Хромакей (Кеїнг, Зелений екран, Chroma key) — це відносно проста і недорога технологія, за допомогою якої навіть без професійної студії можна поєднати кілька зображень в одне. Принцип нескладний. Героя знімають на спеціально поставленому тлі, зазвичай зеленому чи синьому. А потім підключають програму і фон цей (який теж називається хромакей) змінюють на іншу картинку. Наприклад, ведуча стоїть у студії та розповідає про французьку столицю, а у фінальній версії ролика вона нібито на Єлисейських полях.
Хромакей у перекладі з англійської — «колірний ключ». Правильне звучання «кроумакі» в українській мові не прижилося, усі говорять «хромакей» із наголосом на «е». Застосовується, найчастіше, у теле- і кіноіндустрії для постановки необхідних задніх планів та організації різноманітних спецефектів, а також блогерами для зйомок розкішного відеоконтенту тощо. Без остраху сильно помилитися можна сказати, що в даний час дана методика використовується при створенні практично всіх художніх фільмів. Отже, коли в кадрі абориген скаче на динозаврі, то без хромакею тут точно не обійшлося.
Як це працює
Головна ідея — програма здатна розпізнати хромакей. Якщо дати їй відповідне завдання, вона виріже його і замінить на щось інше. Схематично процедура проводиться так:
- У студії людина стоїть перед зеленим екраном (або сидить за столом) та веде передачу.
- Оператор знімає ведучого на камеру.
- Цифрові дані надсилається на ПК для обробки.
- Програмі дається команда знайти на кадрах тло і поставити замість нього тематичне зображення.
У результаті виходить, що людина веде передачу на міській площі (можливо сидячи за столом, дивлячись якийсь сценарій) або в лісі, на пляжі, в пустелі тощо (необхідне підкреслити).
Фон для виробництва хромакею
Колір
Неоновий зелений беруть найчастіше з тієї причини, що він максимально контрастний у порівнянні з іншими кольорами палітри кольорів. Він чистіший за інших і його легше монтувати, а зображення на такому тлі містить менше шуму. До того ж, це далекий від природного відтінок, і він не зустрічається серед тонів людської шкіри.
В принципі, колір фону може бути будь-яким — жовтим, білим, червоним, чорним тощо. Дивлячись, що написали в сценарії. У кіноіндустрії зазвичай віддають перевагу зеленому, на ТБ — синій. Крім того, зелений найкраще підходить для цифрових камер, а синій — для зйомок на плівку. Червоний можна використовувати під час роботи з об’єктами, так як людська шкіра нерідко буває з аналогічним відтінком. Білий психологічно краще сприймається персонажем та його потім простіше вирізати.
Головна вимога — колір фону не повинен бути присутнім на одязі актора або на важливих елементах інтер’єру, які не вирізатимуться згодом, інакше об’єкти почнуть «світитися». Програма розпізнає всі пікселі хромакею, де б вони не були, і видаляє їх.
Поверхня
Є одна причина, через яку знімати хромакей, хоч і не обов’язково, але все ж таки краще в студії. Справа в тому, що фон має бути рівним і покривати все, що потім доведеться видалити з кадру. Якщо за актором висить тканина зі складками, це серйозно ускладнює наступний монтаж. На переходах треба зробити плавні згини і жодних тіней по кутах! Можливо, за сценарієм герою доведеться йти вулицею, тоді хромакей-площини не обмежуються лише задником. Потрібні дві-три стіни, стеля та підлога. Так що тканину слід добре натягнути, а з поверхонь, які забарвлені спеціальною фарбою, прибрати всі плями, відколи та лисиці. Треба переконатись, що відсутні нерівності, які здатні відкидати тінь.
Освітлення
Правильне освітлення є одним із ключових та досить непростих моментів для створення якісного монтажу. Спочатку треба налаштувати підсвічування фону. Воно повинно бути м’якою та безтіньовою. Для цього два софтбокси розташовують під кутом менше 90о до екрану і стежать за тим, щоб освітлення вийшло рівномірним, у тому числі без накладок світлових плям. Від них стільки ж складнощів при обробці, як і від тіней.
Від актора до фонового екрану має бути відстань не менше двох метрів (ще один аргумент на користь студії, де зазвичай немає проблем із площею). В іншому випадку на значущі об’єкти потрапить відбите світло і зелені відтінки з’являться на шкірі людини, її одязі або окулярах, на глянцевій поверхні столу, скляних вазах та ін., в результаті чого потім доведеться видаляти “дірки” на картинці.
Зйомка
Вимоги до камери для хромакей: максимально доступна роздільна здатність, насичена кольорова гама та чіткий фокус. Останній краще виставляти вручну, тому що автоналаштування іноді збивається. Глибина різкості для основного об’єкту має бути трохи більшою, ніж для звичайної зйомки. Якщо фокусування дає можливість трохи розмити фон, цедобре. (Щоправда, потрібний високий професіоналізм оператора). У такому разі згладжуються нерівності та спрощується обробка.
Програми для створення хромакей
Існує багато програм підготовки відеомонтажу. Серед них є варіанти для ПК та мобільних гаджетів, що підходять не тільки досвідченим користувачам, а й тим, хто тільки починає пробувати свої сили. Найкращими для ПК вважаються такі.
Adobe Premiere Pro
Це одна з найпоширеніших. Хоча інтерфейс у неї непростий, зате графіка та спецефекти вражаючі. Є можливість встановлення плагінів, інструментів візуалізації, тримінгу, відстеження дій. Підходить для Windows та Mac OS, на перший місяць пропонують безкоштовну пробну версію.
After Effects
Схожа на попередню, лише потребує потужного ПК. З її допомогою можна створювати графічні анімації, інші можливості та тарифи аналогічні Adobe Premiere Pro. Нема російськомовної версії.
VSDC
Це редактор для професіоналів. Також потрібен потужний процесор, зате можна створювати ролики з різними фільтрами та безліччю спеціальних ефектів. Інтерфейс нескладний, працює режим змішування, додатковий відеофон, модуль захоплення екрану та інші опції. Крім платної версії, пропонується безкоштовна тільки із зеленим фоном та обмеженою функціональністю.
Shotcut
Безкоштовна програма для новачків. Доступна на Windows, Linux, Mac OS та FreeBSD. Можна працювати з фото та відео, застосовувати спецефекти та фільтри, накладати окрему відеодоріжку.
OpenShot
Ще одна безкоштовна програма для Windows, Mac Os та Linux. Дозволяє накладати кілька відеодоріжок та застосовувати спецефекти.
Для мобільних гаджетів можна використовувати iMovie, ChromaVid чи KineMaster. Всі програми безкоштовні, друга та третя мають преміальні річні підписки.
Хромакей — це ефективна техніка, за допомогою якої можна зробити реалістичне комбіноване відео без декорацій та виїздів на місце. Однак, незважаючи на те, що методика вважається нескладною, для отримання якісного результату доведеться не лише «вивчити матчасть», а й підійти до справи з усією можливою увагою, ретельністю та відповідальністю. Тут немає дрібниць! А треба буде як слід попрактикуватись.