Найвідоміший дрон у світі. Перший безпілотник, що поєднав ефективність і доступність. Потужний геополітичний інструмент Туреччини. Так міжнародні експерти називають Bayraktar TB2, який став бестселером на ринку бойових БПЛА. Не в останню чергу — завдяки допомозі Україні в захисті від російських загарбників.
Які переваги Bayraktar дозволяють йому обходити конкурентів, навіщо керівник компанії особисто випробовує дрони в бойових умовах та чи може безпілотник змінити історичний шлях Туреччини, розповідаємо в статті.
Від виробництва автозапчастин до аерокосмічних інновацій
Бізнес турецької компанії Baykar почався у 1986 році з виробництва автозапчастин. Але подальшу долю визначило хобі засновника: інженер-механік Оздемір Байрактар захоплювався аерокосмічною інженерією. Цю любов він прищепив синам, з якими літав на одномоторних літаках та будував моделі.
Згодом хобі переросло в амбітну бізнес-ідею: відродити аерокосмічну галузь в Туреччині.
«Ми всією родиною подумали, що нам слід змінити гру, перезапустити її й зробити щось інноваційне у повітряному просторі, що поверне нашу країну до конкуренції в аерокосмічній галузі», — розповідав СЕО компанії Халук Байрактар в інтерв’ю директору Фонду «Повернись живим» Тарасу Чмуту.
Сини Оздеміра, Сельчук і Халук, отримали грунтовну технічну освіту. У 2002 році Сельчук Байрактар закінчив Стамбульський технічний факультет, за два роки отримав ступінь магістра в університеті Пенсільванії, а згодом — ще одну, в Массачусетському технологічному інституті. Вже тоді він почав брати участь у розробці дронів у сімейній компанії. Халук отримав ступінь магістра в Колумбійському університеті.
Після навчання брати повернулися до Туреччини — розвивати сімейний бізнес. Оздеміру вдалося отримати державну підтримку: допомогли давні зв’язки у турецькій владі, зокрема — дружні стосунки з Реджепом Ердоганом, який на той час обіймав посаду прем’єр-міністра.
Далі були кілька років досліджень, присвячених переважно програмному забезпеченню та електроніці. Сельчук Байрактар особисто випробовував дрони в реальних умовах — в горах південно-східної Анатолії, де турецька армія стежила за представниками курдського руху.
Цей факт вразив наукового керівника Сельчука з Массачусетського університету Еріка Ферона:
«Він без вагань відправляється на лінію фронту, справді в найгірші умови, в які можуть потрапити турецькі військові: бути з ними, жити з ними і вчитися безпосередньо у користувачів».
Сельчук Байрактар пояснює, що хоче особисто переконатися: безпілотник витримує найбільш жорсткі умови:
«Якщо це не працює на висоті 10 тисяч футів при температурі мінус 30 градусів, то це просто ще один предмет, який ви повинні носити в своєму рюкзаку».
У 2007 році компанія поставила турецькій армії перший невеликий безпілотник — Bayraktar Mini, що важив близько 9 кілограмів. А у 2014 році Baykar дебютував з прототипом більшого безпілотника TB2, який наразі є флагманською моделлю компанії. Його розмір дозволяв транспортувати боєприпаси: перші випробування високоточних ударів розпочалися роком пізніше.
Після цього ТВ2 швидко завоював популярність поза Туреччиною, переломивши хід кількох воєн. Переважно — у так званих країнах, що розвиваються (Лівії, Ефіопії, Катарі). Мабуть, найгучнішим у українському інформпросторі став конфлікт у Нагірному Карабаху у 2020 році: тоді саме Bayraktar забезпечив Азербайджану перевагу над Вірменією.
Безпілотник як інструмент зовнішньої політики
У 2016 році Сельчук Байрактар одружився на Сюмейє Ердоган — молодшій доньці президента Туреччини. З кожним роком союз приватного бізнесу з державою стає все міцнішим.
Аналітики вважають, що безпілотники Bayraktar стали одним з потужних інструментів турецької зовнішньої політики.
«Безпілотники дають Туреччині геополітичну перевагу, — каже Галіп Далай, фахівець з турецької та близькосхідної політики в Chatham House, Лондонському аналітичному центрі з міжнародних справ. — Тепер, коли в Туреччині зростає оборонна промисловість, вона хоче продемонструвати свої вироби які випробувані в боях. Зони конфлікту стали головним піаром для турецької індустрії безпілотників».
За останні 20 років збройна промисловість Туреччини зросла в десять разів, і більшість військового обладнання країни зараз виробляється на території країни.
«Bayraktar, особливо TB2, перетворився на флагмана турецької оборонної промисловості», — каже колишній турецький дипломат Альпер Джошкун.
«Я б стверджував, що зараз це найвідоміший дрон з усіх», — впевнений керівник лондонського бюро видання Aviation Week Тоні Осборн.
Федеріко Донеллі, дослідник міжнародних відносин з Університету Генуї вважає:
«У Bayraktar є свого роду геній, який може змінити історичний шлях Туреччини».
Серйозною перевагою турецьких безпілотників, порівняно з західними аналогами, є ціна. Хоча офіційно в Baykar не розголошують вартість ТВ2, спеціалісти оцінюють її приблизно в 5 мільйонів доларів. Для порівняння: американські дрони Reaper коштують близько 32 мільйонів доларів за штуку.
Отже, TB2 став, мабуть, першим безпілотником, якому вдалося поєднати надійність і доступність з ефективними результатами на полі бою.
«Bayraktar TB2 пропонує майже ідеальний баланс між ціною та бойовою ефективністю, — каже директор оборонних досліджень Турецького центру економіки та зовнішньої політики Джан Касапоглу. — Конкуренти TB2 на ринку зброї дорожчі, мають більше бюрократичних і політичних перешкод для закупівель або невизначену стабільність поставок».
Українські двигуни на турецьких БПЛА
Зараз у Baykar підписані експортні контракти з 22 країнами, а передзамовлення оформлені на три роки вперед. Потужності компанії дозволяють їй виробляти 20 бойових БПЛА на місяць.
Бренд не вкладається в маркетинг: достатньо того, що його продукти ефективно працюють в реальних бойових умовах, а згадки про Baykar регулярно з’являються в новинах. Особливо — після повномасштабного вторгнення Росії в Україну.
По-перше, аналітики сходяться в думці, що безпілотники зіграли вирішальну роль у перші дні після 24 лютого: дрони вартістю кілька мільйонів доларів за одиницю нищили цілі колони ворожої техніки. І продовжують виконувати цю роботу досі.
Так, лише за три дні, з 31 серпня по 2 вересня, два безпілотники Bayraktar знищили або пошкодили російську військову техніку на суму 28,35 мільйона доларів, повідомив Головнокомандувач Збройних Сил України Валерій Залужний:
«Це вісім одиниць танків Т-72 (орієнтовна вартість одного 3 мільйони доларів), по одній одиниці САУ АКАЦІЯ (1,6 мільйона), БМП (0,6 мільйона) та гаубиці (0,3 мільйона). Було пошкоджено п’ять танків Т-72 і одну БМП на 1,85 мільйона. Ефективні турецькі Байрактари у вмілих руках наших воїнів — потужна зброя! Один із апаратів — допомога від дружньої Литви».
По-друге, відео з роботою Bayraktar ставали частиною інформаційної війни: підіймали моральний дух українців та вселяли страх у ворога. Найяскравіші моменти зібрані у роліку, який навесні 2022 року став вірусним: його розповсюджували не тільки українські, а і західні ЗМІ.
По-третє, міжнародного розголосу набули краудфандингові кампанії зі збору коштів на Bayraktar. Після того, як українці в рекордні два дні зібрали на безпілотники 600 мільйонів гривень, а Baykar заявив, що дарує нам дрони, аналогічні кампанії стартували ще в кількох країнах: Литві, Латвії, Польщі, Норвегії, Канаді.
Ще у жовтні 2021 року Україна та Туреччина домовилися про будівництво заводу під Києвом для збирання безпілотників. На ньому планують збирати як TB2, так і нові моделі: Akıncı та Kizilelma (безпілотний винищувач).
«У вас дуже хороші та ефективні двигуни, а наша тісна координація та співпраця допомагає їм зайняти своє місце на ринку БПЛА. Akıncı вже здійснив свій перший політ з українським двигуном», — розповів Халук Байрактар.
Наразі будівництво заводу, науково-дослідного та виробничого центрів в Україні вже розпочато.