 | 0,04 |
t-online | 0,01 | 0,01 |
Other | 0,06 | 0,11 |
Частка ринку пошукових систем для мобільних, квітень 2023, світ:
Таблиця: Частка ринку мобільних пошукових систем у світі, 2023 та 2022 роки:
Частка ринку мобільних пошукових систем у світі | ||
Бренд: | 2023 | 2022 |
95,69 | 95,43 | |
Baidu | 0,47 | 1,48 |
Yahoo! | 0,57 | 0,79 |
Yandex | 1,53 | 0,71 |
bing | 0,5 | 0,53 |
DuckDuckGo | 0,44 | 0,52 |
Naver | 0,26 | 0,13 |
Ecosia | 0,06 | 0,11 |
Petal Search | 0,11 | 0,11 |
Shenma | 0,03 | 0,04 |
CocCoc | 0,24 | 0,03 |
Seznam | 0,03 | 0,03 |
Sogou | 0,03 | 0,02 |
StartPage | 0,01 | 0,01 |
Haosou | 0,02 | 0,01 |
Other | 0,01 | 0,05 |
У 2023 році частка ринку Baidu становила лише 0,44% (0,4% на ПК, 0,47% на мобілках), а в 2022 було 1,2% (0,9% на ПК, 1,48% на мобілках). Google цього року піднявся до 95,69% на мобільних та до 86,55% на десктопах.
Рейтинг пошукових систем в Україні
Серед пошукових систем в Україні лідер той самий, що й у світі:
Таблиця: Частка ринку настільних пошукових систем в Україні, 2023/2022 роки:
Частка ринку настільних пошукових систем в Україні | ||
Бренды: | 2023 | 2022 |
87,39 | 86,61 | |
Yandex | 10,08 | 10,46 |
bing | 1,74 | 1,55 |
DuckDuckGo | 0,48 | 0,74 |
Mail.ru | 0,06 | 0,4 |
Yahoo! | 0,19 | 0,2 |
Ecosia | 0,01 | 0,01 |
StartPage | 0,01 | 0,01 |
Other | 0,04 | 0,02 |
Частка ринку пошукових систем для мобільних, Україна:
Таблиця: Частка ринку мобільних пошукових систем, Україна, 2023/2022 роки:
Частка ринку мобільних пошукових систем Україна | ||
Бренды: | 2023 | 2022 |
93,92 | 94,41 | |
Yandex | 5,31 | 4,19 |
bing | 0,32 | 0,42 |
DuckDuckGo | 0,31 | 0,61 |
Yahoo! | 0,06 | 0,11 |
Petal Search | 0,04 | 0,01 |
Ecosia | 0,01 | 0,02 |
Other | 0,03 | 0,23 |
З травня 2017 року Указом президента №133/2017 в Україні заблоковано російські пошукові системи Yandex та Mail.ru. Щоправда, чимало користувачів оминають заборону за допомогою VPN. Тому гнаний Яндекс все-таки займає другий рядок рейтингу, хоч і з великим відставанням від першого місця. У 2015 році йому належало близько 33% ринку, а у 2017 — вже лише 18,3%. Після 24.02.22 р. його показники в Україні стрімко падають.
Читайте також про 50+ альтернативних пошуковиків гіганту Google
Лідери пошуку в Інтернеті
Найбільшу у світі пошукову систему створили 1998 року два студенти зі Стенфорда — Ларрі Пейдж та Сергій Брін. Хоча взагалі вони збиралися зробити цифрову бібліотеку. Назвати вирішили “Googol”, що означає десять сотою мірою. Однак у процесі реєстрації домену припустилися помилки і вийшов Google.
Сьогодні Google перетворився на казкового дракона, що лежить на купі золота. Щоб переконатись у цьому, достатньо поглянути на рейтинги. Будь-який проєкт в інтернеті розробляється з огляду на те, щоб максимально відповідати вимогам ранжування цієї системи. Хоча все могло б бути інакше. Якби у 2002 році власники Yahoo! домовилися з господарями Гугла про купівлю останнього (за пошуковик пропонували $1 млрд.), то ім’я монстра звучало б зовсім інакше.
Google не обмежує свою діяльність рамками пошуку. Це також популярна платформа для рекламних та аналітичних матеріалів, система обробки графіки з її подальшим аналізом, інструмент для маркетингу, штучний інтелект, онлайн перекладач, програмне забезпечення для аудіоматеріалів та відеороликів, трекер, GPS навігатор тощо. Пошуковик високо функціональний та максимально комерціалізований, пропонує у видачі багато реклами. Це наслідок монетизації даних користувачів, тож у плані конфіденційності Google не є ідеалом. Зате він може надати багато корисної інформації про дії своїх відвідувачів. Видача максимально релевантна.
Домінування на ринку пошукових систем — це не лише смачні «плюшки». Ложкою дьогтю для Google є пильне стеження з боку галузевих спостерігачів та влади Євросоюзу. Як наслідок — мільярдні штрафи за порушення антимонопольного законодавства. Наприклад, у 2019 році власникам пошуковика за рішенням комісії ЄС довелося заплатити 1,5 млрд. євро, коли виявились обмеження у договорах, які знижують конкурентоспроможність сторонніх сайтів.
Bing
Пошукова система Bing не надто популярна в Україні. За статистикою їй вантажить лише один користувач із ста. Найбільше шанувальників знаходиться у США (31%) та Китаї (18%), а також у Канаді, Великій Британії та Німеччині. Користувачів приваблює симпатичний дизайн, наявність візуального пошуку та висока функціональність: можна встановити, скільки результатів система покаже на одній сторінці та багато іншого.
Головна запорука успіху — система, як продукт Microsoft, за замовчанням встановлюється на смартфонах з операційною системою Windows. І якщо є бажання, наприклад, встановити Google Chrome і потім на ньому працювати, то все одно доведеться хоча б раз запустити Bing. Плюс ще в браузері Explorer є такий елемент, як BingBar, це теж додає очок.
Ну і, нарешті, багато людей користуються Bing просто тому, що він встановлений — навіщо щось шукати, якщо все вже є. Тим більше, що пошукова система не така вже й погана, особливо для тих, кому комп’ютер потрібен для роботи. Bing дає можливість налаштувати меню «під себе», перемикається на всі основні європейські та азіатські мови, «не любить» порушників авторських прав та не пропускає надто відвертих матеріалів. Пошук можна вести за відео, картинками, новинами або просто за словами. Простий інтерфейс з динамічно оновлюваним тлом містить мінімальну кількість посилань.
Baidu
Китайська пошукова система Baidu надзвичайно поширена у цій країні та інших азіатських державах. Однією з причин є рішення уряду КНР у 2003 році про безстрокову фільтрацію вмісту Мережі («Великий Китайський файрвол»). Через це китайські громадяни не можуть скористатися сервісами Гугла. За рахунок величезної кількості “своїх” відвідувачів (92% — китайці), Baidu входить до першої п’ятірки світового рейтингу.
Функціональний набір Baidu дуже пристойний, схожий на начинку Google. Також із очевидних плюсів слід назвати наявність японської версії, ефективний антивірус та вбудовану енциклопедію, яка в Піднебесній набагато популярніша, ніж Вікіпедія. Розробники хочуть вийти на міжнародний ринок та докладають до цього чималих зусиль. Але поза Азії заважає мовний бар’єр. Плюс розширення сприймаються європейськими антивірусами як погрози.
DuckDuckGo
Багато пошукових систем, включаючи лідерів рейтингу, мають проблеми з безпекою. Вони збирають інформацію про відвідувачів, не особливо запитуючи їх згоди, на підставі чого формують статистичні зведення. Зроблений на вільному коді DuckDuckGo таким не займається. Якщо когось цікавить максимальна конфіденційність, йому слід спробувати працювати в цій приватній програмі. За замовчуванням вона завантажується в анонімному браузері Tor. Дані про користувачів не зберігаються, шкідливі веб-сайти ефективно блокуються. DDG не відстежує розташування відвідувача і не формує видачу в залежності від його переваг. Додатковий бонус — швидка підготовка відповідей на пошукові запити.
Поряд із лідерами рейтингу, є й інші пошукові системи. Вони набагато менш популярні, проте серед них зустрічаються досить оригінальні. Наприклад, Ask.com сприймає фразу в рядку пошуку як питання і шукає відповіді. WolframAlpha знайдену інформацію здатна надати у вигляді звіту, що корисно для студентів та школярів. Офіс Ecosia працює на екологічно чистому паливі, а сама компанія регулярно витрачає більшу частину доходу на посадку дерев (1 саджанець = 45 запитів у системі). TinEye призначений для пошуку зображень, а FindSounds — звуків.
Нова українська пошукова система YEP запущена в червні 2022 року засновником популярного SEO-інструменту Ahrefs Дмитром Герасименко. Ahrefs сканує мережу з 2010 року, а це означає, що їхні роботи вже давно збирають дані. Докладніше у статті.