2020 рік – рік істерії
Пандемія вплинула на повсякденне життя і звички усього світу. Межі між будинком і роботою були стерті, компанії в екстреному порядку масово впроваджували цифрові рішення, а всі ми стали експертами по відвідуванню заходів в стилі «клацай і будь присутнім». 2020-й був роком цифрової істерії. Ніколи ще не витрачалося стільки часу на Netflix, ніколи не відправлялося така кількість повідомлень, ніколи ми не ділилися такою кількістю фотографій і не транслювали стільки контенту. Суспільство ніколи не було більш залежним від смартфонів, екранів і даних.
Однак, в настільки стрімкої цифровізації є, як позитивні, так і негативні сторони. З одного боку, digital-інструменти дозволяють нам підтримувати зв’язок з близькими, або колегами, в періоди ізоляції, працювати з дому і мати стабільний дохід.
З іншого, 2020 рік був невдалим для digital-середовища, наприклад, соціальні мережі на чолі з Facebook посилили свою «хватку», а всі спроби регулювати контент зазнали невдачі, розчищаючи шлях екстремізму і маніпуляціям. І, нарешті, екологічний слід цифрових інструментів в 2020 році був більшим, ніж коли-небудь раніше, в той час як проблема клімату стає дедалі актуальнішою.
2020 рік змушував нас з місяця в місяць метатися між кризами і надією, в кінцевому підсумку залишивши нам складний висновок: у нас немає іншого вибору, окрім як дізнатися, як нами зловживають, щоб отримати можливість боротися з цим.
2021 рік – рік відповідальності
2021 рік почався не так уже й погано. У потоці новин переважали теми пандемії і американської політики. Але ми також вже чуємо про дії, які робляться для боротьби з навколишньою істерією.
Ці дії носять як юридичний, так і політичний характер. Наприклад, в грудні 46 штатів США подали скаргу на Facebook через його монопольне становище. Європейська комісія, схоже, хоче посилити податкову політику GAFA. На початку року співробітники Google заснували першу профспілку в історії компанії. І, нарешті, вперше за чотири роки Facebook і Twitter заблокували акаунти Дональда Трампа після подій у Капітолії 6 січня.
Знаки вказують на те, що 2021 рік стане роком digital-відповідальності з точки зору впливу цифрових технологій на наше повсякденне життя, формування нашої думки і відносин з іншими людьми. Ми більш відповідально стали ставитися до тієї ролі, яку digital-інструменти грають в нашому житті. Але цей рік стане по-справжньому роком digital-відповідальності тільки в тому випадку, якщо всі професіонали в області цифрових технологій зроблять кроки по просуванню didgital-позитивності.
5 принципів digital-позитивності
Навіщо говорити про цю проблему, якщо ми всього лише digital-агентство? Тому, що бути учасником цифрової екосистеми сьогодні означає бути, або інструментом для істерії, або постачальником рішень. Кожне агентство, кожен digital-гравець в 2021 році повинен буде вибрати, як він буде брати участь у створенні позитивного цифрового світу в якому ми всі хочемо жити.
Розробляючи цифрові інструменти в Plan.Net ми спираємося на 5 принципів digital-позитивності:
- Не думайте в термінах безликих користувачів, думайте в термінах людей, на яких впливають, навіть побічно, інструменти, які ви розробляєте.
- Приймайте до уваги екологічні наслідки того, що ви робите і як ви це робите, і як можна сильніше зменшите негативний вплив.
- Створюйте відкритий, доступний і сумісний цифровий світ, який враховує індивідуальні способи його використання кожною людиною і залишає місце для безкоштовних і автономних альтернатив для тих людей, яким вони потрібні.
- Перестаньте думати, що digital-технології – це єдине рішення кожної проблеми, і знайдіть способи пропонувати інструменти, які виконують певне завдання.
- Ніколи не переставайте думати про digital-інструменти позитивно, при цьому усвідомлюючи їх обмеження і шкідливі наслідки.
Настав 2021 рік, і ми все ще можемо пишатися тим, що працюємо в digital-агенції та вносимо свій (скромний) внесок в побудову більш справедливого, інклюзивного та дійсно корисного цифрового світу.