Компанія-єдиноріг (від англ. Unicorn company) — це термін в діловому світі, що позначає приватну стартап-компанію вартістю понад 1 мільярд доларів. Термін був придуманий в 2013 році венчурним капіталістом Ейлін Лі, яка вибрала міфічну тварину, щоб представити статистичну рідкість таких успішних підприємств.
Декакорн — це слово, яке використовується для компаній з капіталом понад 10 мільярдів доларів.
Гектокорн — використовується для позначення компаній, вартість яких перевищує 100 мільярдів доларів.
Коли ми чуємо слово “єдиноріг”, то на думку спадає тільки казковий кінь з рогом на лобі. Можливо, хтось уявляє смачне морозиво, це вже справа смаку. Але для сфери бізнесу і стартапів поняття “єдиноріг” має на увазі компанії, які швидко стали коштувати понад мільярд доларів. Сюди можна віднести такі відомі гіганти, як Google, Facebook, Xiaomi, Uber, Airbnb. Але поки що в почесному списку єдинорогів немає жодної української компанії. Чому?
Почнемо з того, що на початковій стадії зародження єдинорожку складно розпізнати – їх ідеї прості, можуть бути вже втілені в життя. Тому, не рідко єдинороги чують на свою адресу слова “у вас нічого не вийде” або “вже є такий сервіс”. Свого часу так було і з Google.
Але особливість єдинорогів в тому, що вони віртуозно вміють запропонувати те, про що багато хто знає, в новій упаковці і з більш зручним функціоналом. Єдиноріг – це не просто страртап, це цілий суспільний двигун.
Світовий лідер по появі єдинорогів — Північна Америка. На другій сходинці — Азія, а третю позицію займає Європа. Україна — поки програє: в нашій країні не народилося жодної єдинорога. Навіть незважаючи на те, що ми займаємо перше місце в Європі за кількістю IT-фахівців — адже у нас їх більше 100 тис., А експорт програмного забезпечення приніс Україні $ 2,5 млрд. Доларів в 2015 році.
- Першою причиною такої нудної ситуації на нашому ринку можна сміливо відзначити той факт, що ми занадто маленькі. Для того, щоб проект став мільярдником потрібен великий ринок. Спочатку він стає стає відомим на локальному ринку, а незабаром і на міжнародному. В Україні локальний ринок занадто маленький, щоб дати потужний поштовх для майбутніх єдинорогів. Але, наші єдинороги можуть орієнтуватися на кілька ринків відразу, тут головне розібратися з їх особливостями, адже на них впливають і законодавча база, і навіть географія.
- Другою причиною назвемо так званий Outsourcing. Хоча в Україні і багато IT-фахівців, вони не гарантують нам народження єдинорога всередині країни. Тут вже проблема в тому, що наші фахівці вважають за краще допомагати розробляти щось комусь, а не генерують свої власні ідеї.
- Третя причина — вміємо створювати технологію і тільки вчимося створювати продукт і будувати бізнес. Для західних компаній українські розробники стали вже практично еталоном співвідношення ціни і якості. У підсумку — ми маємо велику кількість добре підкованих фахівців, які створюють складні технології, але тільки вчаться робити самостійний продукт «з нуля» — від стратегії розвитку бізнесу і маркетингового плану, до нарощування продажів і роботи з цільовою аудиторією.
Таким чином, основна проблема лише в тому, що українським фахівцям простіше працювати на когось, ніж створювати щось своє. Але це зовсім не означає, що ми не вміємо цього робити. Наші стартапи хоча і не стали єдинорогами, але відомі по всьому світу, а наші фахівці цінуються на ринку. Згодом і серед нашого ринкового простору з’явиться єдиноріг.
Update
За даними CB Insights, станом на жовтень 2020 року налічується понад 450 єдинорогів. Найбільшими єдинорогами були ByteDance, DiDi, Stripe, SpaceX, Palantir Technologies і Airbnb. Lyft — остання компанія Decacorn, яка 29 березня 2019 року перетворилася на публічну компанію.
До цього світова статистика за 5 років виглядала так:
- 2015 — 106 “єдинорогів”
- 2016 — 87 “єдинорогів”
- 2017 — 102 “єдинорога”
- 2018 — 158 “єдинорогів”
- 2019 — 142 “єдинорога”
У 2019 стартапами з найбільшою оцінкою стали:
- Uber Advanced Technologies Group — $7,3 млрд
- JD Health — $7 млрд
- Databricks — $6,2 млрд
- CloudKitchens — $ 5 млрд
- Rivian — $ 5 млрд
Секторами, в які найбільше інвестують, стали: фінансові послуги, комерція, дані і аналітика, транспорт, SaaS і охорона здоров’я.
Також в 2019 році український стартап Grammarly залучив $ 90 млн, його загальна оцінка перевищила $ 1 млрд. Загальний обсяг інвестицій в Grammarly досяг $200 млн.