Малому та середньому бізнесу в Україні зараз не просто. У когось розбомбили склад товарів, комусь потрібно швидко відкривати нове направлення, щоб протриматися на плаву, хтось вимушено переїхав.
Не секрет, що багато українських підприємств до війни автоматизували свої бізнес-процеси за допомогою російського IT. Зараз більшість відмовилися від цих сервісів, тому що не хочуть підтримувати бізнес країни-агресора. Але як працювати?
Розповідає Дмитро Карпенко, СЕО 3.14 Agency.
Автоматизація бізнес-процесів. Про що ми?
Бізнес-процеси — це послідовність дій, які потрібні компанії, щоб залучити клієнта (продати йому товар або надати послугу). Давайте розберемося на прикладі манікюрного салону:
- Клієнт бачить рекламу салону в сторіз Instagram, переходить на сайт.
- Залишає на сайті заявку.
- Менеджер телефонує клієнту, щоб уточнити деталі (адреса, час, майстер тощо).
- Клієнту надається послуга, проходить оплата.
- Клієнта потрібно внести в базу лояльності, щоб пізніше отримати відгук і повторно повернути його через 1-2 місяці.
Коли із цими процесами вам допомагає IT, це і є автоматизація, яка прискорює усю роботу та допомагає не витрачати зайвий час і бюджети. Ви делегуєте певні задачі IT-рішенню, і, як правило, це CRM-система.
До війни найбільш популярніми в Україні були дві російські CRM-системи — Бітрікс24 та AmoCRM.
Міграція з російського софту. 4 основні кроки
Щоб зрозуміти, які кроки потрібно зробити для ефективної міграції з російського софту на будь-який інший, давайте візьмемо приклад того ж манікюрного салону:
- Крок №1. Аналіз та аудит. На першому кроці ви збираєте усю основну інформацію по вашим потребам. Що саме ви хочете відоражати в СRM? Яка у вас клієнтська база, яка інформація повинна бути у ваших майстрів манікюру і яка інформація повинна бути у маркетолога?
- Крок №2. Систематизація. Ми повинні проаналізувати поточні процеси в бізнесі, виявити повільні етапи (наприклад, ваш менеджер довго не бере слухавку або часто не відповідає на запитання в діректі facebook) та описати ланцюжок процесів від лідогенерації до оплати. Обов’язвово згенеруйте KPI для контролю. В кінці цього етапу ви обираєте CRM, яка підходить саме під бізнес-процеси вашого салону.
- Крок №3. Комплексне впровадження. На цьому кроці потрібно створити “дорожню карту” проекту та технічно налаштувати СRM. Обов’язково інтегруємо в систему усі джерела отримання заявок.
- Крок №4. Навчання. Ваші менеджери та маркетологи повинні навчитися користуватися новим софтом. Можливо, ви залучите до користування також ваших майстрів?
Як сьогодні обрати CRM-систему? Чек-лист
Консультуйтесь, аналізуйте свої бізнес-процеси — тоді зрозумієте, яке IT-рішення підходить саме вам.
Головне, не потрібно шукати “клонів” російских IT-рішень. Ви їх не знайдете. Ви повинні обирати систему лише на основі своїх процесів, свого бачення. Впроваджуйте CRM керуючись принципом MVP (продукт, що володіє мінімальними, але достатніми функціями), будуйте план розвитку системи поетапно. Звертайте увагу на частоту оновлень в системах.
На які функції СRM звертати увагу в першу чергу? Ось чек-лист:
- Усі ліди повинні потрапляти в CRM автоматично.
- Усі переговори з клієнтами повинні записуватися.
- Ви можете легко передавати клієнтів в роботу іншому менеджеру.
- Усі канали зв’язку доступні з системи CRM (від email до Telegram).
- Ви можете змінювати бізнес-процеси всередині системи (без програмістів!).
- Ви можете автоматизувати роботу з маркетинговими акціями.
- Висока швидкість відповіді клієнту (в хвилинах).
- Інформативна аналітика (зрозуміли дашборди для кожного менеджера і для вас, як власника бізнесу).
- Електронний документообіг.
Від себе рекомендую звернути уваги на 3 системи, які сьогодні дуже активно впроваджуються в Україні — KeyCRM, PipeDrive, Zoho.
Будуємо сильний україньский бізнес разом! Дякую.