У цьому році американському виробнику іграшок Mattel виповнюється 79 років, а одному з найвідоміших його продуктів — Barbie — 65. З чого починався бізнес компанії? Як співвласниця Mattel переконала колег-чоловіків, що покупцям потрібна «доросла» лялька? Як Барбі впливає на свідомість дівчат по всьому світу? Докладніше про все — в статті.
Заснування Mattel: з гаражу до колаборації з Disney
Три факти про Mattel:
- Компанія входить у п’ятірку найбільших виробників іграшок у світі.
- Окрім Barbie, Mattel відома такими брендами, як ляльки American Girl, машинки Hot Wheels і Matchbox, настільні та карткові ігри, зокрема UNO та Skip-Bo. Всього портфоліо компанії складається з 215 брендів.
- Виробник іграшок має ліцензійні угоди з великими розважальними корпораціями, такими як Disney, Warner Bros. (що дає Mattel право на виробництво іграшок з персонажами «Гаррі Поттера»), World Wrestling Entertainment і Sesame Street.
Mattel була заснована у 1945 році сімейною парою — Елліотом та Рут Хендлер, а також Гарольдом Метсоном (невдовзі він продав частку в компанії через проблеми зі здоров’ям) в гаражі Лос-Анджелесу. Назва складається з імені та прізвища чоловіків-засновників (жіноче ім’я Рут туди вписати не змогли).
Спочатку компанія виробляла рами для картин і меблі для лялькових будиночків, але за пару років зосередилася тільки на іграшках. Першим успішним продуктом у 1947 році стало укулеле під назвою Uke-A-Doodle. Після нього з’явилися піаніно та музична скринька, а також Magic 8-Ball. До створення магічної кулі була дотична матір засновника, що вважалася провидицею. Іграшка стала справжнім хітом: щорічно компанія продавала 1 мільйон куль з передбаченнями.
У 1955 році Mattel впровадила революційну на той час стратегію продажу: запустила телевізійну рекламу у передачі Disney «Клуб Міккі Мауса», ставши першим її спонсором. Колаборація з Disney дала бренду Mattel величезне охоплення по всій Америці, що сприяло запуску абсолютно нового продукту — «дорослої» ляльки.
Барбі: взірець для дівчат
До 50-х років на американському ринку не було ляльок в образі дорослої жінки. Дівчата гралися переважно пупсами або, як дочка Рут Хендлер, вирізаними з журналів паперовими ляльками, яких можна було вдягати в різні костюми. Побачивши це, Рут вирішила створити іграшку, яка стане рольовою моделлю для дівчат. Втім, керівництво Mattel ідею не підтримало: мовляв, жодна матір не купить доньці ляльку з бюстом.
Деякий час ідея не знаходила втілення, аж поки у 1956 році Рут під час європейської відпустки не побачила у магазині німецьку ляльку Bild Lilli. Лялька була заснована на персонажі коміксів, створених на замовлення таблоїду Bild, і уособлювала саме ті риси, про які говорила Рут. Вона привезла іграшку до США та попросила дизайнерів Mattel створити щось подібне.
У 1959 році на ярмарку іграшок у Нью-Йорку була представлена перша Барбі, названа на честь доньки Хендлерів — Барбари. Керівництво Mattel помилялося: матері захотіли купити своїм донькам ляльку в образі дорослої жінки. У перший рік було продано 300 тисяч Барбі. Шанувальники вимагали, щоб у неї з’явився хлопець, тому за два роки покупцям представили Кена, названого на честь сина Хендлерів.
Успішні продажі Барбі за кілька років зробили Mattel одним із найвідоміших виробників іграшок у світі. Німецька компанія-виробник ляльки Bild Lilli, з якої була скопійована Барбі, у 1961 році подала на Mattel до суду. Справа закінчилася тим, що Mattel купила авторські права на німецьку іграшку за 21 600 доларів.
Тим часом світ Барбі розширювався. У своїх мемуарах Рут Хендлер писала:
«Вся моя філософія Барбі полягала в тому, що через ляльку маленька дівчинка може стати ким захоче. Барбі завжди уособлювала той факт, що жінка має вибір».
За наступні роки лялька спробувала себе у купі професій та різноманітних образах: модельєрка, медсестра, бортпровідниця, балерина тощо. Пізніше, у 1991-му, Барбі опанує і більш чоловічу професію, доєднавшись до американської армії. А у 1992-му — буде балотуватися у президенти. До речі, відтоді Барбі балотуватиметься майже на кожних президентських виборах в США.
З 1959 року лялька зробила понад 250 кар’єр. А з 2018 року Mattel почала випускати Барбі, які уособлювали відомих жінок — від мексиканської художниці Фріди Кало до піонерки американської авіації Амелії Ергарт.
«Ми знайомимо дівчат з жіночими історіями з усіх верств суспільства, щоб показати їм, що вони можуть бути ким завгодно», — йдеться на сайті Барбі.
У 2020 році до цієї колекції додалася Барбі, натхнена зірковою українською фехтувальницею Ольгою Харлан. Вона вдягнена в білу фехтувальну форму. В одній руці лялька тримає шаблю, в іншій — синьо-жовтий шолом.
Окрім Барбі: вихід на біржу та фінансові злочини
У 1963 році Mattel розмістила акції на Нью-Йоркській фондовій біржі. Залучений капітал та успішні продажі Барбі дозволили компанії реінвестувати в нові продукти для дітей. Так протягом 60-х з’явилися Chatty Cathy (перша лялька зі здатністю говорити), Baby First Step (лялька, що робила перші кроки), Thingmaker (можливість самостійно створювати іграшки з гуми), Hot Wheels (іграшкові автомобілі, що популярні до сьогодні) та інші. Окрім того, у 60-ті Mattel почала придбання виробників іграшок по всьому світу.
На початку 70-х продажі Mattel уповільнились через низку факторів, зокрема — проблеми на виробництвах в Азії та Латинській Америці. У 1972 році збитки компанії склали 29,9 мільйони доларів. Але протягом двох років виконавчий віце-президент і фіндиректор Сеймур Розенберг створював фальшиві фінансові звіти, щоби замаскувати проблему.
Коли зрештою правда вийшла назовні і проти Mattel почалося розслідування, Хендлери змушені були піти з компанії. Оскільки засновники визнали провину, замість ув’язнення їх засудили до штрафів по 57 тисяч доларів та по 500 годин громадських робіт щорічно протягом п’яти років. У 1980 році Хендлери продали більшу частину акцій Mattel, припинивши участь у заснованій ними компанії.
Кінець сторіччя: від збитків до рекордних продажів
У 1975 році Хендлерів змінила нова команда під керівництвом Артура С. Спіра, віце-президента Mattel. До 1977 року компанія повернулася до прибутковості. Вона продовжувала поглинати невеликих виробників та випускати нові продукти, зокрема — першу лінійку відеоігор. Але на початку 80-х така стратегія зіграла з Mattel злий жарт .
Багато бізнес-придбань компанії виявилися збитковими, а відеоігри — не конкурентноздатними. У 1983 році зі збитками у 394 мільйони доларів Mattel опинилася на межі банкрутства. Компанію врятувало лише втручання венчурного капіталу.
У 1987 році Mattel очолив колишній керівник міжнародного підрозділу Джон В.
Амерман. Він зменшив накладні витрати, закривши 40 відсотків виробничих потужностей, скоротивши 150 посад в компанії та урізавши рекламу. Результативними стали наступні кроки:
- Компанія сфокусувалася на ключових брендах зі стійкими показниками продажів — таких, як Barbie та Hot Wheels. Лінійку Barbie розширили до 50 нових ляльок на рік та 250 аксесуарів до них, від косметики до меблів. На честь 30-річчя у 1989 році Барбі з’явилася на обкладинці популярного журналу Smithsonian, що підтвердило її статус справжньої американської ікони. У 1991 році в Mattel підрахували, що 95 відсотків усіх дівчат у США віком від 3-х до 11 років мають по декілька Барбі. У 1987-1992 роках продажі ляльки зросли з 430 мільйонів до майже 1 мільярда доларів, що становило більше половини всіх продажів компанії.
- Інвестиції в нові продукти робилися точково. Одним з найуспішніших кроків стала колаборація з Disney. Mattel придбала ліцензію на нову лінійку плюшевих іграшок для дошкільнят на основі діснеївських героїв та отримала право продавати продукцію у всіх тематичних парках Disney.
- Mattel почала експансію у сферу ігор для хлопчиків, де була слабо представлена. В результаті випуску нових продуктів компанія збільшила свою частку на ринку іграшок з 34-х до 80 відсотків.
- Ще одним напрямком стало зростання на міжнародних ринках: за десять років (з 1982-го до 92-го) продажі за кордоном злетіли з 135 мільйонів до 1,7 мільярда доларів.
У 1993 році компанія придбала Fisher-Price — провідного виробника іграшок для немовлят і дошкільнят. У тому ж році продажі досягли 3,4 мільярда доларів: 35 відсотків припало на Барбі, 10 — на Disney, 5 — на Hot Wheels, решта — на інші продукти.
У наступні роки ця тенденція збереглася: Mattel продовжувала поглинати компанії, її продажі зростали, але найпопулярніші продукти лишалися незмінними.
Нова хвиля популярності: фільм «Барбі»
На початку XX сторіччя стандарти жіночої краси, які уособлювала Барбі, почали змінюватися. Все голосніше стала лунати думка, що не всі жінки мають бути високими, неймовірно стрункими, з нереалістично тонкою талією та великим бюстом.
Змінювалося і ставлення до ляльки. У 2005 році продажі Барбі у всьому світі впали на 15 відсотків. Дослідження, опубліковане в журналі Developmental Psychology, показало, що дівчата, які бачили Барбі в молодшому віці, частіше говорили про свою худорлявість, ніж ті, хто бачив інших ляльок. А пізніше Евелін Маццокко, голова бренду Barbie, провела опитування серед «ненависників Барбі», та з’ясувала, що ляльку критикували за нереалістичне однотипне зображення, яке спотворює уявлення про красу.
У 2016 році Барбі була представлена у трьох нових формах тіла: мініатюрна, висока та пишна. Тоді її навіть розмістили на обкладинці Time з заголовком: «Тепер ми можемо перестати говорити про моє тіло?». Згодом з’явилися ляльки з протезами кінцівок, на інвалідних візках та з синдромом Дауна.
Вже за два роки бренд відновив зріст. А на початку 2020-х пережив нову хвилю популярності у зв’язку з виходом фільму «Барбі», який зняв концерн Warner Bros. — один з партнерів Mattel.
«Наше бачення полягає в тому, щоби співпрацювати з провідними кінематографістами та створювати фільми відмінної якості на основі наших культових брендів, які матимуть резонанс у культурі та приваблюватимуть світову аудиторію», — пояснив гендиректор Mattel Інон Крейз.
Компанія використала весь свій маркетинговий потенціал, щоби створити попит задовго до виходу стрічки: понад 160 партнерських угод з топ-брендами, більше 100 мільйонів доларів на просування, випуск сотень нових Барбі-продуктів (які були розпродані миттєво) — і «рожеве» кіно слідом за лялькою перетворилося на культурний феномен, який не обговорював лише ледачий.
У 2023 році після виходу стрічки продажі ляльок Барбі зросли на 16 відсотків по всьому світу та на 26 відсотків в Америці. За останніми даними, кожну секунду у світі продається три ляльки Барбі.
В Mattel кажуть, що про Барбі знають 99 відсотків людей у всьому світі. Любите ви ляльку чи ненавидите — але ігнорувати її вплив неможливо.
У 2023 році бренд Barbie оцінювався приблизно в 700 мільйонів доларів США, що майже вдвічі більше, ніж два роки до того.