Років 30 тому діти хотіли стати льотчиками або космонавтами, але вдавалося це одиницям. Зараз полетіти в космос, і розносити в тріски ворожі станції може кожен, звичайно, у віртуальній реальності. Боротьба з digitall залежністю остаточно програна, смартфон є у кожного першого, грають майже всі. Якщо гейміфікації не можна запобігти, то чому б її не звернути в позитивне русло, і заробляти, граючи?
Що таке кіберспорт
Кіберспорт (esport) – змагання в комп’ютерних іграх. У деяких читачів виникають сумніви, спорт чи це взагалі, адже не треба піднімати штангу або бігти на перегонки. – Спорт, бо в цій справі головне не фізичний, а змагальний момент. Спортом може бути все, в чому можна змагатися з більш-менш об’єктивними правилами. Дуже популярні в кіберспорті командні тактичні ігри, такі як Counter Strike і Dota2, саме по ним проводяться най «дохідні» змагання і турніри.
Існують аматорські, напівпрофесійні і професійні ліги, тому грати може кожен, незалежно від віку. Ідея виглядає цілком привабливо для хлопчиків, підлітків і навіть їх батьків. І дійсно, чим CS або DOTA2 гірше, наприклад, шашок або покеру? У багатьох країнах світу кіберспорт має державну підтримку, освітні організації і змагання високого рівня. Корея попереду планети всієї, тут на держрівні детально прописані закони для геймерів, і садять в тюрму за читінг.
У минулому (2020) році, в нашій країні кіберспорт визнаний офіційним видом спорту!
Приводом стала перемога нашої команди NaVi в престижних змаганнях з Контрстрайк. Учасники отримали 250 тис. доларів.
Рішення прийняла офіційна урядова комісія. Це говорить про те, що кіберспорт і цифрова культура загалом серйозно сприймаються державою, а значить є перспективи розвитку.
Українські спортсмени та команди з кіберспорту
У нашій країні є постійні і тимчасові команди, а також десятки кібергравців «вищої ліги». Найбільш примітні: Роман Фомінок. Виступає під псевдонімом «Resolut1on», що займає 38 місце рейтингу по Dota2, Володимир Міненко (No[o]ne) – 49 місце, Олександр Костильов (s1mple) – 2 місце і Денис Шаріпов (electronic) – 5 місце.
Потрібно сказати, що дохід кожного спортсмена перевищує 1 млн $.
Щодо команд варто виділити Natus Vincere (NaVi) – «народжений перемагати». Це велика серйозна команда, у якої є відділення з різних ігор, а також 2-й юніорський склад. Це одна з довгоживучих, професійних команд у якій є перемоги на великих світових турнірах.
HellRaisers – ще одна стара, титулована команда, яка існує з 2014 року. Це трансформуюча команда, яка часто змінює гравців і напрямок розвитку. Відзначається високий потенціал деяких гравців і непередбачуваність результатів.
Esports Club Kyiv (EC Kyiv) – нова, перспективна команда організована колишніми учасниками HellRaisers та інших колективів. Є одним з лідерів в країні.
В цілому тенденції такі – в Україні багато хороших, висококласних гравців, але замало відповідних їм за рівнем команд. Можливо, дії федерації поліпшать ситуацію.
Федерації UESF доручено створення національної збірної, яка виступатиме під прапором країни і захищати престиж на міжнародних змаганнях. До збірної увійдуть хлопці з клубів і одинаки. Планується її участь в наступному чемпіонаті світу.
У серпні 2021 року Україна вперше приймала у себе чемпіонат Європи з кіберспорту. За відгуками учасників наші організатори з честю впоралися зі своїм завданням.
Кому в Україні потрібен кіберспорт?
Однозначно відповісти складно, тому що таких людей досить багато. Розвиток цього виду спорту допоможе:
- забрати з «вулиці» дітей і підлітків;
- вивчення IT;
- створити інфраструктуру обслуговування галузі;
- створити робочі місця;
- зростанню престижу IT індустрії.
Але на порожньому місці нічого не буває. Щоб кіберспорт розвивався – потрібне середовище, а саме:
- Зацікавлена цільова аудиторія.
- Організація.
- Система змагань і нагород.
- Фінансування.
- Майданчики для реалізації проєктів.
- Система освіти.
Розберемо докладніше.
Аудиторія кіберспорту в Україні гігантська, бажаючих грати і вигравати маса. Є федерація UESF, про яку йшлося вище. Крім підготовки збірної, їй доручено сформувати систему спортивних звань. Не здивуюся, якщо скоро будуть присвоювати звання майстра спорту з кіберспорту.
Фінансування заходів і призового фонду здійснюється розробниками ігор, рекламодавцями, клубами і федераціями, зацікавленими в просуванні цього спорту. Завдяки популярності комп’ютерних ігор, нестачі в засобах немає.
Цікавий момент – про майданчики для проведення змагань. Найчастіше це клуби та ігрові центри. Але ось влітку 2020 року Олександр Кохановський – співвласник команди NaVi, плюс кілька інвесторів, викупили готель «Дніпро» в Києві, тут планується створення міжнародного центру кіберспорту. Це дуже великий майданчик, і, якщо у нових власників все вийде, то Україна підніметься в рейтингу кіберспортивних держав.
Ну і якщо говорити зовсім серйозно, то з кіберспорту в нашій країні готується наукова база. Це не жарт, тому що вже є курси, а також середні і вищі навчальні заклади, які готують професійних спортсменів.
Серед курсів відзначимо The Champion Academy і ESportsBattle Academy. Навчають віддалено і в офлайні, тренують по FIFA, NBA, CS: GO.
Ключовий момент – деякі державні інститути (академії, університети) фізкультури відкрили спеціальності «Кіберспорт» або «Тренер з кіберспорту». Йдеться про миколаївську ЧНУ імені Петра Могили та Харківську Академію Фізкультури. Це магістратури після основних навчальних курсів, випускники отримують дипломи тренерів з кіберспорту.
Також деякі ВНЗ націлені на підготовку інших фахівців у цій галузі:
- менеджерів команд;
- рекламників, журналістів і PR;
- дизайнерів і фахівців з організації турнірів.
Як бачите, зараз в нашій країні кіберспорт проходить фазу бурхливого зростання. Якщо у федерації UESF вийде «осідлати хвилю», то у цього напряму є всі шанси зайняти високе місце серед інших видів спорту, і підняти престиж України.