Попри складну економічну та безпекову ситуацію, спричинену російською агресією, український бізнес демонструє витривалість та будує плани на майбутнє в Україні. Дослідницька компанія Gradus Research провела наприкінці травня 2023 опитування серед представників малого, середнього та великого бізнесу в Україні, аби дізнатись, як себе почувають компанії, яким чином виживають в умовах війни, що триває вже 16-й місяць, що планують та які прогнози щодо тривалості активних бойових дій вони дають.
Результати опитування демонструють, що бізнес активно адаптується до існування в новій реальності
Половина (50%) опитаних компаній працює у довоєнному режимі. Ще більше третини (38%) — працюють частково. 4% респондентів навіть створили новий бізнес після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну.
Інша закономірна тенденція — масова трансформація бізнесу, як данина вимогам нової реальності
Половина опитаних підприємців (50%) декларують, що бізнес частково або повністю трансформувався, або перебуває в цьому процесі. Ще 16% респондентів кажуть про необхідність галузевої трансформації, проте вона ще не відбулася.
І якщо в липні 2022 року 50% опитаних компаній здійснювали чи планували релокацію бізнесу, то наразі спостерігаємо протилежний тренд — 62% респондентів кажуть про те, що бізнесу не потрібно переїжджати.
Бізнес залишається в Україні
70% респондентів, чий бізнес був релокований чи планує релокацію, перенесли його в межах України. Ще 13% опитаних декларують, що їх бізнес перенесений в межах країни, при цьому його географія розширилась також і за кордон.
“Попри те, що переважна більшість українських підприємців бачить майбутнє своїх компаній в Україні, вони не мають ілюзій щодо швидкого закінчення війни і усвідомлюють, що це гра в довгу. Якщо минулого літа найбільша частка респондентів (34%) вважала, що активні бойові дії в Україні триватимуть до зими 2022, то наразі 27% прогнозують завершення війни до кінця наступного року, а ще 29% кажуть, що війна триватиме довше. Це свідчить про те, що і українське суспільство, і бізнес знаходяться у стані мобілізації внутрішніх ресурсів”, — коментує Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка Gradus Research.
Повний звіт за результатами дослідження доступний до завантаження на сайті Gradus Research за посиланням.
Опитування проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Аудиторія дослідження: чоловіки та жінки, які є власниками, або керівниками малого, середнього та великого бізнесу (104 респонденти), а також чоловіки та жінки, які працюють в ІТ- секторі (57 респондентів). Період проведення опитування: 23 травня – 1 червня 2023 року.