Хороші і погані герої, як і сам героїзм, канули в Лету разом з епохою модерну. Світ плавно гойднувся у бік метамодерну, де можна бути яким завгодно, але дуже важливо бути щирим.
Спокуслива блондинка з «Основного інстинкту», войовнича і сексапільна Лара Крофт, навіжена і ніжна Харлі Квінн … Ці героїні зрозумілі різним культурам і поколінням, тому що вони втілюють архетипи.
Термін «архетип» — з дискурсу психології. Ввів його в 1919 році Карл Юнг, який стверджував, що є проблеми, спільні для всіх людей, і у людини є здатність зрозуміти їх на несвідомому рівні, тому що кожен має уявлення про відносини коханців, дружні стосунки, etc. Він виділив 12 архетипів особистості, кожен з яких наділений певним набором ознак: простодушний (The Innocent), хороший хлопець (The Regular Guy), герой (The Hero), турботливий (The Caregiver), шукач (The Explorer), коханець (The Lover ), бунтар (The Destroyer), творець (The Creator), правитель (The Ruler), маг (The Magician), мудрець (The Sage) і шут (The Jester).
Деякі архетипи дісталися нам у спадок ще від древніх греків. Наприклад, фігура фатальної жінки (коханець, The lover) бере початок ще з давньогрецької Цирцеи, яка заманювала чоловіків в свій будинок і перетворювала їх в свиней. Таємнича, спокуслива і небезпечна Кетрін Трамелл з фільму «Основний інстинкт» — втілення саме цього архетипу.
Гарним прикладом фатальної жінки в кіно може вважатися і героїня Фібі Уоллер-Брідж з серіалу «Погань». Цей проект не тільки став новаторським і свіжим в серіальної культурі, а й зобразив жінку, яка говорить на камеру про секс і власну сексуальність, абсолютно реалістичну і живу.
Її знають всі сусіди, адже вона така мила і привітна. Вона пам’ятає всі дати і свята. Ангельська зовнішність, велика мрійливі очі, худорлява фігура, голос більше схожий на щебет … Ця зовнішність — її 100% алібі. Дійсно, хто повірить, що розумниця-красуня змогла вбити, поцупити і підставити кривдника? Це архетип Медеї, який пізніше Юнг класифікує як блазень (The Jester) — чарівної дівчини з характером справжньою лиходійки. На екранах його прекрасно втілила Розамунд Пайк у фільмі «Зникла».
В ході багатьох років еволюції канонічний сюжет, в якому Персей (The Hero, герой за Юнгом) рятує Андромеду, зазнав помітних змін. Раніше супермени ризикували життям заради прекрасної дами, а в останній серії «Месників» героїчний вчинок робить саме Чорна вдова.
Архетипи як елементи колективного несвідомого знаходять відображення і в повсякденності. Це спадщина дісталася нам від предків у вигляді фольклору, міфів, дійшло до наших днів у кінообразах. Підступність знайомих образів в тому, що людина, потрапляючи в певні сценарії, несвідомо робить вибір і реагує на зовнішні обставини, робить певні вчинки.
Теорія архетипів знайшла практичне застосування в брендінгу. Вона допомагає не тільки створити унікальний образ бренду, але і знайти найбільш ефективний підхід до клієнтів. Простіше кажучи, маніпулювати ними. Тільки не кажіть, що вам незнайомі імпульсивні покупки!
Самовизначення — бич нашого часу. Сьогодні люди все частіше задаються питанням «Хто я?». Розвиток нових медіа, крім інших плюсів, дає можливість досліджувати себе.
Самостійно або з фахівцем досліджувати свою природу в рухах, емоціях і думках, що іноді голосніше за будь-слів звучать у погляді. І нарешті показати світу себе. Справжню.