Малий та середній бізнес (МСБ) складає 99% усіх світових організацій з приблизно 400 мільйонами компаній, що працюють у всьому світі. У країнах Центральної та Східної Європи, до яких належить Україна, як і у всьому світі, МСБ представляє більшість підприємств. Нещодавнє глобальне дослідження Microsoft щодо ставлення представників малого та середнього бізнесу до технологій показує, що понад 80% МСБ визнають важливість технологій для досягнення бізнес-цілей, а 42% вважають технології життєво важливими для бізнесу.
Згідно з недавнім Microsoft Digital Futures Index, ті країни, які інвестують у цифровий розвиток, демонструють вищий рівень екологічності, економічної стабільності, інновацій та конкурентоспроможності. Ключову роль у розвитку цих країн грає сильний і добре розвинений у цифровому відношенні сектор МСБ.
Наприклад, 71% опитаних представників малого та середнього бізнеса відмітили зростання своєї компанії за останній рік. Серед опитаних 11% нових стартапів, більш ніж половина яких орієнтовані на довготривалий бізнес-цикл, а малий та середній бізнес зацікавлений не лише працею на локальному ринку. Так, 30% відповіли, що представлені більш ніж у трьох країнах, а 27% працюють у двох регіонах.
Як і гравці великого бізнесу, МСБ прагнуть до цифрової трансформації з метою скорочення витрат, підвищення ефективності робочих процесів та отримання доступу до нових ринків. Однак, вони мають дещо інші цілі та моделі поведінки. Зокрема, МСБ, в порівнянні з глобальними компаніями, частіше орієнтований на клієнта та відносини з ним.
Ще один фактор, що впливає на впровадження цифрових технологій: малий та середній бізнес знаходиться під сильним впливом керівництва відповідального за прийняття рішень. Як правило, це призводить до формування моделі поведінки, коли МСБ починають поводитися, як звичайні “споживачі”. Крім того, вартість технологій — ще один чинник, що не сприяє швидкій цифровій трансформації. Про це повідомило 47% опитаних.
За даними Microsoft, 47% учасників дослідження відзначили важливість такого критерію, як “надійність та безпека”, що грають вагому роль під час вибору нових технологій для інтеграції у бізнес-процеси. Лише 5% повністю відмовляються від цифрової трансформації з урахуванням нових реалій ринку.
З огляду на результати дослідження, було виявлено 3 лояльні групи до переведення свого бізнесу на нові цифрові технології серед представників МСБ: ті, хто при запуску відразу їх використовує (11%), “швидко адаптуються” (46%) і так звані “послідовники” (32%).
Серед успішних прикладів використання нових цифрових технологій у Східній Європі та країнах Балтії можна згадати наступні проєкти:
- Український стартап Elai.io, що оперує штучним інтелектом, надає допомогу клієнтам у використанні тексту для створення відеоконтенту та персоналізованих відеороликів з використанням можливостей ШІ та за участі реальних людей.
- Enefit, провідний постачальник енергії в країнах Балтії, також відомий як Eesti Energia в Естонії, створив вдосконалене та ефективне середовище для співпраці, базуючись на Microsoft 365 і Azure, наслідуючи приклад цифрової трансформації уряду Естонії.
- Стартап-компанія RoboEatz з Латвії розробила повністю автономну роботизовану кухонну систему, яка самостійно готує та подає широкий асортимент страв.
- Стартап Uniqa з Казахстану є прикладом використання штучного інтелекту в повсякденному житті. Він збирає та аналізує дані з реальних розмов в режимі 24/7 в реальному часі, а потім відображає їх у звітах Power BI, аби використовувати ці дані для прийняття більш ефективних управлінських рішень.
«Ми бачимо, що першопрохідники впроваджують новітні технології у свій бізнес та більше інвестують у хмарні рішення, що підвищує їхню продуктивність та стимулює інновації. Сьогодні представники МСБ у пошуках більшого, ніж просто технологічні рішення — вони шукають підтримки у вигляді рекомендацій щодо технологічної стратегії через партнерство та фінансову допомогу. Крім того, простота та гнучкість технологічних інструментів демократизують доступ малих та середніх організацій до технологій корпоративного рівня. У Microsoft ми створили механізм обслуговування клієнтів більш гнучким і доступним, де немає обмежень у доступі до технологій», — зазначив Дьюла Сарузі, регіональний директор з корпоративного та малого бізнесу, регіону Центральної та Східної Європи Multi-Country Microsoft*.
*Регіон Центральної та Східної Європи Multi-Country Microsoft включає 25 країн Центральної та Східної Європи та Євразії: Вірменія, Албанія, Азербайджан, Боснія та Герцеговина, Болгарія, Хорватія, Естонія, Грузія, Угорщина, Латвія, Литва, Казахстан, Косово, Киргизстан, Молдова, Монголія, Чорногорія, Північна Македонія, Сербія, Словенія, Таджикистан, Туркменістан, Україна та Узбекистан.