Матеріал підготовлено в рамках участі у конкурсі “ФінГрамота: час звернути увагу!”
За останні пару місяців в Україні відбулося значне зниження економічної активності. Карантин уже був класифікований як форс-мажор на законодавчому рівні. В наслідок чого, українські компанії отримали законну підставу для звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання своїх договірних зобов’язань. Багато українських компаній будуть змушені припинити свою діяльність, в тому числі шляхом ліквідації або банкрутства, в той час, як інші зіткнуться з фінансовими труднощами. Згідно з прогнозом, підготовленим Департаментом економічних досліджень Euler Hermes, кількість банкрутств в світі в цілому зросте цього року щонайменше на 20%.
В наслідок даної ситуації багато українців втратили роботу і не можуть дозволити собі елементарно оплачувати рахунки. За кілька тижнів коронавірус перетворився з далекої проблеми в фактор, що кардинально впливає на те, як ми живемо і працюємо.
Коли обставини змінюються майже щодня, навряд чи ситуація могла бути передбачувана. Фінансові керівники були сповнені впевненості й оптимізму щодо майбутнього року, але все різко змінилося. Невизначеність і відсутність фінансового планування негативно вплинуло на бізнес як в Україні, так і в світі. Спалах коронавіруса змінив порядок для більшості фінансових керівників, яким зараз слід якомога швидше задуматися про заходи реагування на ці потрясіння.
Легко відсунути фінансове планування на другий план, особливо під час кризи. Але, якщо українці не будуть пильно стежити за своїми грошима прямо зараз, пізніше можуть виникнути серйозні проблеми.
Оптимізм фінансових керівників в Європі
Незважаючи на досить неспокійну політичну і економічну ситуацію останніх кількох років, в лютому фінансові керівники компаній в Західній Європі з упевненістю дивилися на майбутній 2020 рік. Дві третини опитаних до спалаху Covid-19 в Європі очікували, що рентабельність і оборот їх компаній підвищиться, при цьому оцінки представників великих компаній щодо обох показників були особливо оптимістичними (зростання обігу і рентабельності очікували, відповідно, 76% і 74% респондентів з великих компаній; для порівняння, результати для компаній меншого розміру – 62% і 59%).
Опитування спочатку проводився з 5 лютого по 2 березня 2020 року, ще до основного спалаху Covid-19 в Європі. У той час тільки 2% респондентів прозорливо назвали коронавірус чинником, що викликає занепокоєння. Хоча були деякі причини і для песимізму, така заклопотаність стосувалася головним чином окремих компаній, і не була широко поширена. Незважаючи на руйнівний вплив коронавіруса на економіку, фінансові керівники зберігають помітний оптимізм щодо майбутнього. За словами Фабріса Леві, головного фінансового директора компанії Uberall у Франції, рано чи пізно все знову прийде в нормальний стан, і тоді ви знову повернетеся до своєї стратегії, і будете просто її реалізовувати.
Фінансове планування. Чи можливе воно в нинішніх умовах?
Візити клієнтів до консультантів з фінансового планування значно збільшилися після пандемії коронавіруса. Що стосується консультантів, вони повинні пам’ятати, що COVID-19 і рецесія, що з-за нього насувається, тільки погіршать занепокоєння їх клієнтів.
Що зараз важливо, щоб інвестори не брали на себе більший ризик, ніж вони можуть витримати в разі спаду на світовому фондовому ринку. Інвестори не повинні звинувачувати своїх інвестиційних консультантів в тому, що вони не уникли втрат на фондовому ринку.
Клієнти шукають впевненості в своїх інвестиціях, і вони налаштовані сьогодні більш песимістично чуючи постійні новини про стан ринків і поширення вірусу. Фізособи, особливо ті, хто планує вихід на пенсію повинні скористатися фінансовими планувальниками і менше покладатися на поради друзів, членів сім’ї або інтернету.
Для будь-якого бізнесу, навіть в найкращий час, планування – це досить складний процес. В умовах нестабільності сучасного світу компанії стикаються з додатковими проблемами в процесах планування та прогнозування:
- Розробка і моделювання постійного сценарію;
- Дискомфорт і невпевненість в майбутніх прогнозах;
- Термінова потреба в рішеннях і курсах дій;
- Неясна структура прийняття рішень і неоднозначні критерії або причини непередбачених обставин.
Що слід враховувати фінансовим директорам і лідерам планування при проведенні фінансового планування в умовах глобальної пандемії?
Оскільки компанії готуються до планування на 2021 в умовах поточної пандемії, такі стратегії можуть допомогти пом’якшити невизначеність, щоб виробити більш ефективний і корисний фінансовий план на 2021 рік.
Використовуйте силу щомісячного прогнозу
Багато організацій виконують квартальний прогноз (якщо вони взагалі виконують прогноз). Сьогодні керівники все частіше очікують, що прогнозовані дані будуть оновлюватися щомісяця, для коригування прогнозів і включення нових сценаріїв. Організаціям слід розглянути можливість прогнозування ключових позицій і основних факторів на щомісячній основі, включаючи основні показники, зростання виручки і операційний прибуток. З огляду на мінливі ринкові умови, виявлення основних факторів і показників, за якими організації щомісяця оцінюють різницю між прогнозом і фактичною сумою, може виявитися більш корисною для організації, ніж складання докладного плану.
Перегляд термінів і циклів планування
Компанії можуть відкладати терміни прийняття рішень і цикли планування (наприклад, відстрочка початку, щоб отримати більше впевненості в нинішній ситуації перед стартом). З урахуванням цього у компанії є можливість оцінити, які види діяльності дійсно приносять користь, навіть в рамках процесу стаціонарного планування, щоб упорядкувати і переорієнтувати свої зусилля для реалізації більш гнучкого підходу, який може бути використаний для 2021 року і далі.
Нові цифрові можливості також можуть зіграти значну роль в полегшенні тягаря встановлення цілей, аналізу сценаріїв, особливо коли впроваджуються технології, які можуть допомогти приймати нові дані і оцінювати їх релевантність автоматично, як частина можливостей планування.
Зсув пріоритетів на досягнення конкретних цілей
Огляди фінансових планів зазвичай проводяться протягом двох-трьох етапів. Протягом кожного раунду виконавча команда переглядає дані плану в цілому. Огляд бесід і зустрічей може бути тривалим і непродуктивним. Хоча цифри можуть змінюватися, питання часто збігаються. Який темп зростання передбачала кожна бізнес-одиниця? Чому витрати продовжують рости, коли нашим стратегічним орієнтиром було тримати цифри на одному рівні? У такі нестабільні часи наскрізний цикл огляду може привести до неефективних дискусій або недостатньої здійсненності з точки зору термінів.
Замість цього організації повинні концентрувати кожну сесію перевірки на конкретній меті, цільовому поточному операційному середовищу (наприклад, зміщення акценту з прибутковості на ліквідність, визначення пріоритетів портфеля і управління короткостроковими витратами). Зосередивши бесіду на цілях, компанії можуть мати змістовні, цілеспрямовані бесіди, необхідні для більш аналітичного виконання.
Для успішної реалізації фінансовим компаніям і організаціям слід кинути виклик існуючим механізмам, за допомогою яких вони виконують свої процеси планування і прогнозування та розробляють відповідні сценарії. Цілеспрямовані зусилля з використанням короткострокових і довгострокових стратегій, можуть зміцнити можливості планування в періоди криз.
Що таке алгоритмічне моделювання і прогнозування?
Алгоритмічне моделювання і прогнозування використовують статистичні моделі для опису того, що може статися в майбутньому. Це процес, заснований на сховищах історичних даних компанії і ринку, статистичних алгоритмах, обраних досвідченими дослідниками даних, і сучасних обчислювальних можливостях, які можуть зробити збір, зберігання і аналіз даних швидким і доступним.
Моделі прогнозування пропонують велику цінність, коли вони можуть враховувати відхилення, обробляти події і аномалії в даних і самостійно коригувати курс. Згодом точність прогнозування поліпшується, оскільки алгоритми «вчаться» на попередніх циклах.
Життя «тут і зараз» для населення
Незалежно від того, чи живете ви в поодинці, маєте сім’ю або володієте бізнесом, грошові потоки є ключем до управління вашою короткостроковою ситуацією під час пандемії. Складіть короткостроковий план вашого життя і ваших дій.
Регулярно переглядайте свій бюджет і аналізуйте, куди йдуть ваші гроші. Тепер настав час подумати про те, які витрати на ведення домашнього господарства можуть бути розумно скорочені. Наприклад, якщо всі в родині транслюють Netflix, можливо, настав час переглянути пакет кабельного телебачення.
Однак будьте реалістами: вам не потрібно усувати всі витрати, які приносять вам позитивні емоції або щастя, щоб не впадати в депресію. Ці невеликі зміни повинні бути керованими в довгостроковій перспективі.
Якщо ваше фінансове становище погіршується і у вас виникають проблеми з оплатою рахунків, позик та інших витрат, подумайте про те, щоб зв’язатися з кредиторами, кредитними службами та іншими кредиторами. Вам може бути запропоновано декілька варіантів, особливо якщо ви звертаєтеся рано. Крім того, переконайтеся, що ви в курсі різних програм державної підтримки, доступних для вас.
Після того, як був складений короткостроковий план, прийшов час подумати про те, наскільки гладко пройшов цей процес і чи потрібно вам підготуватися до несподіваних ситуацій, які можуть виникнути в майбутньому.
Саме тут зараз і починається довгострокове планування. Ви можете почати вносити корективи в створення запасних фондів і резервних рахунків, для того, щоб ви були захищені в наступний раз, коли станеться криза. Якщо у вас є готівкові заощадження, зараз також може бути час скористатися можливостями довгострокових інвестицій.
Щоб допомогти краще подбати про ваші фінанси, вам допоможе підтримка професійного планувальника, такого як професіонал CFP або професіонал QAFP ™. Він може допомогти вам керувати як короткостроковим, так і довгостроковим фінансовим плануванням.
Читайте також:
Як правильно вести особисті фінанси, щоб вони не співали романси
Как научному стартапу найти финансирование
У що інвестувати? 15 найкращих і найвигідніших ідей для вкладення грошей