Сьогодні в кожному куточку світу ми можемо почути звук музики. Від великого і галасливого торгового центру до маленької вуличної кав’ярні. Музика – це те, що створює звуковий бар’єр, який відокремить вас від сторонніх звуків, а в приміщенні допоможе гостям створити потрібну атмосферу і схилити до покупок.
Але чи може вона звучатиме незаконно?
Музичні твори – це інтелектуальна власність, тому якщо ви використовуєте їх з комерційними цілями – потрібно платити тим, хто володіє правами на цю власність.
В Україні ці питання регулює закон «Про авторське право і суміжні права». Там сказано, що публічним виконанням музичних композицій вважається, коли вони звучать в місцях, які у вільному доступі може відвідувати необмежена кількість людей. Значить, музичні треки (навіть якщо це просто радіо), які грають в торгових центрах, салонах, ресторанах, магазинах (в тому числі музика, яка використовується в рекламних роликах) і подібних місцях потрапляють в цю рубрику. Відповідно до закону, якщо ви власник закладу і хочете радувати своїх відвідувачів музикою, то перш за все вам потрібно буде сплатити за публічне виконання роялті (винагорода, яку отримує автор, коли користуються його творами) і отримати дозвіл від осіб, які володіють правами на ці композиції. В іншому випадку, ви порушуєте закон і вас чекає юридична відповідальність.
Як отримати дозвіл?
Для того щоб уберегти себе від неприємних наслідків, вам все ж потрібно буде виплачувати роялті власникам авторських і суміжних прав на твори. Такими правовласниками можуть бути: продюсерські компанії, творці музики і тексту, в тому числі самі виконавці. Шукати і налагоджувати зв’язки, з якими може бути тим ще квестом. До того ж, вашим вічним випробуванням стане: оформлення договорів, щоквартальних звітів, постійні різні відрахування і купа іншої тяганини.
В цьому випадку вам простіше звернутися до організації колективного управління. ОКУ – це установи, які підписали договори з власниками прав на твори та можуть збирати роялті в їх користь. На даний момент єдиною акредитованою установою є Українська ліга авторських і суміжних прав (УЛАСП).
Як розрахувати роялті
Розмір виплат визначає ОКУ. Вартості відрахувань у всіх свої, вони розраховують кожен випадок виходячи з: формату закладу, міста в якому воно знаходиться, як далеко від центру цього міста, площа приміщення, кількість посадкових місць і вартість середнього чека. Розмір роялті може варіюватися від 700 гривень і до декількох десятків тисяч гривень.
Так само окремо сплачуються так звані вуличні шоу. Наприклад, ви захотіли провести промо акцію для більшої впізнаваності і залучення клієнтів. Компаніям, які знаходять у великих містах, наприклад, таких як Київ чи Одеса доведеться «збідніти» на 20 000 гривень за день такого шоу. В обласних центрах це задоволення коштує від 10 000 гривень.
Наслідки несплати роялті
Як тільки стане відомо про відкриття вашої установи, в будь-який момент ви можете чекати гостей з ОКУ, які можуть почати відеофіксацію треків, що звучать у вашому чарівному закладі. Цього їм буде досить для звернення до суду в разі, якщо у вас не підписаний договір з правовласником. Всього одна така пісня може обійтися вам дуже дорого.
Стаття 52 Закону України «Про авторське право і суміжні права», говорить про те, що співробітники ОКУ мають право вимагати від вас в суді:
- відшкодувати моральну шкоду, яку заподіяли правовласнику;
- стягнути дохід, який отримано внаслідок порушення;
- виплатити роялті в подвійному, а то і потрійному розмірі (якщо це було зроблено навмисне);
- виплатити штраф в розмірі від 10 до 50 000 мінімальних заробітних плат за один твір, буде враховуватися обсяг порушень;
- зажадати у суду опублікувати в засобах масової інформації дані про компанію, яка допустила порушення авторського і суміжного права, і судового рішення щодо цих порушень.
Багато відомих гігантів вже відшкодовують компенсації і суми тільки ростуть. Судова практика щорічно поповнюється новими прецедентами, тому краще не грати в рулетку. Поважайте чужу працю і уникайте речей, які можуть зашкодити вашій репутації.