Серед компаній, які відмовляються йти з російського ринку попри війну, на першому місці французькі. Серед них — мережа супермаркетів Auchan, яка належить одному з найбагатших і найтаємничіших французьких кланів — сім’ї Мюльє. Про їхню унікальну «комуністичну» бізнес-модель та причини прихильності до Росії розповідаємо в статті.
Бізнес-імперія Мюльє: закритість та секретність
Мало хто бачив в ЗМІ членів родини Мюльє або хоча б чув про них. Між тим їхній бізнес відомий набагато більше, зокрема — в Україні. Родині належать мережі магазинів Auchan, Leroy Merlin, Decathlon, Pimkie та інші — всього близько 130 брендів з річним оборотом майже 100 мільярдів євро.
Сімейну бізнес-імперію Association Familiale Mulliez називають сектою через закритість та суворі правила. Її історія розпочалася з текстильної компанії, започаткованої більше 100 років тому виробником вовни та ревним католиком Луї Мюльє. Його бізнес продовжили та розвили сини.
Коли у 1952 році Луї Мюльє помер, 11 його дітей мусили розпорядитися сімейним бізнесом. Після розмірковувань вони прийшли до нетипового рішення: не ділити майно, а продовжити працювати разом.
У 1955 році була створена Association Familiale Mulliez — унікальна угода акціонерів, яка регулюється кількома принципами:
- Усі нащадки Луї Мюльє мають право володіти акціями в сімейних компаніях і не можуть продавати їх третім особам. Щорічна внутрішня біржа дозволяє членам асоціації купувати або продавати акції. На міжнародний фондовий ринок родина ніколи не виходила і не планує, називаючи його «раковою пухлину світу».
- Керівництво асоціації, яке обирається кожні чотири роки, має право вето на продаж та купівлю акцій. Це дозволяє захистити спадщину від домінування когось з членів сім’ї.
- Родичі погоджуються покласти в спільний котел акції існуючого та майбутнього бізнесу. Тим не менш, капітал кожної компанії залишається незалежним від інших.
В колективному управлінні активами діє принцип «Le tous dans tout» («Загалом»), що ну дуже нагадує відому політичну ідеологію. Саме тому бізнес-імперію Мюльє у Франції називають акціонерним комунізмом. Водночас клан дотримується і релігійних цінностей — в угоді асоціації навіть є посилання на один із листів папи Івана XXIII.
Створення Auchan: дешевий віскі та зручні парковки
У 50-х роках текстильна промисловість у Франції переживала занепад, тому онуки Луї Мюльє обирали для бізнесу інші напрямки. Один із них, Жерар Мюльє, зупинився на роздрібних продуктових магазинах. Хлопець, який не подавав великих сподівань в школі та вузі, врешті все ж приєднався до сімейної фірми, пройшов шлях до голови правління та у 1961 році відкрив перший Auchan у рідному місті Рубе на півночі Франції.
«Мій батько відкрив магазини самообслуговування в Сполучених Штатах та запросив мене в подорож, — розповідав Жерар Мюльє в одному з рідкісних інтерв’ю (сім’я воліє не спілкуватися з журналістами). — Після мого повернення родина довірила мені занедбану фабрику в районі Hauts-Champs у Рубе, яку я перетворив на магазин».
Спочатку магазин назвали так само, як і район: Hauts-Champs, що вимовляється як «ochan». Саме так і питали люди, які дзвонили до магазину. Родині, як стверджує Жерар Мюльє, здалося, що це звучить «занадто по-японськи», тому назву змінили на більш милозвучну — Auchan. За іншої версії, така назва просто дозволяла компанії зайняти перші рядки в телефонних довідниках.
За три роки батько нагадав Жерару, що його бізнес досі не приносить грошей, та дав ще три роки, щоб вийти у прибуток. Молодому підприємцю допоміг конкурент — засновник мережі Carrefour Марсель Фурньє. Його порада була такою: краще продати сто кексів з націнкою в один цент, ніж десять кексів з націнкою в десять центів.
В Auchan спробували знизити ціну на пляшку віскі, застосувавши таку ж маржу, як і на пляшку мінеральної води. Це спрацювало: до магазину повалили чоловіки. Повернувшись додому, вони казали дружинам:
Закуповуйся в Auchan, там дешевше
Зіграла свою роль і зручна та велика парковка, яку було легко облаштовувати в промисловій зоні.
Цей принцип ліг в основу бізнес-моделі Auchan: відкриття магазинів на околицях міст та низькі ціни, розраховані на середній клас, що формується.
Станом на 2022 рік Auchan є одним із найбільших у світі рітейлерів із прямою присутністю у Франції, Іспанії, Португалії, Люксембурзі, Польщі, Румунії, Угорщині, Україні, Росії, Тайвані та Сенегалі.
Жерар Мюльє очолював раду директорів Auchan до 1996 року, потім наглядову раду — до 2006-го. Зараз йому 91 рік, і він все ще залучений у бізнес, обіймаючи посаду голови стратегічного комітету.
Правила Мюльє: економія, «оптимізація» податків та виховання у клані
Peugeot замість Mercedes та шопінг у власних магазинах
«Мій батько завжди мріяв мати Mercedes, — згадує Жерар Мюльє. — Але він був акціонером гаражної асоціації Peugeot в Рубе. Тож про покупку чогось іншого, крім Peugeot, мови не йшло. Коли йому виповнилося 70, ми вирішили подарувати йому Mercedes. Машину привезли, тато пішов до гаражу і сказав: «Я не збираюся відмовлятися від етики життя». Повернув машину та поїхав на Peugeot».
Ця риса культивується в усіх членів клану Мюльє. Заробітки прийнято не витрачати на розкіш, а реінвестувати в бізнес, тож витрати на кшталт яхт, колекцій мистецтва та розкішних вечірок категорично не вітаються. Ба більше, багато хто з братів Мюльє їздить громадським транспортом (причому другим класом), закуповується у власних магазинах та вдягається у власні бренди.
В Association Familiale Mulliez люблять розповідати байку: проводжаючи одного з бізнесменів, член родини Мюльє запропонував провести того до метро. Візитер здивувався: «Але ж я ніколи раніше не їздив у громадському транспорті!». «Все буває вперше», — сказав Мюльє, сунув йому в руку квиток і провів до потяга.
Переселення до Бельгії та судове розслідування
Прагнення до економії змусило частину родини перебратися до сусідньої Бельгії, де податки на багатство нижчі, ніж у Франції. Один із працівників бельгійського міністерства фінансів розповідав: у містечку Нечін, що біля французько-бельгійського кордону, оселилося стільки «переселенців» Мюльє, що місцеві мешканці навіть дали одній з вулиць їхнє ім’я.
У 2016 році у Франції розпочалося гучне судове розслідування щодо ухилення родини Мюльє від сплати податків. Але після серії обшуків довести їхню причетність причетність до фінансових злочинів так і не вдалося.
Внутрішня освіта та сімейний нетворкінг
Мюльє називають своє об’єднання екосистемою. Важливе місце в ній приділяється вихованню та навчанню, щоби зберігати та підтримувати клановість.
«Вони всі в одному човні і тримаються разом, — зазначив журналіст Бертран Гобен, який написав кілька книг про сім’ю Мюльє. — Вони водночас католики, комуністи і, можна сказати, мафія».
Серед 1400 членів сім’ї далеко не всі займаються бізнесом. В Association Familiale Mulliez входить близько 800 нащадків Луї Мюльє. Інші працюють економістами, лікарями, викладачами тощо. Хоча ніхто не примушує їх відкривати свою справу, патріархи роблять все, щоби тримати нащадків купи та залучати до екосистеми:
- Покоління, що підростає, стимулюють прагнути до керівництва. Для цього в клані діє система внутрішньої освіти для підлітків: починаючи від курсів верхової їзди і закінчуючи ознайомленням з перспективними професіями.
- Дорослим пропонують навчальні програми для майбутніх підприємців та допомогу у відкритті бізнесу у вигляді консультацій досвідчених членів родини (юристів, фінансистів, управлінців). Регулярно проводяться масові тематичні конференції.
- Окрім того, організовується спільне дозвілля: трапези, ігри, мандрівки. Три-чотири рази на рік групи з кількома десятками членів сім’ї вирушають у поїздки для знайомства з іншими країнами: наприклад, Китаєм, Бразилією чи Росією.
Бізнес в Росії: особисте рішення Жерара Мюльє та перспектива збитковості
З сотень іноземних компаній, які відреагували на повномасштабне вторгнення Росії в Україну, французькі пасли задніх. Станом на квітень 2022 року 51 відсоток французьких компаній в Росії не зробив жодних кроків для виходу з країни-агресора. Для порівняння: серед американських компаній таких було лише 6 відсотків.
Серед тих, хто не просто нічого не зробив, але і виправдовував бізнес на крові, був клан Мюльє. В Auchan заявили, що продовжать роботу, адже їхня місія — турбуватися про «ні в чому не винне» мирне населення та своїх співробітників. Нічого особистого — просто бізнес. І бізнес цілком успішний:
- Станом на березень 2022 року Франція була найбільшим іноземним роботодавцем у Росії (більше 500 компаній) та другим за величиною постачальником іноземних інвестицій. До того ж з боку французької влади, на відміну від, наприклад, британської, не було заклику до брендів залишити терористичну країну.
- Росія — один з найбільших та найприбутковіших ринків Auchan. Бренд працює там з 2002 року, має 231 магазин та 30 тисяч співробітників. Країна-агресор забезпечує близько 10 відсотків річного обороту Auchan (3,2 мільярда з 30,5 мільярда євро).
- Як писали російські ЗМІ, у 2002 році Жерар Мюльє особисто прийняв рішення щодо виходу та швидкої експансії на російський ринок, що суперечило думці інших управлінців. Врешті Auchan досяг там успіху набагато скоріше, ніж в інших країнах.
Цікава деталь: Жерар Мюльє близько знайомий з відомим русофілом, російським громадянином і колись відомим французьким актором Жераром Депардьє. За прикладом членів сім’ї Мюльє він теж купив нерухомість у бельгійському селищі Нечін.
З 2018 року Auchan в Росії почав продавати «фуа-гра» та «камамбери» під ім’ям Депардьє. Щоправда, товари були місцевого виробництва, адже після продовольчого ембарго в 2014 році імпорт з країн Євросоюзу припинився. Французькі ЗМІ пишуть: російський ринок був для Auchan настільки важливим, що компанія навіть завезла до Росії корів із Нормандії для приготування сиру.
У 2022 році, коли полиці магазинів в Росії почали порожніти через бойкот відомих брендів, Auchan активізував співпрацю з місцевими виробниками. Нещодавно бренд пафосно представив кілька десятків нових товарів, серед яких російська кава, дитяче харчування та іграшки.
І хоча компанія наголошує, що припинила інвестиції та не планує відкриття нових магазинів у Росії, вона розвиває бізнес за рахунок цифрового сегменту. Нещодавно Auchan зареєстрував російський IT-підрозділ, запровадив новий проєкт з для онлайн-замовлень зі «Сбєрмаркетом» (дочірній підрозділ підсанкційного «Сбєрбанку»), а наступного року планує подвоїти онлайн-продажі.
Тим не менш, у другому кварталі 2022 року бренд відчув «помітне уповільнення активності», заявило керівництво Auchan. Виявилося, що «високий рівень невизначеності» погано впливає на споживчий попит.
Як пише Bloomberg, російський підрозділ компанії згодом може стати збитковим. Тож, якщо не етичні принципи, то, може, гроші змусять сім’ю Мюльє розлюбити Росію?