Стрижка в FaceTime або ремонт мікрохвильовки в Zoom — карантин народжує все нові тренди і радикально змінює модель споживання продуктів. Але чи стане ця модель звичною? Спробуємо розібратися, чому змінилася психологія покупців і які інновації виживуть в стресових умовах.
Онлайн-тренди: «виклик» фахівця додому
Якщо розвиток електронної комерції і потокового відео під час карантину просто прискорився, то деякі сегменти ринку винайшли абсолютно нові рішення. Останніми онлайну здалися сервіси, що пов’язані з фізичною взаємодією професіоналів і клієнтів: тепер таких фахівців можна «викликати додому».
Стрижка
З середини березня до середини квітня частота Google-запиту «як підстригтися самостійно» зросла в десять разів. Масовий попит привів на ринок нову послугу — «віртуальний перукар». Під час персонального онлайн-сеансу в відеочаті професіонал керує стрижкою, розповідаючи, як правильно орудувати машинкою або ножицями.
Одним з найвідоміших став проект You Probably Need A Haircut, який пропонує послуги кількох десятків перукарів.
«Ми думали, що платформа буде популярна серед молодих людей, які готуються до Zoom-побачень, але виявилося, що середній вік клієнтів становить 50 років», — каже засновник сайту Грег Айзенберг.
Перукарі впевнені: новий сервіс буде затребуваний і після закінчення карантину.
«Кожен, хто спробував віртуальні послуги, розуміє, що це ще одне джерело доходу, — вважає менеджер Національної асоціації перукарів США Джанна Майклсон. — Я не думаю, що це піде. Перукарі і стилісти будуть адаптуватися все більше і більше».
Фотографія
Поки всі творчі проекти були поставлені на паузу, фотографи запропонували новий продукт — онлайн-зйомки по FaceTime або Zoom. Звичайно, якість знімків не зрівняється з традиційними фото, але суть не в чіткості картинки, а в емоціях, стверджує Крістен Лопес з агентства весільних фотосесій Dearly Beloved Weddings:
«Ми повинні адаптуватися як малий бізнес і знайти способи дати нашим парам емоційний, справжній досвід, що запам’ятовується. Головна мета в тому, щоб повеселитися з вашим партнером і створити позитивні спогади в напружений час».
Віртуальні зйомки активно практикують і в fashion-індустрії. Нью-йоркський фотограф Кет Ірлін публікує фотосесії по FaceTime, в тому числі з Сінді Кроуфорд і Хеленою Крістенсен. А Vogue Italia опублікував в квітневому номері результат онлайн-фотосесії з супермоделлю Белою Хадід.
«Постарайтеся отримати максимальну користь з ситуації, бути трохи безстрашним і спробувати щось нове, тому що ви не знаєте, що може спрацювати»,
— радить американський фотограф Карім Вірго, який через тиждень після запуску онлайн-послуги отримав кілька сотень запитів. Він збирається продавати цей продукт і після закінчення пандемії — для тих, хто не зможе приїхати на зйомки особисто.
Фотограф Карім Вірго під час віртуальної фотосесії
Робота по дому
«Телеобслуговування» — так називають нову послугу онлайн-лагодження несправностей в будинку. Сантехніки, електрики, слюсарі в відеочаті вивчать проблему і проінструктують, як її виправити. В крайньому випадку, якщо поломка дуже складна або термінова, фахівці можуть виїхати додому.
«Ми думали запропонувати щось подібне раніше, але ця ситуація прискорила плани, — каже засновник сервісу робіт по дому Sheltr з США Ендрю Вінн. — Наші співробітники зазвичай витрачають від 20 до 40 відсотків часу, переїжджаючи з одного будинку в інший. Якщо ми будемо допомагати людям по телефону, це заощадить багато часу».
Тенденції майбутнього: офлайн як прерогатива лакшері
Карантин показав важливість онлайн-продукту для будь-якого бізнесу. Але наскільки віртуальні послуги будуть затребувані в найближчому майбутньому? Аналітики виділяють кілька тенденцій, на які впливають два фактори: прагнення до безпеки і економія.
Сильний стрес
Генеральний директор однієї з найбільших інвестиційних компаній світу BlackRock Inc. Ларрі Фінк вважає, що світ вже не буде колишнім:
«Люди фундаментально переосмислюють те, як ми працюємо, робимо покупки, подорожуємо і збираємося. Коли ми вийдемо з цієї кризи, світ стане іншим. Психологія інвесторів зміниться. Бізнес зміниться. Витрати зміняться. І ми будемо більш глибоко залежати від наших сімей і один від одного, щоб залишатися в безпеці».
У звіті брендингової компанії Big Red Rooster йдеться, що пандемія-2020 вплине на поведінку покупців набагато сильніше, ніж криза 2008 року.
«Нові звички, що сформувалися під час пандемії, вийдуть далеко за межі наших витрат», — впевнена віце-президент по стратегії і аналітиці в Big Red Rooster Емілі Міллер.
Фінансова криза
Аналіз McKinsey Global Institute показує: нинішній економічний стрес може стати найсильнішим за останні майже сотню років. Виживуть ті інновації, які сприяють економічному і соціальному добробуту. Онлайн-йога або стрижка в кілька разів дешевше аналогічних офлайн-послуг. Крім того, це відмінний спосіб скористатися послугами зірок спорту, моди або кулінарії, з якими люди не можуть практикуватися в реальному житті.
Ще один економічно вигідний тренд, який стане актуальним в найближчому майбутньому, — гібридизація: масове підключення онлайн-аудиторії до «живих» подій.
В результаті людський контакт може стати прерогативою лакшері-сегмента. Якщо 30 років тому технології були ознакою статусу, то зараз, перетворившись на масове явище, вони різко втрачають цінність. Відключення телефону, вихід з соцмереж і живе спілкування стають символом розкоші.
Зміна психології споживачів
У звичайних умовах будь-яка нова технологія розвивається за стандартною кривою: спочатку її приймають новатори, потім ранні послідовники, рання більшість, пізня більшість і відстаючі.
Карантин зрівняв поведінку всіх груп: навіть відстаючі змушені були різко змінити звички. Це створило нові базові можливості для всіх споживачів і змінило їх світогляд, вважає маркетолог Метью Суїзі. Люди по-новому подивилися на свій спосіб життя і позбулися страху змін.
Маркетинг зараз пов’язаний з досвідом більше, ніж будь-коли. Виграють компанії, які вміють робити цей досвід кращим, в тому числі економити час клієнтів. І якщо у випадку з онлайн-торгівлею переваги були очевидні, то зараз ця тенденція торкнеться більш широкого кола послуг.
Невизначеність
Ключове слово цього року — невизначеність. Оскільки в рівнянні «коронавірус» досі багато невідомих, ні споживачі, ні бізнес не можуть будувати точних планів.
Дослідження McKinsey Global Institute показало: більше 75 відсотків споживачів у всьому світі очікують, що вплив COVID-19 на їх спосіб життя і фінанси буде відчуватися довше двох місяців, близько 50 відсотків називають термін довше чотирьох місяців.
Зрозуміло одне: соціальне дистанціювання стане нормою на якийсь час, можливо, на два роки. Щоб знизити ризики, багато хто буде уникати зайвих контактів. З огляду на те, що ситуація в світі може змінюватися дуже швидко, онлайн-послуги стануть актуальними для виживання будь-якого бізнесу.