Нам усім радять купувати страховку і не раз – на життя, здоров’я та навіть на покупку нової машини чи відкриття нового бізнесу. Світ, у якому ми живемо, сповнений невизначеностей та ризиків, включаючи нинішню ситуацію з Covid-19.
Хоча не завжди можливо запобігти виникненню небажаних подій, фінансовий світ розробив продукти, які захищають людей та підприємства від таких втрат, компенсуючи їх фінансовими ресурсами. Страхування — це фінансовий продукт, який знижує чи виключає вартість збитків чи наслідки збитків, спричинених різними типами ризиків.
Навіщо вам потрібне страхування, до кого звернутися у разі потреби, яка страхова компанія найкраща та надійніша станом на 2021 рік в Україні?
Щорічні рейтинги страхових компаній допомагають нам орієнтуватись на страховому ринку. Про це йдеться у нашому матеріалі.
Що таке страхування і навіщо воно вам потрібне в наші дні?
Поняття страхування дуже просте для розуміння. Ви сплачуєте щомісячний або щорічний внесок страховій компанії за страхування свого життя, здоров’я, транспортного засобу, майна тощо. На певний період. Натомість страховик відшкодовує матеріальні збитки у разі заподіяння шкоди застрахованій особі чи предмету.
Таким чином, ви переводите ризик фінансових втрат, які можуть виникнути через невизначеність у житті, на страхову компанію за невелику плату. Від мистецтва до домашніх тварин, існує страховка для багатьох речей, і потрібно скористатися страховкою відповідно до їхніх потреб і пріоритетів.
Пандемія Covid-19 торкнулася багатьох напрямків бізнесу, де є страхове покриття. Торкнуті області включають, крім іншого, переривання бізнесу (наприклад, збій у ланцюжках поставок і неможливість працювати у звичайному режимі через урядові заходи), страхування торгових кредитів (покриття для підприємств, якщо клієнти, які заборгували гроші за продукти чи послуги, затримують оплати або не заплатили взагалі), подорожі, кібер-відповідальність (через збільшення роботи з дому) та скасування заходу.
Візьмемо, наприклад, Вімблдон, найстаріший чемпіонат світу з тенісу, який проводиться у Лондоні кожного червня. Очікується, що страхування від пандемії для цієї події призведе до виплати 114 мільйонів фунтів стерлінгів у зв’язку зі скасуванням цьогорічного турніру. Яскравішим прикладом страхових виплат через зрив події є перенесення Олімпійських ігор у Токіо, при цьому аналітики Jefferies оцінюють страхову вартість цієї події у 2 мільярди доларів (Insurance Journal, 2020).
У той час, як багато страховиків врахували і включили ризик пандемії у свої страхові ризики, глобальні наслідки Covid-19 призвели до того, що багато коментарів ризику описали його як подію «чорного лебедя» – іншими словами, подію, яка лежить поза сферою звичайних очікувань.
Як вплинув COVID-19 на страховиків?
Багатогранний характер пандемії Covid-19 торкнувся багатьох напрямів бізнесу. Згідно зі звітом про світове страхування 2021 року, понад 60% опитаних керівників страхових компаній заявили, що ситуація з COVID-19 вплинула на залучення нових клієнтів. Щоб повернути втрачені позиції, страховикам слід подумати, як утримати клієнтів і оцінити ефективність їх каналів комунікації.
Подібно до того, як COVID-19 змусив страховиків використовувати віддалені та цифрові способи роботи, він, безсумнівно, сприятиме ширшому прискоренню впровадження технологій у галузі. Це, звичайно, тенденція, яка існує у нас уже кілька років, але нинішня ситуація її значно прискорить.
У той час як 87% страховиків заявляють, що інвестуватимуть у цифрові вдосконалення, лише 32% вважають, що цифрові канали є ефективними для забезпечення продажів, оскільки їм не вистачає можливостей для персонального консультування. Цифрові канали отримали високі оцінки за цілодобову доступність, простоту оновлення інформації для страховиків та можливості пошуку. У Китаї, наприклад, пандемія підвищила популярність та використання сервісів онлайн-платформи, таких як Ping An’s Group Doctor, яка об’єднує пацієнтів та лікарів та надає послуги онлайн-консультацій. Більше інформації передається у цифровому вигляді, наприклад, зображення чи відео, підтримки оцінки чи обробки претензій. Велика агентська мережа Італії, яка традиційно працює через особисті зустрічі з клієнтами, зараз не має іншого вибору, крім як використовувати більше цифрових методів.
Вийшовши з кризи, сектор може виглядати принципово інакше: набагато більш гнучким, безпечним, підключеним та оснащеним цифровими технологіями. Саме страховики, які дотримуються курсу та йдуть у ногу з цією трансформацією, швидше за все, виявляться у виграші.
Ситуація на ринку страхування в Україні: хто кращий?
Страховий ринок України у 1 півріччі 2021 року показав зростання на 17,9%. Валові страхові премії страховиків зросли із 21 млрд грн. до 24,8 млрд. грн. Чисті премії зросли на 25,6% із 18,7 млрд грн. до 23,5 млрд. грн. У звітному періоді було укладено 63,2 млн. договорів страхування (+9,1%).
У другому кварталі активи українських страховиків трохи зросли, незважаючи на припинення діяльності деяких учасників ринку. Валові страхові премії у більшості сегментів страхування зросли порівняно з попереднім кварталом.
Активи страховиків України за балансом становили 65,2 млрд грн, тоді як на аналогічну дату роком раніше 61,9 млрд грн. Обсяг активів, визначених законодавством для надання коштів страхових резервів, скоротився на 17,3% до 46 млрд. грн. Обсяг сформованих страхових резервів зріс на 11,7% до 35 млрд. грн. Обсяг сплачених статутних капіталів скоротився на 6,6% до 8,97 млрд. грн.
ТОП-10 найбільших ризикових страховиків за валовими преміями, 1 півріччя 2021
№ | Страхова компанія | Валові премії, тис. грн. |
1 | ARX | 1 583 815 |
2 | УНІКА | 1 492 601 |
3 | ТАС СГ | 1 152 644 |
4 | УСГ | 1 072 914 |
5 | АРСЕНАЛ СТРАХУВАННЯ | 1 009 901 |
6 | ІНГО | 966 100 |
7 | PZU УКРАЇНА | 769 717 |
8 | ВУСО | 764 757 |
9 | АЛЬФА СТРАХУВАННЯ | 676 118 |
10 | ПРОВІДНА | 645 959 |
Дані: forinsurer.com/ratings
ТОП-10 найбільших ризикових страховиків з виплат, 1 півріччя 2021
№ | Страхова компанія | Виплати на 30.03.2021, тис. грн. |
1 | УСГ | 1 250 540 |
2 | УНІКА | 670 456 |
3 | ARX | 602 857 |
4 | ТАС СГ | 553 734 |
5 | ІНГО | 438 824 |
6 | АРСЕНАЛ СТРАХУВАННЯ | 382 254 |
7 | ВУСО | 281 156 |
8 | ПРОВІДНА | 280 069 |
9 | PZU УКРАЇНА | 255 715 |
10 | ОРАНТА | 213 200 |
Рейтинг надійності страхових компаній – 2021
Страхова компанія | Рейтинг | Зібрані премії, млн. грн. | Рівень виплат % | Ліквідність % |
ARX | 4.0 | 2680.0 | 44.1 | 22.4 |
СК «Уніка» | 3.5 | 2495.6 | 57.0 | 1.7 |
ТАС | 3.0 | 2026.9 | 48.9 | 1.2 |
Українська страхова група | 3.5 | 1913.2 | 57.5 | 12.7 |
Арсенал Страхування | 3.0 | 1846.1 | 39.0 | 38.5 |
СК Інго | 3.0 | 1645.5 | 50.3 | 10.9 |
СК PZU Україна | 3.0 | 1485.6 | 52.6 | 5.1 |
СК ВУСО | 3.0 | 1162.4 | 38.3 | 69.7 |
Альфа Страхування | 3.5 | 1150.7 | 31.8 | 94.8 |
Оранта | 3.0 | 958.2 | 42.4 | 3.6 |
Універсальна | 3.0 | 953.8 | 31.4 | 9.5 |
Аска | 2.0 | 937.3 | 23.9 | 16.2 |
Альянс | 2.5 | 904.2 | 6.3 | 89.4 |
Провідна | 2.5 | 841.1 | 63.4 | 14.0 |
Княжа | 2.5 | 823.7 | 36.3 | 11.0 |
Рейтинг Mind.ua
НБУ планує ґрунтовно «прочесати» та проредити страховий ринок. Найближчими роками Нацбанк має намір домогтися:
- підвищення рівня капіталізації, ліквідності та стійкості страхових компаній;
- диверсифікації страхових продуктів та посилення конкуренції на ринку страхових послуг;
- прозорості роботи ринку страхування та підвищення його привабливості для інвесторів.
Головний документ, який змінить картину ринку – новий закон «Про страхування». Щоб він набув чинності, Верховна Рада має ухвалити законопроєкт №5315, який уже зареєстрований у парламенті. Його норми наблизять страховий сектор до європейських стандартів, встановлять нові вимоги до мінімального розміру капіталу страховиків (32 млн грн для ризикових компаній та 48 млн грн для компаній зі страхування життя), змінять правила ліцензування, посилять вимоги до професіоналізму та репутації менеджменту страхових компаній.
Висновки: Все це має призвести до того, що страховики, які не мають грошей для розвитку або не відповідають нормативам, самі залишать ринок. У результаті кількість підприємств значно скоротиться.