Наші колеги, фахівці тендерного майданчика Workspace, розповіли про сучасні тендери та дали поради для підрядників та замовників послуг. Представники бізнесу дізнаються, як за допомогою тендера обрати ідеального виконавця, агенції — як обійти конкурентів та здобути перемогу у тендері.
Тендери в digital: що це таке
Можна організувати тендер або конкурс на будівництво будинку, на закупівлю канцтоварів або ремонт дороги. А можна розробити сайт, таргетовану рекламу чи будь-яку іншу послугу.
На відміну від державних, тендери в діджитал набагато простіші в організації. Вони публікуються на тендерних майданчиках, найбільший у неті — Workspace. Там не потрібен жодний ЕЦП, акредитація, плата за участь. Потрібно лише зареєструватися, вказати коротку інформацію про себе та почати працювати.
Найчастіше digital-тендери проводять на комплексні та довгострокові роботи. І це логічно. Коли потрібне разове завдання – налаштувати таргет, написати текст, зробити картинку – можна пошукати виконавця на біржі, в соцмережах, по сарафану. Якщо не впорається, погано, але не критично: можна знайти іншого виконавця.
Якщо ж на довгостроковому проєкті з’ясується, що підрядник не справляється або, гірше, шкодить бізнесу, це набагато складніше виправити та оперативно знайти йому заміну. Ось чому так важливо знайти надійне агентство та продуктивно співпрацювати з ним.
Розглянемо алгоритм роботи на тендерних майданчиках:
- Організатор тендеру реєструється на майданчику, вибирає тип послуги та описує завдання. Вказує суть проєкту, зразковий бюджет та бажані терміни.
- Після модерації тендер оприлюднюється на майданчику.
- Виконавці переглядають стрічку тендерів (також їм надходять оповіщення про нові тендери) та вивчають варіанти.
- Коли підрядник знаходить відповідне завдання, то залишає відгук на тендер.
- Організатор та представник агентства спілкуються, обговорюють деталі проєкту. Агентство також може надіслати комерційну пропозицію.
- Замовник обирає найкращого виконавця, віддає йому перемогу у тендері.
На цьому компетенції тендерного майданчика припиняються: він допоміг бізнесу та агентству знайти один одного, далі вони укладають договір та співпрацюють самі.
У чому плюси digital-тендерів
Розглянемо переваги цього каналу пошуку й у бізнесу, й у агентств.
Для бізнесу:
- Замовники отримують цільові відгуки. Багатьом, напевно, знайома ситуація, коли публікуєш вакансію чи завдання з певними вимогами і розгрібаєш потім сотні відгуків людей, які вам ніяк не підходять. У тендерах по-іншому: на них зазвичай відгукуються агенції, які відповідають критеріям замовника та мають необхідні компетенції.
- На тендерному майданчику Workspace зібрано значну базу підрядників: понад 16 000 digital-агентств різних спеціалізацій. Можна не чекати, поки вони відгукнуться на тендер, а вивчити їх профілі та написати безпосередньо.
- Оскільки конкуренція досить велика, великий шанс знайти відповідного за ціною та якістю підрядника. Ви самі вказуєте зразковий бюджет: агенції можуть оцінити рентабельність і навряд чи торгуватимуться.
Для агенцій:
- Ще один канал пошуку клієнтів крім сайтів вакансій, сарафанного радіо, соцмереж та профільних форумів та інших.
- Оскільки завдання комплексні та довгострокові, великий шанс забезпечити себе роботою на довгий час уперед.
- Ви можете розмістити на майданчику своє портфоліо, кейси, докладно розповісти про себе у профілі. А якщо виграєте тендер — ця інформація теж опиниться у профілі агенції і буде видно всім користувачам. Додайте туди позитивні реальні відгуки та оцінки вашої роботи як соціальний доказ вашого професіоналізму.
Як бізнесу організувати тендер, щоб залучити надійні агенції
Дамо кілька порад, які реально працюють. Якщо ви хочете отримати цільові відгуки від серйозних компетентних виконавців, зверніть увагу на таке:
- Розповідайте про завдання докладно. Мало написати «потрібна розробка сайту» — це ні про що не скаже потенційному підряднику, він може пройти повз ваш тендер. Поставте себе на місце агентства, щоб хотілося б дізнатися? Напевно, який у вас бізнес, основний продукт чи послуга, хто основні конкуренти, хто цільова аудиторія, які розділи мають бути на сайті, яка є головна мета його розробки. Ось це й напишіть. Все одно потім доведеться пояснювати все підряднику, тож зробіть це відразу.
- Розкажіть про вимоги до агенції. Що вам важливо: досвід роботи, робота у певному регіоні, наявність кейсів за вашою нішою? Чи, можливо, специфічні вимоги — уміння працювати з певною CMS чи наявність сертифікатів Facebook та Google? Напишіть про це, щоб не давати помилкових надій і не відсівати потім нецільові відгуки.
- На Workspace є можливість поставити агентствам додаткові питання прямо у тендері. Вони побачать їх і дадуть відповіді, а ви порівняєте відповіді і зробите перший крок до вибору виконавця.
- Не приховуйте бюджет проєкту. Навіть якщо ви точно не можете назвати цифри, напишіть вилку цін. Це скоротить небажані відгуки та дасть змогу виконавцям оцінити рентабельність.
- Коли будуть надходити відгуки, вивчіть профілі агенцій на майданчику:
- є контактні дані, посилання на сайт – це убезпечить від шахраїв;
- чи є необхідні компетенції. Ідеально, якщо агентство спеціалізується саме на вашому завданні: наприклад, займається лише контент-маркетингом або створює мобільні програми;
- чи є кейси, де чітко розказано, яке завдання було поставлено, як підрядник її вирішував та яких результатів досяг;
- чи є відгуки, досягнення та перемоги у тендерах. Це означає, що підрядник, напевно, добре впорається і з вашим завданням;
- чи зацікавлений підрядник у вашому проєкті. Зрозуміти це можна по спілкуванню, тому, що він запитує, прагнучи дізнатися більше про завдання. Хороший маркер — коли агенція відправляє комерційну пропозицію ще на етапі вибору підрядника, хоча б мінімально вивчає ваш бізнес і вже пропонує ідеї та рішення.
Як агентству виграти тендер та оминути конкурентів
Будемо чесні: якщо у вас невелика агенція з досвідом роботи півроку, вам важко буде тягатися із монстрами digital. Але за інших рівних ці поради реально допоможуть вам виграти тендер:
- відгукуйтесь на проєкти зі своєї спеціалізації або у звичній ніші. Навіть якщо у вас невеликий досвід та нерозкручена агенція, напевно є приклади успішних робіт та кейси. Це може переконати замовника вибрати вас;
- докладно заповніть профіль на майданчику. Коли замовнику почнуть надходити відгуки, будьте певні, він вивчить під лупою кожного претендента. Розкажіть про свою спеціалізацію, віддані напрямки та ніші роботи, заповніть розділ контактів, напишіть ціни на послуги, додайте фотографії офісу та співробітників, обов’язково заповніть розділ кейсів;
- разом із відгуком надішліть організатору тендеру комерційну пропозицію. Не багато хто так робить, тому що не хоче витрачати сили на роботу, яка може зникнути даремно. Міркують так: це треба вивчати бізнес клієнта, проводити аналіз, пропонувати ідеї — а потім замовник віддасть перемогу іншому, і ми залишимося з носом. Звичайно, сенс у цьому є. Але на наш досвід саме ці агентства демонструють замовнику серйозний підхід і виділяються із загальної маси;
- заздалегідь підготуйте шаблони тендерних документів. Коли побачите відповідний тендер, одразу впишіть конкретні дані та надішліть. Іноді замовники не люблять довго вибирати, вивчають перші кілька відгуків та одразу визначаються. Будьте першими!
- виділіть в агентстві людину, яка займатиметься моніторингом та роботою з тендерами. Не так, щоб моніторив стрічку один, готував КП та відгук інший, а відповідав замовнику третій. Нехай все робить одна людина: так набагато простіше, та й вона буде повністю в курсі справи та відповідатиме за цей напрямок.
Сподіваємось, наші поради були корисними як для бізнесу, так і для маркетологів та агенцій. Організовуйте та беріть участь у тендерах, не забувайте про власну рентабельність і найголовніше – розвивайтеся та прокачуйте свої компетенції. Бажаємо успіхів!