Як знайти такий баланс між роботою та особистим життям, щоб заробіток дозволяв якісно відпочивати і на дозвілля залишався час? При тому, що сучасний світ пропонує все більше цікавих розваг, а робота прагне забирати все більше часу. Цим питанням задаєтеся не ви один. За даними соцопитування, проведеного нещодавно компанією Creative States, 57% українців тепер віддають перевагу віддаленій роботі. Звичайно, 2020-й багато кому відкрив очі на те, як зручно бути не прив’язаним до офісу. Але, виходить, що такий вид зайнятості і не знижує рівень доходу, як боялися раніше, коли все більше людей переходять на нього.
Ще один цікавий результат показало дослідження ринку праці рекрутинговим порталом hh.ua|GRC: ТОП-менеджери стали шукати роботу вдвічі частіше. Що це означає? Що люди з високою кваліфікацією, гарним досвідом та високими зарплатами так само не задоволені своєю роботою, як більшість українців своїм керівництвом.
Як же світовий ринок може задовольнити запит на високий заробіток плюс достатність вільного часу? Сьогодні розглянемо один із таких варіантів – власний онлайн-магазин на Amazon. А допоможе нам розібратися в деталях цього бізнесу Антон Петренко, Амазон-підприємець, котрий займається продажами онлайн з 2013 року. За бажанням можете ближче познайомитися з нашим експертом на його веб-сайті з навчання бізнесу на Amazon.
Амазон у цифрах
Якщо ви знаєте про Амазон тільки на словах, нічого дивного: більшість клієнтів платформи — американці. Хоча, щодня Amazon відправляє покупки загалом у 185 країн, 3 мільйонам людей. А щорічно найбільшим маркетплейсом користується понад 300 млн покупців.
Продавців на майданчику працює понад 2 млн, і на відміну від покупців, вони масово представляють і Латинську Америку, і Азію, і Європу, зокрема Україну та Росію. Хоча ця цифра здається немаленькою, місце для нового підприємця-початківця на гіганті онлайн-рітейла завжди знайдеться. Потрібно лише врахувати деякі тонкощі під час вибору собі стратегії торгівлі. Продавати ж ви зможете з будь-якого куточка Всесвіту, де знайдете інтернет.
Щодо річного обороту компанії, то він становить 386 млрд доларів. Чистий прибуток Амазона в 2020 році перевищив суму прибутку за попередні три роки, у першому ж кварталі 2021 року він склав $8,107 млрд, проти $2,535 млрд у першому кварталі 2020 року. Виторг виріс на 44%, до $108,5 млрд.
Вдалий вибір майданчика для старту власного бізнесу, правда?
Давайте відразу позначимо плюси та мінуси роботи на платформі, щоб ви точно визначилися, чи цікавий вам такий бізнес, перш ніж читати про його тонкощі.
Бізнес на Amazon: Плюси
Ви отримуєте одразу гарячу аудиторію. Люди приходять до онлайн-гіпермаркету за покупками, їх не треба підігрівати та вмовляти. Покупці довіряють бренду Amazon, тому підприємцям-початківцям легше вибудовувати свій власний бренд, починаючи бізнес з Амазон.
Платформа бере на себе більшість ваших бізнес-процесів. Наприклад, упаковує, доставляє кінцевому споживачу ваш товар і навіть сама обробляє повернення. А ті процеси, що не бере на себе, дуже спрощує і зручно організовує для вас: наприклад, для реклами у вас буде функціональний кабінет, де ви зможете налаштувати ефективну кампанію під будь-який товар.
У цей час ви самі можете знаходитись у будь-якій точці світу та керувати своїм бізнесом віддалено. Майже все, що потрібно робити руками, робить маркетплейс або найняті фрілансери. Система дуже розумна та зручна.
Бізнес на Амазоні: Недоліки
Повільний початок. Продажі на платформі залежать від вірного вибору продукту, його якості та конкуренції в ніші, від того, наскільки добре і правильно оптимізований лістинг. Але головне, від чого ваші продажі набирають обертів — це вже існуючі продажі та позитивні відгуки клієнтів, які вже купили ваш товар. Вони піднімають на першу сторінку пошукової видачі вас та ваші шанси продати більше своєї продукції. На це потрібен час. А базу своїх клієнтів тут зібрати не вдасться — усі контакти залишаються усередині майданчика.
З негативними ж відгуками нічого не поробиш, навіть якщо вас топитимуть ними конкуренти, ви не зможете їх видалити. У разі порушення правил компанії Амазон ваш аккаунт можуть заблокувати, часто без можливості виведення коштів. І треба буде все починати спочатку.
Більш детально перерахуємо плюси та мінуси кожної стратегії продажів окремо, а зараз подивимося, як влаштований бізнес загалом.
Що можна продавати на Amazon
Світовий лідер електронної комерції Амазон — це найбільший у світі ринок товарів та послуг, де продавцем, так само, як і покупцем, може стати будь-хто. Продавець повинен зареєструвати свій обліковий запис і створити лістинги своїх товарів — електронну вітрину. При цьому товари можна вигадувати та виробляти самому, або замовляти у інших виробників у всьому світі. Таким чином, бізнес – цікавий та різноплановий.
Найголовніша перевага цього бізнес-майданчика для початківців – те, що ви не повинні кидати роботу і занурюватися з головою в нову справу. Підприємництво на Amazon можна починати плавно, присвячуючи кілька годин і кілька днів на тиждень. Це потужний антидепресант для тих, хто боїться зачинити всі старі двері, щоб відчинити нові.
Отже, існує три глобальні стратегії торгівлі в інтернет-гіпермаркеті.
1. Дропшиппінг та онлайн-арбітраж
Якщо зовсім коротко, то дропшиппінг — це бізнес-стратегія «Купив дешевше-продав дорожче». Більш докладна схема така: все буде починатися з покупця, він замовить товар на вашому Амазон-акаунті за вашу ціну, ви переадресуєте замовлення виробнику з його закупівельною вартістю і він сам напряму відправить покупку вашому клієнту. Ваш заробіток – націнка. Можна працювати з виробником безпосередньо, а можна перепродувати з eBay, Walmart тощо. Цей вид торгівлі – сірий, Амазон Drop Shipping Policy формально його не дозволяє, але й заборонити його повністю маркетплейс не може. Тому карає при грубих порушеннях.
Запуск дропшиппінгу має незаперечні переваги: не потрібно налагоджувати виробництво, не треба отримувати сертифікати та ліцензії на товар, немає необхідності орендувати склади для товару, наймати персонал, немає витрат на упаковку та пересилання. У такий бізнес легко увійти, особливо якщо ви оберете недорогі категорії товарів – вам не потрібен великий стартовий капітал.
Що ж до недоліків, то їх теж достатньо. Ви купляєте товар у виробника, тому потрібно мати оборотні кошти. Потрібно стежити за наявністю “вилки” – продавців, у яких можеш купити дешевше, і самого товару у постачальника: якщо він закінчився – його не зможуть відправити вашому покупцю, але відповідальність перед своїм клієнтом доведеться нести вам. Акаунт продавця з незадоволеними клієнтами втрачає рейтинг на Амазон: при пошуку товару покупець бачить спочатку пропозиції ваших конкурентів і з великою ймовірністю йде до них. А конкуренція у цій сфері висока. Якщо ваша пропозиція не унікальна, ви незабаром познайомитеся з демпінгом від інших підприємців з аналогічним товаром. Якщо раптом Amazon вирішить перевірити вашу продукцію і запросить офіційні документи про автентичність товару – вам загрожує бан акаунта, тому що у вас немає жодної можливості їх отримати. Часто обліковий запис блокується без можливості вивести кошти.
Онлайн-арбітраж – це та сама схема купити дешевше-перепродати дорожче, але вона біла і у вас є офіційний контракт із виробником товару. А ще в ній ви делегує більшість функцій Амазону: роботу з клієнтами, логістику, доставку. Ви знаходите товари з великим попитом за мінімальною ціною, купуєте невелику партію та відправляєте на склад Amazon. Створюєте лістинг – сторінку товару, ставите максимально можливу ціну і чекаєте продажів. Тут потрібно дуже добре розібратися в алгоритмах, згідно з якими відбувається ранжування лістингів, щоб бути в ТОПі та отримувати продажі.
Переваги: немає відповідальності за роботу з клієнтами та не потрібно розкручувати свій бренд. Ви можете міняти постачальника та категорії товарів. Недоліки: ще більша конкуренція — не лише з продавцями тієї самої продукції, а й зі схожою, інших моделей, і з самими виробниками. Платформа така популярна у покупців, що всі фірми намагаються вивести на неї свій товар і продавати з Амазона. Ну і звісно заморожений капітал: продукцію треба закупити та доставити на склади Амазон, гроші повернуться, коли вона розпродасться. Важливо не пропустити цей момент, якщо товар закінчиться, і ви не встигнете поповнити запас на складі Амазон відправить вас в Out-of-stock.
2. Private Label – власний бренд
Ця стратегія продажів передбачає, що ви відкриваєте компанію та реєструєте свою торгову марку. Ви стаєте виробником своєї продукції, доставляєте її на склади Амазон і починаєте просування.
Тут варто розрізняти дві тактики. Якщо ви вже є виробником і шукаєте ринки збуту, виходьте на Амазон і починайте рекламувати свою продукцію. Якщо ви хочете зайнятися підприємництвом на Амазон, але свого виробництва не маєте, ваш перший крок — моніторинг ринку. Ви знаходите найактуальніші потреби покупців і намагаєтесь їх задовольнити. Причому починати варто з недорогого товару, що не псується при транспортуванні і не складного у виробництві, щоб уникнути зайвого головного болю на старті.
Далі кроки збігаються. Потрібно створити професійний акаунт, провести акцію з роздачі безкоштовних пробників для перших відгуків, отримати код товару, запустити рекламу, зробити професійні фото продукції, найняти копірайтера для створення карток товару та дизайнера для створення логотипу та фірмового стилю вашого лейбла.
Перевага такої стратегії очевидна: це ваш повноцінний справжній бізнес з контрольованим, найчастіше хорошим, прибутком. Це ваша справа, ваша відповідальність, ваші ризики та перемоги. Якщо ваш товар унікальний, ви не перестаєте його рекламувати і на нього тримається попит — це хороший шанс зайняти власну нову нішу. Ви самі визначаєте вартість товару, а так захищені від демпінгу конкурентів. Ви маєте власний бренд.
Але й про недоліки треба сказати. Цей бізнес потребує значних тимчасових витрат. Причому неочевидний мінус: різниця в часі між Китаєм, де найчастіше закуповується товар та США, де продається — робочий графік виходить абсолютно не нормований і часто цілодобовий. Вам доведеться знайти кількох постачальників, торгуватися і контролювати товар, тому що брак неминучий, вам потрібно звести його до мінімуму. Пошук перевізника можна покласти на виробника, але все одно потрібно стежити за логістикою та контролювати вартість доставки. Розмитнення можна зробити віддалено.
Також важливо, що ця стратегія має високий поріг входу — потрібні вагомі капіталовкладення, великі гроші заморожуються в товарі. І є реальний шанс зазнати невдачі, оскільки унікальний товар може не сподобатися американській аудиторії, або вона може не довіряти новому бренду, і доведеться виділяти великі бюджети на просування. Інший ризик — це брак партії або затримка доставки, чого ви не можете контролювати безпосередньо.
3. Видавничий бізнес на Амазон
Тут ви створюєте та реалізуєте інформаційний продукт. Художня література продається непогано, але основні заробітки в цій бізнес-стратегії — нон-фікшен, куди входять книжки «How to». Що це таке та чому їх купують?
Як ми говорили раніше, основна цільова аудиторія Амазон-бізнесу – американці. В США праця оплачується погодинно, на відміну наших місячних зарплат. Тому американці ретельно рахують свій час і не можуть дозволити собі вільний серфінг у пошукових системах, коли їм потрібна відповідь на якесь конкретне питання, наприклад, «як виростити полуницю на підвіконні». Зрозуміло, що в гуглі буде 1000 і 1 рада з цього приводу. Тому обачливий американець «гуглить» це на Амазон. Бачить найкращу за рейтингом та відгуками книжку-інструкцію на цю тему та купує її за кілька доларів. Компанією спеціально розроблена зручна платформа для читання електронних книг і самі «читалки» Amazon Kindle. Час заощаджено, розгорнуту відповідь отримано і вона гарантовано в тему, тому що цю книгу вже читали і поставили їй хорошу оцінку інші користувачі.
Тепер подивимося на нон-фікшен літературу з позиції бізнесу. Ви проводите аналіз ринку щодо найбільш затребуваних тем таких книжок. Складаєте ТЗ та замовляєте написання матеріалу у фріланс-копірайтера, а потім оформлення книги у дизайнера. Ваша електронна книга готова! До речі, якщо читач захоче придбати друковану версію, Амазон сам надрукує екземпляр за вашими файлами – Print-on-demand – і надішле його клієнту, а гроші за неї отримаєте ви. Ваше завдання тепер оформити хороший лістинг для своєї книги і зайнятися її просуванням, щоб при пошуковому запиті покупця ваш продукт випадав йому серед перших.
Переваги. Ви, мабуть, не знали, що Амазон спочатку створювався саме як книгарня. А потім уже доріс до онлайн-гіпермаркету. Але саме в книжковій ніші найзручніше налаштовані та автоматизовані трудомісткі процеси. Легше і дешевше оформляється обліковий запис продавця, немає обмеження по країнах, на відміну від товарки, набагато рідше відбуваються бани, немає абонентської плати. Товар ніколи не закінчується, немає заморожених обігових коштів.
Цей бізнес забирає зовсім небагато часу, тому що основні затратні процеси делегуються фрілансерам. Для управління таким бізнесом достатньо 3-х годин на день. Тут мінімальний стартовий капітал і мінімальні ризики: правильно запущена книга завжди окупається, якщо ні — просто перезапустити її. Бізнес будується практично без вкладень – вам потрібна лише невелика інвестиція в першу книгу, яка повертається за пару місяців і ви виходите на точку беззбитковості. У той час, як товарний бізнес вимагає вкладень, що вимірюються тисячами у.о., створення та просування книги вимірюється кількома сотнями. І з книгами ви отримуєте величезний накопичувальний ефект: поступово випускаючи нові книги, продовжуєте отримувати прибуток зі старих, бо вони не перестають продаватися. І вишенька на торті: якщо ваша книга вистрілила, ви зірвали джекпот! Вона окупиться за місяць або за тиждень і далі вийде у величезний плюс.
Щодо недоліків: цей бізнес не зробить вас мільйонером, він призначений для вільного лайфстайлу на власне задоволення — товар низькомаржинальний. І часу, щоб вийти на пристойні заробітки, потрібно більше, тому що ви не можете одразу опублікувати 100 книг: кожну потрібно проконтролювати та розкрутити. Проте за півроку-рік ви вийдете на стабільний прибуток у 1000-2000$. Хоча є винятки, з якими можете ознайомитися в історіях самих видавців.
Більш детально про те, скільки можна заробити на книгах Amazon Kindle, коли повертаються інвестиції та чи виправдає ваші очікування цей бізнес, дивіться у відео:
Інструкція із запуску: з чого почати бізнес на Амазон
Зведемо все докупи. І подивимося, які кроки потрібно буде зробити, щоб запустити бізнес на Амазон з нуля і чим вони відрізняються для кожної з трьох основних стратегій.
Вибирайте стратегію бізнесу: | Dropshipping | Private Label | Книжковий бізнес | |
Крок-1 | Збирайте стартовий капітал: | від 1000$ | від 7000$ | від 300$ |
Крок-2 | Реєстрація: створюєте на Амазон відповідний акаунт продавця та картку Payoneer для виведення зароблених коштів | Реєструвати компанію не потрібно | Реєструєте свою компанію та торгівельну марку | Торгуєте від фізособи |
Крок-3 | Вибір ніші: проводите моніторинг ринку і вибираєте товар \ тему з високим попитом та невисокою конкуренцією, прораховуєте рентабельність | |||
Крок-4 | Продукція | – | Виробляйте товар та доставляєте його на склад Амазон | Пишете ТЗ копірайтеру та дизайнеру – створюєте книгу |
Крок-5 | Оформляєте лістинги товарів і займаєтесь їх просуванням та рекламою | |||
Крок-6 | Слідкуєте за відгуками клієнтів | |||
Крок-7 | Отримуєте дохід (цифри середні орієнтовні) | 3-й місяць – від 1000 $ при стабільному попиті | 6-й місяць – від 1000 $ до 20000 $ | 6-й місяць – 1000 $ і більше в залежності від кількості книг |
Як торгувати на Амазоні з України, Росії, Білорусі, Казахстану та інших країн докладно описано тут.
Що дає бізнес на Амазон
Цей розділ буде про стиль життя, який ведуть підприємці, які пішли з офісів на онлайн-платформу і створили свій бізнес.
Наш сьогоднішній експерт Антон Петренко обрав для себе книжковий напрямок. Хоча люди вважають, що товарний бізнес більш ризикований, але більш прибутковий. Ось що говорить Антон щодо цього:
“Ризики, вихлоп, безпека… Якби життя будувалося лише на цифрах, питань було б менше. Але є дещо менш зрозуміле і набагато важливіше. Щастя не порахувати на пальцях, не вирахувати в 1С і не витягти з холодильника. Вибір бізнесу обумовлений вибором способу життя; це більше філософія, ніж економіка”.
Насправді книжковий бізнес дає набагато більше свободи: ви витрачаєте на нього значно менше часу — 3 години на день, вкладаєте в нього помітно менше грошей, нічим не ризикуєте і не прив’язуєтеся до однієї локації. За час ведення своєї видавничої справи на Амазон Антон об’їхав весь Схід, половину Європи, отримав вид на проживання у південній морській країні і тепер вирушив у відпустку на протилежний берег того ж моря, але вже в іншу країну.
Справді, книги є низькомаржинальним товаром. Натомість 1 книга, видана один раз, продається доти, поки актуальна тема. Мінімально 1 книга на рік приносить 1000 $, вдалі книги 1000 $ і більше на місяць, книги, що вистрілили можуть принести 5000 $ і більше за 1 день, але це поодинокі випадки:
Тоді як запаси товарів завжди потрібно поповнювати і одна одиниця продається і приносить прибуток лише один раз. Privat Lable може приносити місячний прибуток у 10 разів більше, ніж книги, але це насправді повноцінний бізнес, який потребує вашої уваги, присутності та вашого часу постійно.
А.П: «Книжковий бізнес — він більше про свободу, час, сім’ю, подорожі, хобі, розвиток та щастя. Тоді як товарний — про амбіції, про заробіток, про фінансове та матеріальне зростання, про професійний розвиток та менеджмент. Але й те, й інше — повноцінний та прибутковий бізнес. Просто вибирай, що тобі ближче і що більше відповідає твоїм цілям та бажанням».
Якщо вам більше припав до душі видавничий бізнес на Амазон, можете спробувати стартанути на безкоштовному курсі Антона Петренка «Книжковий бізнес на Амазон за 30 днів»
Ось як проходить навчання бізнесу на Амазон у Школі Антона Петренка Profit-Zone:
На цьому все. Пишіть свої запитання та діліться досвідом у коментарях!