Понад 60% роботодавців ще ніколи не працювали з ветеранами, але починають готуватися до найму колишніх військових, покладають сподівання на програми менторства, очікують допомоги від держави й суспільства та високо цінують професійні навички військовослужбовців.
Український ветеранський фонд (установа у сфері управління Міністерства у справах ветеранів України) у співпраці з Work.ua та Lobby X представили дослідження «Потреби та перешкоди ветеранів при працевлаштуванні».
У межах дослідження Work.ua провів опитування роботодавців: 445 респондентів* з українських компаній взяли участь. HR-фахівці, керівники та засновники компаній, топменеджери поділилися своїм досвідом роботи з ветеранами, відповіли на запитання про побоювання щодо працевлаштування ветеранів і поділилися планами на адаптацію демобілізованих працівників та нових співробітників з-поміж ветеранів.
Більшість компаній не мають досвіду роботи з ветеранами, але ті, хто має, визнають його позитивним
Дослідження «Потреби та перешкоди ветеранів при працевлаштуванні» підтверджує, що робота в одному колективі з людьми, які брали безпосередню участь бойових діях, буде в новинку для більшості компаній. Тільки третина з опитаних роботодавців поділилися, що вже мають досвід роботи з ветеранами, — у 7% він значний, у 25% невеликий.
Також 62% респондентів відповіли, що ще не мають досвіду прийому чи розгляду на роботу, інтервʼювання кандидатів-ветеранів.
При цьому більшість із тих, хто вже приймав на роботу, співпрацював з ветеранами, визначають цей досвід як однозначно позитивний (35%), скоріше позитивний (31,5%) або нейтральний (22%). Тільки 8% опитаних вибрали варіант відповіді «Скоріше негативний», говорячи про роботу з колишніми військовими.
Роботодавці не хочуть, щоб ветерани приховували свій статус
Опитування показує, що більшість роботодавців, 44%, ставляться до приховування кандидатами статусу ветерана тою чи іншою мірою негативно.
Найчастіше, у 68% випадків, роботодавці зʼясовують, що перед ними кандидат-ветеран уже на етапі співбесіди. З резюме це стає відомо у 22% випадків.
Водночас роботодавці назвали релевантними для цивільної роботи багато навичок, які можна отримати під час військової служби, як-от робота в команді, критичне мислення, відповідальність, технічні навички тощо.
Це свідчить на користь твердження, що вказувати військовий досвід та отримані під час служби знання в резюме — насправді корисно і для роботодавців, і для ветеранів.
А ще практично всі роботодавці (95,5%) вважають доцільним формувати та розвивати культуру поваги до ветеранів на ринку праці та в суспільстві в цілому.
Ветеранів бачать патріотичними, дисциплінованими, прямолінійними та відповідальними
Серед рис, які, на думку роботодавців, характеризують тих, хто став на захист українців у війні з росією, лідирує виражена громадянська позиція. На другому місці — дисципліна. Але відзначили роботодавці й можливу емоційну нестабільність, помістивши її на 3 місце серед переліку особистих якостей, котрі вважають притаманними ветеранам.
Образ колишнього військово в роботодавців у цілому позитивний, хоч вони й занепокоєні впливом наслідків пережитого ветеранами на їхнє життя й роботу. Адже така кількість працівників із воєнним досвідом — це новий, невідомий виклик для компаній.
28,5% роботодавців думають, що мобілізовані не втратять професійних навичок на війні, а 21% — що ще й набудуть корисних знань
Опитування показало, що приблизно в ⅔ компаній є працівники, яких мобілізували до ЗСУ та за якими зберігаються робочі місця. Частина роботодавців уже впровадили або планують впровадити у своїх організаціях програми з повернення та адаптації цих співробітників після демобілізації.
Більшість роботодавців під час опитування Work.ua відмітили, що не вважають, ніби ті, хто зараз в ЗСУ, після повернення програватимуть цивільним шукачам:
- 28,5% опитаних думають, різниця між рівнем компетенцій перших і других буде невідчутною;
- 21% — що більшість ветеранів навіть набудуть нових навичок на службі.
При цьому 25% респондентів вважають, що потреба в перекваліфікації ветеранів таки постане. А ще 23% важко було дати прогноз з цього питання.
Тож роботодавці не думають, що ветерани будуть менш професійними на цивільних посадах, але питання до- чи перекваліфікації частини цих кандидатів у майбутньому визнають актуальним.
Запит бізнесу зараз — підтримка від держави та суспільства
Попри те, що, на думку більшості опитаних роботодавців, різниця між професійними якостями ветеранів та шукачів без військового досвіду не буде значною, підтримку держави у працевлаштуванні ветеранів вони вважають необхідною.
59% респондентів сподіваються, що держава надасть за працевлаштування колишніх військових податкові знижки, 24% вважають, що потрібні квоти, ще 24% — за звільнення компаній, які працевлаштовують ветеранів, від певних зобовʼязань, 22% — за пільгові кредити. Тоді як інформаційні кампанії, спрямовані на заохочення брати ветеранів на роботу, вибрали як відповідь 25% компаній.
Також роботодавці сподіваються на підтримку громадянського суспільства. 39% опитаних вважають, що, ймовірно, звернуться до громадських організацій по допомогу, 43% вибрали варіант «Не виключаю таку можливість».
Зокрема, компанії готові покластися на громадянське суспільство в організації адаптаційних тренінгів для ветеранів, створенні громадських центрів, громадських платформ з працевлаштування, значущими також визнають профорієнтаційні заходи від суспільних організацій та ярмарки вакансій.
Самі компанії найбільше готові надати ветеранам без досвіду цивільної роботи стажування та менторську підтримку (майже 57% респондентів вибрали цей варіант). Третина компаній може запропонувати таким кандидатам часткову зайнятість (29%). При цьому 20% опитаних зазначили, що їм важко відповісти на запитання про заходи підтримки від компанії, а 9% не готові надавати ані підтримку менторів, ані пріоритетність під час найму, ані додаткову освіту чи бонуси.
Щодо наявних мобілізованих працівників — роботодавці однозначно чекають їхнього повернення та планують підготовку до адаптації в цивільному житті. Та в більшості компаній схильні все ж відкласти створення таких програм на майбутнє.
В умовах війни підприємства докладають неабияких зусиль, щоб продовжувати роботу. Часто для них створення програм для ветеранів — це не тільки непізнана область, а й ще одна стаття витрат, до якої бізнес просто не готовий. Закономірно, що роботодавці посилено досліджують питання, поки лише готуються до запровадження ініціатив і потребують підтримки від держави та суспільних організацій.
У Work.ua зазначають, що наразі ринок праці увійшов в умови дефіциту кадрів. У червні кількість вакансій, розміщених на сайті, сягнула цифри 93 882. А конкуренція між кандидатами становила 10 відгуків на 1 вакансію — показник, характерний для так званого «ринку шукача», коли боротьба на ринку йде не за вакансії, а за працівників.
Водночас ринок очікує на повернення до цивільного життя за різними оцінками від 1,2 до 3 мільйонів ветеранів. Як показало дослідження «Потреби та перешкоди ветеранів при працевлаштуванні», ці люди відзначатимуться професіоналізмом, отримають на службі нові корисні навички й можуть неабияк допомогти роботодавцям з подоланням дефіциту кадрів. Проте для цього держава, суспільні організації та бізнес мають вже зараз досліджувати можливі перепони, з якими стикнуться ветерани, та готуватися до розвʼязання цих проблем організовано і разом.
* Більшість опитаних представляли середній (43%) або малий бізнес (36%). 15% респондентів були з великого бізнесу. Також опитування заповнили 6% роботодавців з державного чи громадського сектору. Респонденти працюють у різних регіонах України, найбільше відповідей дослідники отримали від роботодавців з Київської, Львівської, Дніпропетровської, Одеської, Харківської областей.