Як NoCode-інструменти допомагають швидко впроваджувати інноваційні рішення: головне з доповідей онлайн-зустрічі «PRO Digital: Клуб цифрових інновацій»
Пандемія коронавируса розкрила одну з великих проблем бізнесу – неготовність швидко реагувати на зовнішні подразники. Одна з причин цього – невміння керівництва і персоналу компанії користуватися інструментами і методами для експрес-трансформацій. Саме поняття інновацій сприймається як щось глобальне і витратне.
На черговій зустрічі «PRO Digital: Клуб цифрових інновацій», спікери-експерти розповіли про два способи впровадження інновацій в компанії: без високих бюджетів і глобальних змін в кадровому складі компанії.
Про головну загрозу для заробітків програмістів розповіла експерт з nocode-розробки бізнес-інновацій і CEO Skillum Ірина Лаврова. У своїй доповіді «Як NoCode-інструменти допомагають швидко впроваджувати інноваційні рішення» вона познайомила з інструментами для програмування без коду, розповіла, як вони можуть допомогти бізнесу автоматизувати процеси і масштабуватися. Повний запис клубної зустрічі і дискусії спікерів можна подивитися після безкоштовної реєстрації в «PRO Digital: Клуб цифрових інновацій». Головне з доповіді спікера читайте в цьому матеріалі.
NoCode ─ назва, що об’єднує в собі безліч технологій для людей, які не володіють мовами програмування, не мають технічного бекграунду, але хотіли б розробляти програми та веб-продукти.
Всім знайомі конструктори Tilda і Wix ─ це нижчий поріг NoCode. Роботі з ними навчитися простіше, їх використовують для тестування гіпотез. Більш складні інструменти для створення веб-додатків, CRM-систем, маркетплейсів, майданчиків для розміщення курсів, для інтеграції майданчиків і багато чого іншого це:
- Bubble ─ платформа для створення додатків і сайтів;
- Webflow ─ конструктор сайтів;
- Airtable ─ інтелектуальний інструмент для спільної роботи з базами даних.
З цих інструментів можна зібрати повноцінний робочий веб-ресурс. Ми в Skillum використовуємо Bubble, тому далі мова піде про нього.
Bubble ─ платформа для створення веб-додатків. Її інструментарій дозволяє створювати складні продукти і масштабувати їх до нескінченності.
Вивчити Bubble можна за 2-8 тижнів. Вчитися можна в процесі створення свого ж продукту. Примітно, що розробка проекту на коді в 5-7 разів дорожче розробки на Bubble. Ця платформа підходить для компаній, які часто впроваджують нові рішення, тестують безліч гіпотез, випускають нові продукти. Вона допомагає працювати швидше, отримувати зворотний зв’язок, допрацьовувати продукт в процесі, бути набагато конкурентоздатною на ринку, ніж компанії з продуктами на коді.
Як ми познайомилися з Bubble і чому залишилися з ним
У 2016 році з’явилася ідея інструменту для посилення одного з напрямків компанії. Це була система для дистанційного тестування. Ми звернулися до своїх розробників ─ ті озвучили більшу суму і терміни виконання в 1 рік. Нас це не влаштувало, тому ми почали шукати більш дешевий і швидкий варіант для перевірки гіпотези випуску нового продукту.
Так познайомилися з платформою Bubble. З її допомогою за кілька місяців створили прототип. Переробляли його за 6 місяців кілька разів на підставі відгуків користувачів. Так, не за рік, а за 2 місяці підготували продукт Finassessment, а за 6 місяців створили його для ринку.
Потім розробляли безліч інших рішень для компанії: програму лояльності, систему автоматизації завдань, партнерські програми та багато інших інструментів для внутрішніх потреб компанії. З цього всього з’явився окремий напрямок Skillum.
Зараз ми в Skillum робимо власні продукти, навчаємо співробітників компаній-замовників роботі з NoCode-інструментами, а також виконуємо замовлення на розробку.
Швидке створення MVP і перевірка продуктових гіпотез без програмістів. Вартість і терміни
Середня вартість проекту на Bubble становить $ 3-6 тисяч (маркетплейси, майданчики, CRM-системи). Термін створення: 2-8 тижнів. Великі рішення займають до 3 місяців розробки.
Продукт | Досвідчений розробник | Самостійна розробка |
CRM | 3-7 тижнів | 3-4 месяці |
LMS | 5-8 тижнів | 4-6 месяців |
Маркетплейс | 6-10 тижнів | 3-5 месяців |
Інтернет-магазин | 2-5 тижнів | 2-3 месяці |
Можна навчити свого співробітника використовувати Bubble і користуватися його послугами, створювати продукти та вносити зміни в міру необхідності. Це вигідніше, ніж користуватися послугами стороннього фахівця кожен раз. Чим швидше ви зможете вносити зміни в свої додатки, тим імовірніше ваші клієнти отримають саме те, що вони хочуть.
Плюси технології NoCode
Всі етапи роботи може виконувати одна людина.
Не потрібно тримати штат розробників, щоб створювати додатки.
Зручне середовище розробки, всюди розробка проходить за технологією drag-n-drop (перетягування елементів). Дозволяє масштабувати проект, швидко вносити зміни (при правильній розробці і створенні бази).
На інструменти NoCode досить гнучкі тарифи. У Bubble вся розробка може проходити на безкоштовному акаунті. Плата потрібна тоді, коли підключають домен, починають запускати користувачів або налаштовують робочі процеси.
Починати можна з безкоштовного аккаунта, мінімальний тариф ─ 25 доларів. Чим більше користувачів вашого сервісу ─ тим вище тариф. Зараз Bubble надає тарифи і для 100 000 користувачів. Це допомагає не переходити на код.
На Bubble можливо створити:
- Рішення для маркетингу:
- партнерські програми;
- програми лояльності;
- автоматизація збору лідів;
- Рішення для HR:
- CRM для управління персоналом;
- системи для підбору і оцінки кандидатів;
- сервіси для навчання та адаптації співробітників;
- Інструменти автоматизації бізнес-задач:
- системи управління продажами;
- task-manager;
- корпоративні месенджери;
- Інструменти для масштабування бізнесу:
- впровадження digital-інструментів;
- перевірка продуктових гіпотез;
- внутрішньокорпоративні стартапи.
Обмеження технології NoCode
- неможливість перенести свій додаток на власний сервер. Все розміщується на серверах Bubble, це пов’язано з оновленнями платформи. Це позбавляє від розборок з хостингом і інших технічних процесів;
- підходить для перевірки гіпотез, створення MVP (Minimum viable product або мінімально життєздатний продукт) і тестування продуктів;
- можна інтегруватися з абсолютно будь-яким сервісом. У технології вкрай маленький список обмежень.
Кейс. Розробка і впровадження CRM-системи на Bubble для автоматизації внутрішніх процесів компанії за 6 тижнів
Продукт: платформа для організації, контролю та управління монтажними роботами.
Клієнт: сполучна ланка між ритейлерами (замовниками), монтажними фірмами (виконавцями) та покупцями (кінцевими споживачами).
Терміни: 1,5 місяці
Вартість: 4000 $
Виконавці: 1 розробник Skillum.
Завдання:
- розробити новаторське рішення для організації повного циклу монтажних робіт;
- створити 3 особистих кабінети для рітейлерів, монтажних компаній і адміністраторів;
- розробити окремий веб-додаток для покупців;
- інтегрувати додаток з сервісом смс-розсилки для автоматичної відправки повідомлень користувачам;
- забезпечити можливість внесення коригувань в замовлення на всіх етапах циклу;
- реалізувати систему аналітики по виконаних замовленнях для рітейлерів;
- пристосувати її для мобільних пристроїв.
Що вийшло
Розробка проходила на платформі візуального програмування Bubble.io. Була створена єдина веб-система для повного циклу управління монтажними роботами, що включає формування замовлень в магазині, комунікацію з диспетчером, пошук вільних монтажників, прийом оплат, оповіщення покупців, оцінку виконаних робіт і формування звітів.
Було створено 3 особистих кабінети, пов’язаних між собою, а також міні-додаток для покупців. Підключили сервіс смс-розсилок від SMS.ru. На даний момент додаток максимально охоплює потреби рітейлерів, монтажних компаній і кінцевих споживачів продукції.
Через 3-4 місяці роботи з новою платформою, від компанії-замовника почали звертатися за доробками. Їм знадобилося виконати інтеграції сервісу з онлайн-картами, щоб відстежувати маршрут монтажника, а також контролювати термін прибуття майстра. Створений сервіс поліпшив справи компанії настільки, що у неї з’явився великий інвестор.
На що будуть потрібні інвестиції при роботі в Bubble:
- Оплата хостингу (від 25 $)
- Створення контенту (статті, тексти, мануали)
- Дизайн додатка
- Маркетинг (просування продукту, послуги)