Назва компанії Novo Nordisk нічого не говорить більшості споживачів, натомість її продукти — препарати Ozempic та Wegovy — шалено популярні серед бажаючих схуднути. Завдяки цим «фармацевтичним блокбастерам» минулого року данський гігант став найдорожчою компанією Європи, посунувши з першого місця LVMH.
Історія Novo Nordisk як першого в Європі виробника інсуліну почалася близько 100 років тому. Як ліки від діабету стали ліками для схуднення? Яке революційне відкриття привело компанію до мільярдних прибутків? Докладніше про все — в статті.
Відкриття інсуліну та заснування Nordisk
У 1921 році група вчених з Університету Торонто зробила одне з найважливіших відкриттів в медицині: інсулін для боротьби з цукровим діабетом. За цей винахід лікар Фредерік Бантінг та хімік Джон Маклеод отримали Нобелівську премію. Права на виробництво та розробку ліків Університет Торонто ліцензував великій американській фармацевтичній компанії Eli Lilly.
В той самий час до Америки з Данії приїхав біолог та нобелівський лауреат Август Крог з дружиною, доктором медицини, Марі Крог, яка страждала на діабет. Дізнавшись про інсулін, подружжя звернулося до Університету Торонто. Вони хотіли не тільки допомогти Марі, а й вивести інсулін на ринок Європи, де про нього ще ніхто не знав.
Август та Марі уклали з університетом угоду на виробництво інсуліну у країнах Скандинавії. Вдома пара стала до роботи: купувала на ринку в Копенгагені коров’ячі та свинячі підшлункові залози та в лабораторії виділяла з них інсулін.
У 1923 році на данській Lion’s Chemical Factory була створена лінія виробництва інсуліну під торговою маркою Insulin Leo. Попит на препарат зашкалював, тому за рік Август та Марі Крог, лікар Ганс Крістіан Хагедорн і власник Lion’s Chemical Factory Август Конгстед створили незалежну установу для виробництва та розповсюдження інсуліну по всій Європі.
Організацію назвали Nordisk (Nordic Insulin, тобто виробник інсуліну для скандинавських країн). Це була операційна компанія, яка повністю контролювалася благодійним фондом, створеним її засновниками. Така корпоративна структура розповсюджена в Данії через високі податки: за аналогічною схемою працює, до прикладу, Lego.
У благодійного фонду було дві місії:
- виробляти інсулін і продавати його за доступною ціною в Скандинавії, щоби надати доступ до ліків багатьом людям;
- експортувати в інші країни Європи та світу за ринковими цінами.
Конкуренція на ринку: створення Novo
Серед перших співробітників проєкту Insulin Leo, ще до появи Nordisk, були два брати-інженери — Гарольд і Торвальд Педерсени. Через сварку з керівництвом вони пішли з компанії в перший же рік роботи та заснували власний бізнес з виробництва інсуліну під назвою Novo Insulin.
Протягом наступних 65 років Novo та Nordisk запекло конкурували, що сприяло важливим відкриттям в медицині.
Основним мотивом конкуренції стало вдосконалення форми та складу продукту. Перший інсулін виробництва Nordisk був у формі таблеток, які треба було розчиняти в воді, та містив багато шкідливих для здоров’я домішок. Натомість Novo, за рахунок інженерних здібностей засновників, винайшла рідку форму інсуліну. Nordisk відповіла вдосконаленою формою препарату з пролонгованою дією, щоби вводити його можна було рідше.
Окрім того, конкуренти обрали різну стратегію розвитку. Якщо Novo масштабувала виробництво по всій Європі, то Nordisk заробляла на продажі компаніям ліцензій на виробництво інсуліну. Це зіграло проти бізнесу під час Другої світової війни.
У 1940 році нацисти окупували Данію, тому в Nordisk більше не могли отримувати гроші від країн-союзників. Натомість Novo Гітлер санкціонував як офіційного постачальника інсуліну для багатьох країн.
Хоча після війни Nordisk відновила діяльність, але значно відставала від Novo, яка стала найбільшим виробником інсуліну в Європі. Окрім того, в компанії вирішили диверсифікувати бізнес та додали нову лінійку продуктів — ензими для миючих засобів. Але цей бізнес у 70-х зазнав краху — саме тоді, коли Novo потребувала капіталу для масштабування виробництва чергової вдосконаленої форми інсуліну (MC Insulin), що успішно продавалася на міжнародному ринку.
Novo потрібен був багатий на готівку партнер. Такий, як Nordisk, яким на той час керував новий генеральний директор — Генрі Бренхем. Він не мав жодного відношення до науки, натомість був сильним підприємцем.
Бренхем швидко зрозумів, що нове покоління інсуліну змінить ринок: скоро всі будуть використовувати лише його. А оскільки Novo через відсутність капіталу поки не може масштабувати виробництво, це можливість для Nordisk повернутися в гру. Гендиректор переконав правління, що замість злиття Nordisk має відновити власні власні виробничі потужності та увірватися на американський ринок.
В результаті нової стратегії протягом 1970-х років продажі Nordisk щорічно зростали на 30 відсотків. Вона перетворилася на повноцінну виробничу компанію з потужностями по всьому світу. До 1980 року Nordisk становила десяту частину загального бізнесу Novo і третину її інсулінового бізнесу.
Поширення діабету та генна інженерія
У 80-х у світі відбулися дві речі, які докорінно змінили ринок інсуліну:
- Через нездорову їжу почала стрімко зростати частка людей з надмірною вагою та діабетом: кількість людей з діабетом 2 типу з 1980 по 2016 рік збільшилася в чотири рази.
- У Кремнієвій долині сталася революція у виробництві ліків. Завдяки генній інженерії для виробництва інсуліну більше не потрібні були підшлункові залози тварин. За складом він був ідентичний інсуліну, що виробляє людський організм.
На кінець 80-х Nordisk займає до 20 відсотків світового ринку інсуліну, натомість Novo скорочує свою частку до 30 відсотків. Цього разу у компаній є вагома причина для злиття, адже завдяки генній інженерії виробництво інсуліну потрібно масштабувати, для чого потрібні величезні капіталовкладення.
У 1989 році після об’єднання утворюється компанія Novo Nordisk. Вона контролює близько половини світового ринку інсуліну. На другому місці — американська Eli Lilly з 45 відсотками. Загальний розмір ринку інсуліну становить близько 2 мільярдів доларів (порівняно з 500 мільйонами десять років тому).
Novo Nordisk продовжує розширювати та масштабувати виробництво. Протягом 15 років дохід та прибуток щорічно збільшуються приблизно на 20 відсотків. На кінець 2003 року річний дохід компанії перевищує 4 мільярди доларів.
Нове відкриття, яке змінює гру
В Novo Nordisk працювала невелика група дослідників на чолі з вченою Лотте Б’єрре Кнудсен. Вони шукали вдосконалений шлях для лікування діабету 2 типу.
Вчені дослідили, що значною частиною механізму, який заважає організму виробляти інсулін, є гормон під назвою глюкагоноподібний пептид 1 або GLP-1. Отже, збільшивши кількість цього гормону, можна стабілізувати стан людини. Проблема в тому, що GLP-1 залишається активним у організмі лише п’ять хвилин.
Після багаторічних досліджень у 1997 році Лотте Б’єрре Кнудсен врешті вирішує проблему: розробляє аналог GLP-1 — ліраглутид, період напіврозпаду якого в організмі людини становить 13 годин. Novo Nordisk починає клінічні випробування нового препарату, які розтягуються на роки.
Паралельно такі ж процеси відбуваються в США: місцеві вчені роблять аналогічне відкриття з тією різницею, що аналогом GLP-1 виявляється гормон, який міститься в отруті ящірки. В результаті у 2005 році Eli Lilly випускає на американський ринок препарат Byetta, схвалений FDA. Втім, він не настільки ефективний, як той, що вивели в Novo Nordisk, адже вимагає двох ін’єкцій на день на відміну від однієї.
Novo Nordisk тим часом перебуває на третьому етапі випробувань — на людях. Крім ефективності препарату, вчені помічають ще один факт: щури, а потім і люди, яким ввводили дуже велику кількість ліраглутиду, переставали їсти.
У середині 2000-х вже близько третини населення США страждає на ожиріння, а дві третини мають надлишкову вагу. У всьому світі на ожиріння страждають 500 мільйонів людей. Так само, як і діабет, це — хронічне захворювання, а отже, величезний потенційний ринок для Novo Nordisk. Однак навколо препаратів для схуднення існує величезна стигма: неможливо створити ліки, які були би безпечними та ефективними.
На початку 2010 року Novo Nordisk отримує остаточне схвалення на препарат Victoza (маркетингова назва для ліраглутиду). Хоча FDA схвалює його лише для лікування діабету, люди вже знають про побічний ефект схуднення, тому препарат стає хітом на ринку. У перший рік Victoza приносить Novo Nordisk приблизно 300 мільйонів доларів. Наступного року — більше мільярду.
За кілька років в США та Європі офіційно затверджують препарат Victoza для зниження ваги, і у 2015 році дохід Novo Nordisk досягає 16 мільярдів доларів, що є рекордним для фармацевтичної компанії з вузькою спеціалізацією.
Ozempic та Wegovy
В той самий час Novo Nordisk починає третю фазу випробувань свого нового покращеного аналога GLP-1 — семаглутиду нового покоління. Він має кілька переваг:
- набагато довше утримується в організмі: потрібно вводити лише раз на тиждень замість одного разу на день;
- є вдвічі ефективнішим для схуднення: зниження індексу маси тіла становить більше 15 відсотків проти 8-ми, що обіцяв попередній препарат.
У 2018 році на ринок виходить Ozempic для лікування діабету, а у 2021-му — Wegovy для схуднення. Незважаючи на не до кінця вивчені побічні ефекти (від панкреатиту до суїцидальних думок), препарати стають шалено популярними. Причому лідером серед них є Ozempic: за продажами він втричі випереджає свого найближчого конкурента Wegovy.
- Загальна кількість виписаних на Ozempic рецептів у 2022 році досягла 2,2 мільйона.
- У 2023 році обсяг продажів Ozempic склав 40 відсотків загальних продажів Novo Nordisk.
- Більше третини людей, які приймали Ozempic, не були хворі на діабет.
- Популярності препарату сприяє вірусний ефект в медіа та соцмережах: з 2021 року про Ozempic написано близько 150 тисяч статей, а тематичні відео на Tiktok набрали більше 1,2 мільярда переглядів.
- «Диво-препаратом» захоплюються голлівудські зірки та інші селебріті. Ілон Маск, наприклад, повідомив, що завдячує втратою ваги Ozempic та Wegovy.
Ринкова капіталізація Novo Nordisk зростає шаленими темпами: якщо у 2020 році вона складала близько 100 мільярдів доларів, то у 2023-му перевищила 400 мільярдів. Дохід компанії зріс з 20 мільярдів доларів у 2019 році до 40-ка у 2023-му. Прибуток становить близько 10 мільярдів доларів на рік. Фармацевтичний гігант стає найдорожчою компанією Європи, посунувши з першого місця концерн LVMH.
У всьому світі від діабету зараз страждають понад 500 мільйонів людей, від ожиріння — близько мільярда. Оскільки обидві проблеми є хронічними, препарати від Novo Nordisk потрібні людям протягом усього життя, що забезпечує компанії сталі прибутки і дозволяє зосередитися лише на одній галузі. Окрім того, клінічні дослідження показали, що Ozempic та Wegovy потенційно можуть знижувати ризик серцевих нападів та інсультів, тож, можливо, історія успіху Novo Nordisk тільки набирає обертів.
У статті використані матеріали подкасту Acquired.