Йогурт – це всього лише один продукт в світі молочних продуктів, але його місце в почесному споживанні серед дітей і дорослих у всьому світі. На сьогоднішній день його користь очевидна і беззаперечна- захист від діабету, допомогти в управлінні з вагою, зниження ризику розвитку раку та інше.
Про те, як йогурт завоював світ, як змінювалися смакові переваги, і що вважали за краще споживачі «йогурту» протягом десятиліть читайте в матеріфале.
Передісторія дивного напою під назвою «йогурт»
Що ми знаємо про нього, і як він виник? Найбільш поширена легенда про появу цього кисломолочного продукту свідчить, що тюрки та інші кочові народи здавна перевозили молоко в шкурах тварин, створюючи зріле середовище для росту бактерій і викликаючи бродіння, виробляючи таким чином йогурт.
І все ж, батьківщиною йогурту вважається Болгарія. Саме болгарський вчений першим розбив склад йогурту. У 1904 році доктор Стамен Григоров в Університеті Женеви відкрив незамінну бактерію, яка змушувала молоко бродити і перетворюватися в йогурт. Болгарія брала життєво важливу участь в поширенні йогурту на Заході і перетворенні його в популярний комерційний продукт, який ми знаємо сьогодні.
1980-і і 1990-і роки: ера солодких йогуртів
Кажучи про Європу, тут йогурт став популярний в першій половині XX століття завдяки активному маркетингу компанії Данон.
У 1919 році Карассо з Греції заснував невеликий бізнес з виробництва йогурту в Іспанії (Барселоні) і назвав бізнес Danone («маленький Даніель») на честь свого сина. Пізніше бренд розширився до США під американізованої версією назви: Dannon.
Йогурт з’явився в Америці з Європи в середині 20-го століття, після Другої світової війни. Частково завдяки популярній рекламної кампанії Dannon 1977 року, у якій літні люди говорили, що секрет їх життєвої сили – це йогурт, американці поступово стали ставитися до нього як до здорової їжі.
Великим проривом для Деннона став йогурт «фрукти на дні», випущений в кінці 1980-х років, який був упакований у вигляді одноразових стаканчиків і містив ароматизовані полуницею і чорницею аромати, до яких звикли люди. У 1992 році йогурт продавався дітям у формі продуктів, таких як Sprinklins. Солодкі йогурти з цукром стали дуже популярними. Реклама молока була в самому розпалі, що тільки посилило привабливість йогурту. У 1992 році ринок йогуртів був оцінений в 1,135 мільярда доларів ..
Початок 2000-х років: ера грецького йогурту
В Америку грецький йогурт потрапив ще в 1988 році, коли власник компанії Titan Foods, привіз невелику партію йогурту з Афін в Нью-Йорк. Він не очікував, що його покупцям сподобається цей продукт, але незабаром він став настільки популярним, що його компанія з продажу продуктів харчування, Optima Food, почала продавати йогурт в продуктові магазини по всьому Манхеттену.
Починаючи з 2000 р грецький йогурт міцно зайняв лідируючу позицію на світовій арені, завдяки своєму високому вмісту білка і чистому складу. Старомодний грецький йогурт готувався з козячого молока, а наприклад, американський йогурт і багато продуктів американського виробництва в грецькому стилі – з коров’ячого молока. Густий, вершковий і трохи гострий, грецький йогурт відрізняється від інших йогуртів тим, що він проходить через процес деформації для видалення сироватки. Сироватка – це рідина, яка містить лактозу, натуральний цукор, що міститься в молоці.
У той час, американські дієтичні переваги можна було описати одним словом «білок». Це була чарівна поживна речовина, яка могла тримати вас вдоволеним і врівноваженим протягом дня. Muscle Milk був основним продуктом для бодібілдингу. Саме в цій одержимою «білком» середі грецький йогурт зміг дуже досягти успіху і повністю домінувати на ринку йогурту ..
Починаючи з 2000 року грецький йогурт стрімко завоював ринок США. У 2011 році відповідно до звіту UBS, дві провідні грецькі марки йогурту – Chobani і Fage – зайняли відповідно 9% та 4% всього ринку йогурту в Америці.
Цікавий факт, хитрість і маркетинговий хід, компанії Dannon і Stonyfield Farm (обидва належать французькій компанії Danone) використовують упаковку в біло-блакитних тонах з синіми дахами, що частково нагадує грецький місто «Санторіні». Посил і ідея полягає в тому, що грецький йогурт корисний для здоров’я, тому що він грецький, тому що він середземноморський.
Початок 2010-х років: ера ісландського йогурту
Слідом за бумом з грецьким йогуртом раптово ісландські, австралійські та французькі йогурти стали тіснитися в продуктових крамницях, позиціонуючи себе як більш кращий вибір для гурманів.
У 2010 році Ісландія стала більш популярним місцем для подорожей. Згідно з дослідженнями, там жили одні з найщасливіших людей у світі, що підігрівало інтерес до всього «ісландському».
Сигги Хілмарссон, який випустив Siggi’s – йогурт в ісландському стилі, почав просувати свій продукт як більш преміальний, ніж грецький.
Завдяки слогану, який обіцяв «більше білка, ніж цукру», і в той же час пропонуючи клієнтам знайомі аромати, такі як чорниця і ваніль, з 2013 по 2019 рік, Siggi’s швидко привернула увагу основних бакалійних крамниць, інструкторів та лікарів.
Середина 2010-х років: ера немолочного йогурту
Немолочний йогурт існує з 1990-х років, але він довгий час асоціювався з неприємною текстурою, гірким смаком і великою кількістю домішок. Кілька років тому ситуація почала змінюватися: по-перше, люди все більше вважали, що молочні продукти шкідливі для навколишнього середовища, і що лактоза порушує роботу їх травної системи.
По-друге, на ринку немолочного йогурту нарешті з’явилися варіанти, що імітують вершкову текстуру йогурту і насичений, повний смак.
Йогурт Аніти був заснований в 2013 році веганським шеф-кухарем Анітою Шепард. Він був зроблений з чистого кокосового молока, органічної кокосової води і живих культур. Аніта створила йогурт для використання в якості інгредієнта для десерту.
Бренд Kite Hill популяризував мигдальний молочний йогурт.
Для багатьох людей привабливість немолочних продуктів не обов’язково полягала в тому, що вони хотіли припинити вживати молочні продукти. Вони просто хотіли спробувати щось нове.
Йогурт у французькому стилі
Грецький йогурт з’явився як наповнена білком, здорова альтернатива звичайному йогурту. Але споживачі в якійсь мірі «втомилися» від грецького йогурту і стали з’являється нові йогурти. Французька марка Yoplait успішно закріпила на ринку дві нові лінійки – Oui і YQ, виведені в 2017 році.
Йогурт по-французьки відрізняється від звичайного йогурту тим, що його роблять невеликими партіями, в скляних банках з декількома інгредієнтами. Відмова від проціджування дає більш легкий кремовий смак, що містить більше сироватки. Більш десертний, він має тенденцію до солодощі, а не до кислотності.
Йогурт в австралійському стилі
Цей йогурт являє собою не проціджений продукт, якому все ж вдається мати більш кремову текстуру, ніж у звичайному йогурті. Один популярний бренд, Wallaby, домагається цього за рахунок повільного процесу культивування; інша компанія, Noosa, використовує в своєму йогурті тільки незбиране молоко. Прості суцільномолочні продукти обох компаній містять більше кальцію і білка, ніж звичайний цільномолочної йогурт, і більше кальцію, але менше білка, ніж простий цільномолочної грецький йогурт.
Ринок йогуртів в Україні
Згідно глобального дослідження «Ринок 2020 року, Йогурт», очікується, що світовий ринок йогурту в найближчі п’ять років зросте приблизно на 4,0% в середньому, і досягне 81800 мільйонів доларів США в 2024 році в порівнянні з 64600 мільйонами доларів США в 2019 році, згідно з новим дослідженням.
Останні 10 років український ринок йогуртів активно розвивається. Європейська «мода» на йогурт добре прижилася і у нас. Про попит споживання йогурту у нас говорять і цифри, щорічно приріст споживання цього напою в середньому становить 4,8%. Спостерігалися й спади 2008-2010 рр. в кризовий для країни період, але вже з 2010 року споживання почав зростати і досяг 80 тис. тонн.
Випуск якісної продукції йогуртів важливий для нашої країни. Для успішного розвитку ринку йогуртів потрібна добра сировинна база, це, перш за все, молоко. У 2018 році виробництво молока сорту «екстра» збільшилось на 33,8%, «вищий» – на 7,8%.
Слід зазначити, що українські покупці охочіше зупиняють свій вибір на добре відомих їм торгівельних марках. Лідерами ринку протягом останнього десятиліття залишаються три виробника: Данон-Юнімілк, Галичина і Вімм-Білль-Данн.
У 2017 році фаворитом вибору споживачів була торгівельна марка «Актив» від французької компанії Danone. Але пройшов лише рік, і «Актив» не змогла увійти навіть до десятки уподобань українців, поступившись пальмою першості ТМ «Галичина» («Карпатський йогурт»).
Говорячи про смакові переваги, українці охочіше купують фруктові йогурти (з полуничним смаком) – близько 25-30% від загального споживання. Якщо в Європі чистим йогуртам, без наповнювачів відводиться половина ринку, то у нас мода на натуральні йогурти без цукру тільки починає формуватися.