Ще в травні 2024 року Google почав активно використовувати штучний інтелект для генерації першої сторінки результатів пошуку. Потрапити в видачу ШІ стало важливо, оскільки відповіді розміщуються поверх «звичайної» пошукової видачі. Технологія отримала назву AI Overviews.

AI Overviews
Деякі особливості, які потрібно враховувати:
- Функція заснована на мовній моделі Gemini (раніше Bard).
- Система автоматично вибирає аналізовані сайти, без можливості ручного вказання.
- Текст обов’язково містить посилання на джерела для швидкого переходу.
- Відповідь містить не більше 3-5 посилань замість традиційних для «першої сторінки» 10-ти.
- Перша трійка отримує практично весь органічний трафік за запитом.
Модель Gemini здатна розуміти зміст питання, витягує факти з доступних сайтів і створює зв’язний текст. Важливо враховувати, що користувач бачить переосмислені дані, а не просто скопійовані цитати, тому виклад часто відрізняється від оригіналу.
Новий алгоритм докорінно змінив принцип конкуренції в SEO. Тепер отримати додатковий трафік для бізнесу стало можливим не тільки шляхом виведення сайту в ТОП-10. Включення в огляд AI помітно підвищує впізнаваність бренду, довіру до нього, але іноді позбавляє трафіку.
Як працює AI-видача Google
Розберемося в нюансах. Наприклад, користувач може отримати повноцінну відповідь в блоці ШІ, а це знижує CTR сайту через відсутність необхідності переходу на нього. Доводиться вникати в питання, як оптимізувати сайт для Google AI Overviews, щоб отримати переваги, зберігши колишні позиції за ключовими показниками ефективності.
ВАЖЛИВО:
Впровадження ШІ істотно вплинуло на SEO-ландшафт. За рядом досліджень, сайти в ТОП-3 втрачають до 20-40% органічного трафіку, особливо за інформаційними ключами.
Відзначимо, що основу генерації відповідей на базі запитів користувача становить технологія Search Generative Experience (SGE), впроваджена Google ще в травні 2023 року. Тому нинішні «фішки» є, по суті, розвитком давно застосовуваних функцій.
У принцип роботи закладені такі елементи:
- При аналізі враховується, крім пошукової фрази, тональність, подача тексту, пов’язані теми, стиль і ще ряд факторів.
- Результат ШІ-видачі включає пропозицію нових пошукових запитів, сенс яких, хоч і виходить за рамки введеного, але дозволяє розширити відповідь.
- Короткі огляди спонукають користувачів зайти на сайт, вивчити питання детальніше, ніж воно відображене зараз.
Наприклад, ви ввели «як полагодити штани», а пошуковик додасть до генерації інформацію про набір для ремонту, способи зробити красиву, акуратну латку тощо. Система визначає завдання – просто знайти відомості, зробити підбірку товарів, доступних для придбання тощо.
Інтент запиту впливає на те, як будуть оброблятися релевантні сторінки, які тези, факти потраплять в стислу відповідь, в якому вигляді Google відобразить її. Цим AI Overviews помітно відрізняється від стандартної видачі, яка завжди відображає статичні блоки, що відповідають «ключам».
Функції ШІ найбільш активні при явних інформаційних запитах. У цьому напрямку простіше генерувати тексти в порівнянні з узагальненими, з незрозумілим інтентом. Наприклад, фраза «біг в спеку» безглузда, тоді як «як бігати в спеку» дає чітке розуміння запитуваного.
Що говорить сам Google в офіційних вимогах
Цікава офіційна позиція від Google. Згідно з їхніми заявами, рекомендації щодо пошукової оптимізації та в контексті функцій ШІ однакові. Але потрібно враховувати, що AI Overviews – це роботизована система, вона діє за закладеним алгоритмом, нехай і інтелектуальним, з гнучкими можливостями автоналаштування.
Базовими залишаються принципи:
- Виконати технічні вимоги для індексації сторінок в пошуку.
- Створювати корисний і достовірний контент, орієнтований на людей, а не на робота.
- Обов’язково доповнювати тексти зображеннями, відео високої якості.
Структуровані дані, як і завжди, сприймаються пошуковою системою краще, ніж суцільний текст у вигляді «полотна». Ніякої розмітки schema.org або застосування якихось інших технічних фішок не потрібно. Достатньо забезпечити видимість контенту, зручність пошуку, включаючи внутрішні посилання на сайті, зручність сторінок (юзабіліті).
Технічна оптимізація під AI-видачу
Крім чіткої, зрозумілої структури самого тексту, для ранжування важлива адаптація сайту під технічні вимоги пошукової системи. У червні 2025 року Google анонсував оновлення алгоритму, який отримав назву June 2025 Core Update. У ньому посилилися фактори E-E-A-T. Тепер для виходу в AI-огляди важливо регулярно оновлювати матеріали, стежити за якістю посилань.
Базові вимоги до технічної оптимізації сайтів:
Високі показники швидкості та стабільності. Система оцінки Core Web Vitals включає три показники:
- Швидкість завантаження контенту. Оптимальне значення LCP (Largest Contentful Paint) становить менше 2,5 секунд.
- Час відгуку сайту при першому вході. Ідеальний показник FID (First Input Delay) менше 100 мс.
- Стабільність елементів сторінки. Параметр CLS (Cumulative Layout Shift) хороший при значенні менше 0,1.
Наявність мікророзмітки контенту за стандартами Schema.org. Вона покращує релевантність за рахунок більш простої обробки масиву даних. Заздалегідь виділені блоки на зразок FAQ дають можливість «на льоту» підхоплювати готові відповіді на запити користувача.
Коректна структура сторінки, логіка заголовків. Мається на увазі, що основним завжди є заголовок H1, під ним йде серія H2, всередині кожного блоку доречно використовувати H3 і далі. Дотримання такої послідовності допомагає пошуковику знаходити відповіді на не основні запити, з довгими «хвостами».
Обов’язково повинна бути виконана мобільна адаптація сайту.
Сайт повинен коректно, швидко відкриватися на будь-яких пристроях, незалежно від розміру і роздільної здатності екрану. Перевірити відповідність показників нормам можна за допомогою інструментів Google PageSpeed Insights, Lighthouse і Google Search Console. З найбільш ефективних способів підвищити швидкість сайту варто відзначити оптимізацію зображень, використання відкладеного завантаження. Скрипти на JavaScript поділяють на більш дрібні, відповідно до завдань. Їх повинно бути мінімум, що забезпечить працездатність ресурсу.
Щоб уникнути зміщення контенту після повного завантаження сторінки, бажано працювати з чітко визначеними розмірами картинок, відео, уникати динамічного формування зображень над основним текстом. Важливо заздалегідь передбачити копії, найбільш підходящі для ноутбуків, настільних комп’ютерів, планшетів, смартфонів.
Врахувати все перераховане не просто, особливо, якщо власник сайту не має досвіду в SEO. Тут допоможе докладний посібник з проведення технічного аудиту сайту самостійно.
Яким повинен бути контент, щоб потрапити в ШІ-видачу
Перше, що слід усвідомити – пошукова система позитивно реагує на оновлення статей і візуального контенту (картинки, відеоролики тощо). Новий текст з актуальною інформацією дає більше шансів потрапити в AI-огляд, ніж ідеальний, самодостатній, але застарілий. Ще важливо стежити за структуруванням матеріалів, розбиттям на логічні блоки.
Узагальнені рекомендації щодо написання статей:
- Розмітити сторінки за допомогою спеціальних тегів <H1>, <H2>, <UL>, <TABLE> тощо.
- Виділити зміст, розмістити його на початку для розуміння тематики тексту.
- Використовувати мікророзмітку для виділення блоків на зразок Article, FAQ, HowTo тощо.
- Дотримуватися експертного тону, посилатися на авторитетні джерела.
- Наводити факти, результати досліджень з конкретними цифрами, без «води».
- Писати унікально, без переспаму, з урахуванням SEO-критеріїв.
- Включати в матеріал підказки, покрокові інструкції, рекомендації.
- Використовувати схеми, таблиці, порівняння, інфографіку.
В цілому, контент повинен давати рішення, відповідати на поставлені питання. Тому писати треба не тільки під пошуковий запит, але і «під намір». З впровадженням ШІ орієнтація на точний збіг з ключовою фразою втрачає сенс, оскільки робот став аналізувати зміст запиту. Наприклад, що потрібно надати відомості про правила підживлення полуниці, а не про кількість врожаю «з куща».
Щоб підвищити шанси потрапляння в ШІ-видачу, варто давати пряму відповідь на основний запит вже в першому абзаці. Це спростить вибір фрагмента, що відповідає на питання, підходящого для стислого відображення в пошуковій видачі. Найвигідніше використовувати пряму форму: питання-відповідь. Тоді у штучного інтелекту не виникне «сумнівів» у визначенні потрібного фрагмента.
При створенні великого блогу бажано групувати статті за темами, пов’язувати їх внутрішніми посиланнями. Такі тематичні кластери підвищать експертність сайту, підтвердять повноту даних і право на систематичну появу в AI-блоці пошукової видачі. Допоможуть у цьому публікації в ЗМІ, згадка бренду в каталогах, на форумах, в сторонніх блогах.
Вище вже згадували, що ШІ краще реагує на інформаційні запити. Це ключі, які вводяться з уточнюючими «хвостами». Наприклад, замість оптимізації тексту під ключ «як бігати» варто вибрати більш довгі фрази: як бігати, щоб схуднути, як бігати, щоб не боліли коліна, як бігати на біговій доріжці і т.д.
Такий підхід дозволить створити в одному матеріалі кілька тематичних блоків, придатних для відображення в ШІ-видачі пошуку Google. За різними запитами система видаватиме одне й те саме посилання, підвищуючи тим самим його авторитетність, залучаючи максимум трафіку. Якщо вказувати автора тексту, який має репутацію в інтернеті, частотність публікацій зросте ще більше.
Як зрозуміти, чи потрапив ваш сайт в AI-видачу
Візуально AI-огляд виглядає як міні-стаття або довідка. Зверху система розміщує відповіді на питання, нижче розташовані посилання на джерела. Під AI-видачею стандартний ТОП-10 сайтів, що відповідає введеному запиту.
Існує кілька способів перевірити, чи потрапив конкретний сайт в AI-блок. Перед їх застосуванням бажано переконатися, що сторінки, які вас цікавлять, були проіндексовані Google (після впровадження змін, оптимізації).
Деякі з варіантів:
- Ручна перевірка. Запустити браузер в режимі «інкогніто», який дозволяє відкривати сайти без урахування історії відвідувань, кешу та інших даних. Ввести в пошук фразу, під яку була оптимізована сторінка. Якщо в блоці «Огляд від ШІ» є посилання на неї, значить, оптимізація проведена успішно.
- Функції Google Search Console. У консолі слід звернути увагу на зростання показів без кліків, на падіння CTR при збереженні позицій в стандартній пошуковій видачі. Це явна ознака частого відображення в AI-блоці.
- Сторонні SEO-сервіси. У них важлива підтримка відстеження трафіку, видимості сайту за списком запитів, CTR. Моніторинг цих показників допоможе визначити, чи з’являються посилання на ресурс в AI-оглядах тощо.
Краще перевіряти кожен довгий запит, на трафік якого розраховує власник. Наприклад, «як бігати вранці», «як зробити розминку перед бігом», «як вибрати екіпіровку» тощо. Такий підхід надасть більш повну картину ранжування конкретної сторінки.









































































