Вендингом називається роздрібний продаж товарів або надання послуг за допомогою спеціальних обладунків, що працюють у автоматичному режимі. В Україні цей напрямок розвивається з кінця 90-х років. На початку другого десятиліття XXI століття 60% обладнання припадало на кавові автомати (кавоварки, кавові машини). Ще 30% ринку займали платіжні термінали. 10%, що залишилися, припадали на пристрої з реалізації напоїв у банках і пляшках або снеків. Інші, а саме автомати, що пропонують поп-корн, газети та журнали, тютюнові вироби, карти передоплати, кондомати, сокомати тощо. траплялися рідко.
Вендинговий бізнес надзвичайно вигідний. Він вимагає великих вкладень, дає пристойний прибуток і порівняно швидко окупається.
Типи автоматів
У роздрібній вендинговій торгівлі виділяють кілька напрямків, кожному з яких передбачені певні типи автоматів:
- Продаж штучних товарів (цигарки, жувальні гумки, презервативи, бахіли тощо), упакованих продуктів (чіпси, напої в пляшках або банках, попкорн, шоколадні батончики), невеликих іграшок.
- Реалізація чаю, кави, прохолодних напоїв.
- Ігрові автомати.
- Електронні ваги.
- Масажні крісла.
- Музичні автомати.
Найпопулярнішими на сьогоднішній день є кавомашини. Далі йтиметься саме про цей вид бізнесу.
Параметри та недоліки вендингу
Плюси
Головна перевага бізнесу на кавомашинах у тому, що кава є дуже популярним напоєм. Реклама йому не потрібна. Функції поставленого на чільному місці автомата зрозумілі з першого погляду. Не треба турбуватися, чи клієнти будуть. Більше того, на стінках апарата можна розмістити сторонню рекламу для отримання додаткового прибутку. Серед інших переваг:
- Відносно невеликі початкові фінансові вкладення, особливо якщо купити б/в або на виплат.
- На першому етапі достатньо одного автомата.
- Не потрібне спеціальне торгове приміщення, склад та персонал. Установки гранично прості у підключенні, керуванні та обслуговуванні. Все може робити сам власник, так само як і вести звітність.
- Є можливість змінювати асортимент залежно від попиту.
- Машина займає мало місця, орендна плата виходить невисокою.
- Автомат працює без перерв.
- Кавомашини в хорошому стані високо ліквідні. Якщо вирішено закрити бізнес, обладнання можна продати.
Важливо й те, що у разі успіху вендинговий бізнес легко розширити. Для цього достатньо придбати додаткові автомати.
Мінус
З недоліків ведення бізнесу на кавових апаратах насамперед називають конкуренцію у мегаполісах та певний вплив сезонності. Все-таки влітку частіше беруть прохолодні напої.
Ризики
Ризики теж є, але за грамотного опрацювання бізнес-плану їх можна подолати. Невдало обране місце негативно позначиться на розмірах доходів. Тож треба уважно вивчити трафік. Щоб уберегти автомати від вандалізму, краще розташовувати їх там, де є охорона (торгові центри) або в зоні камери стеження. Щоб не було проблем із ремонтом, рекомендується купувати машини популярних брендів.
Загальна схема
Загальна схема організації вендингового бізнесу виглядає так:
- Аналіз ринку.
- Оформлення документів.
- Придбання торгового апарату.
- Встановлення автомата.
Після цього можна розпочинати роботу.
Оформлення документів
Тим, хто починає бізнес із нуля, треба зареєструвати ФОП. Вказати КВЕД — 47.99. Сходити до податкової. Ознайомитись із правилами роздрібної торгівлі.
Згідно з українським законодавством слід отримати дозвіл на встановлення апарату. Якщо він працюватиме в магазині власника, то цього достатньо, а якщо в точці реалізації непродовольчих товарів, то буде потрібна додаткова угода. Оскільки автомат вважається малою архітектурною формою, то у разі встановлення його на вулиці чи в торговому центрі треба отримати підтвердження, що це не заборонено. Тож доведеться подати запит до управління містобудування.
Так як машина для вендингу відноситься до точок роздрібної торгівлі, то на неї поширюється Закон про захист прав споживачів. На видному місці повинна бути інформація не тільки про сорти напоїв, але також про ємність стаканчиків і ціну за кожен обсяг. Тут же номер телефону власника. Сертифікати на апарат та інгредієнти треба тримати «під рукою», щоб пред’явити їх на першу вимогу.
Якщо буде потрібно, треба укласти договір про оренду площі під машину. Після чого — отримати дозвіл із санепідстанції та пожежної охорони.
Поради щодо вибору кавомашини
Вибір автомата багато в чому залежить від того, де йому доведеться працювати. Наприклад, у торговому центрі з великим трафіком та внутрішньою охороною краще поставити новий пристрій з максимальною функціональністю. А у студентському гуртожитку, на вулиці чи в іншому місці з високим ризиком вандалізму підійде скромний б/в на 5-6 основних напоїв. У готельному ресторані достатньо настільної кавоварки. За параметрами:
- Мінімальний асортимент — 5 напоїв: еспресо, капучіно, американо, гарячий шоколад, латте. Не завадить бодай один вид чаю.
- Функціональність. Чим вона вища, тим апарат дорожчий, зате з ним легше працювати.
- Система подачі очищеної води дозволяє готувати каву вищої якості, ніж з водопроводу. До того ж, різниця може бути настільки серйозною, що, скуштувавши «водопровідну» каву, клієнт подумає: «Я тут більше не купуватиму».
- Кількість міксерів, бойлерів і стаканчиків, що завантажуються, залежить від умов роботи.
- Система захисту доречна при розташуванні автомата на вулиці або в підземному переході. Варіант — купити інсталяцію, зроблену з особливо міцних матеріалів.
- Платіжна система часто відсутня, треба ставити. Машина повинна як мінімум приймати і паперові гроші, і металеві.
Якщо ціна нового агрегату здається занадто високою, можна купити б/в. Тільки треба вибирати вироби, які пройшли передпродажну підготовку, та на них надається півроку гарантії.
Фінансові розрахунки
Витрати відкриття вендингового бізнесу діляться на базові і поточні. До перших відносяться витрати на придбання автомата, платежі за відкриття ФОП не враховуємо. По друге не беремо до уваги оплату праці найманих працівників (бухгалтер та майстер з ремонту). Вважатимемо, що власник звітує сам, а новий апарат частого налагодження не потребує. Середню ціну установки можна прийняти $2500. Оренда близько $100, у невеликих містах навіть менше. Електроенергію кавоварка споживає в кількості 3-4 кВт/добу, в залежності від сировини. Вендори зі стажем рекомендують орієнтуватися на середнє значення 180 кВт/міс. Виходить близько $10. В підсумку:
№ | Найменування | Витрати, ($) | ||
Покупка | За місяць | За рік | ||
1 | Придбання автомата | 2500 | 2500 | |
2 | Оренда | 100 | 1200 | |
3 | Електроенергія | 10 | 120 | |
4 | Інгредієнти | 300 | 3600 | |
5 | Податки (за 2-ю категорією ФОП) | 45 | 540 | |
6 | Амортизація | 53 | 636 | |
7 | Усього за перший рік роботи | 8596 | ||
8 | Усього за другий рік роботи | 6096 |
Виручку визначимо із розрахунку продажу 50 стаканчиків на день за ціною $0,5 за штуку. Це буде за місяць $750 та на рік $9125. Таким чином, з урахуванням непередбачених витрат, за підсумками першого року роботи кавоварка практично вийде в нуль. Починаючи з другого, вона приноситиме прибуток:
$9125 – $6096 = $3029
За словами досвідчених власників, реально відбити свої гроші можна за півтора роки. А ще, на їхню думку, поставити один автомат у своєму магазинчику, звичайно, правильно, додатковий прибуток ще нікому не заважав. Але якщо займатися тільки цим, то більш-менш серйозний бізнес починається з 10-12 кофемашин.