Українські підприємці продовжують демонструвати стійкість та наполегливе бажання працювати, шукаючи шляхи для розвитку своєї справи. Так, майже половина (46%) підприємців, які вимушено зупиняли роботу після початку повномасштабної війни, змогли відновити свою діяльність у повному обсязі. Ще 38% прогнозують, що зможуть повернутися до довоєнних показників протягом одного-двох років. Такі результати дослідження Mastercard SME Index 2023, у рамках якого вивчалися стан та ключові потреби мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні, а також перспективи їхнього розвитку.
Актуальні потреби та тренд на безготівку
Сьогодні серед головних потреб малих підприємств – гроші на розвиток (45%) та нові замовлення й ринки збуту (43%). При цьому, для середнього бізнесу найбільшим викликом для розвитку є брак персоналу (35%).
Для підтримки діяльності власного бізнесу кожен п’ятий опитаний підприємець брав участь у грантових програмах від держави чи інших організацій, причому 83% з них отримували фінансову допомогу безготівково.
П`ята частина українських бізнесів (19%) отримують дохід від продажів виключно у безготівковій формі завдяки оплатам за товари та послуги через POS-термінал, на банківський рахунок або за допомогою цифрових сервісів. Ще для 53% опитаних підприємців безготівка приносить понад половину доходу. Загалом, сьогодні безготівкові оплати за товари та послуги приймають 9 із 10 підприємств.
Плани на майбутнє
Підприємці все активніше будують плани на майбутнє. Так, 73% опитаних планують масштабувати свою справу, з них 19% вже розпочали реалізацію такої стратегії. Зокрема, підприємці планують розширювати лінійку товарів і сервісів (32%), відкривати нові точки продажу та збільшувати обсяги виробництва (31%), розвивати цифрові канали (31%), а також розширювати продажі за кордон (16%).
Країною-лідером для експорту продукції стала Німеччина – 29% українських підприємців кажуть, що за останній рік серед іноземних країн найбільше продавали свої товари та послуги саме на цьому ринку. Також у переліку найбільш популярних країн для експорту залишаються Польща (27%), США (21%), Велика Британія (17%) та Канада (13%). На думку респондентів, вартість, якість та оригінальність є ключовими перевагами українських продуктів та сервісів за кордоном.
7 з 10 представників української бізнес-спільноти, окрім безпосереднього напряму своєї діяльності, планують брати участь у відновленні України та її економіки. Серед них 47% готові долучатися до державних програм з відбудови, а 42% хочуть створювати власні проєкти та ініціативи, що сприятимуть післявоєнному відновленню країни.
«Ми в Mastercard надихаємося стійкістю українських підприємців, які попри виклики повномасштабної війни продовжують працювати та масштабувати свою справу. Вже вкотре ми переконуємося в тому, що цифрові рішення та безготівкові технології оплати стають критично важливими інструментами для розвитку бізнесу та відкривають додаткові можливості, як, наприклад, вихід на інші ринки. І ми бачимо свою місію в тому, аби підтримувати українських підприємців на шляху розвитку», – зазначила Інга Андреєва, генеральна директорка Mastercard в Україні та Молдові.
Протягом багатьох років Mastercard активно підтримує український малий і середній бізнес, запускаючи спеціалізовані фінансові продукти, сервіси та ініціативи, які допомагають у розвитку і масштабуванні бізнесу, зокрема завдяки сучасним платіжним технологіям. Компанія виступає багаторічним партнером Міністерства цифрової трансформації України у розвитку онлайн-порталу Дія.Бізнес, а також офлайн-центрів в Україні та за кордоном. Крім того, Mastercard реалізує низку ініціатив з банками-партнерами, метою яких є підтримка українських підприємців через надання фінансових, консультаційних та освітніх можливостей. Також компанія запускає власні проєкти, як-от акселераційна програма Start Path Ukraine, що була розроблена спеціально для підтримки українських фінтех-стартапів.